Telling stories for a living

Category: Leven (Page 6 of 21)

Running Man – Update

Het is al sinds 30 december geleden dat ik nog een update gaf over mijn goed voornemen van 2016 waar ik eigenlijk al eind 2015 mee gestart ben.
Negatievelingen dachten misschien dat ik opgegeven had, maar mensen die me op Facebook, Instagram of Twitter volgen krijgen regelmatig foto’s van mijn Apple Watch met “Running Summary” te zien en weten dus dat ik nog altijd bezig ben.

Where Am I At?

Mijn #runningman avontuur is gestart op 14 december, ongeveer iets meer dan een maand geleden dus. Op dat moment was ik veel… maar vooral geen runner. Lopen stond ver onderaan op mijn bucketlist en als ik 5 minuten zou lopen, zou je me ergens half stervend in een goot gevonden hebben… conditie pretty close to zero zeg maar.
Tot ergens 22 of 23 december heb ik dagelijks gelopen. Je weet wel, met het Start 2 Run programma. Pas na een dikke week had ik door dat je niet elke dag hoort te lopen (RTFM deed ik voor een keertje niet aan mee), maar dat je best een rustdag inlast en tijdens het weekend rust.
Omdat ik in het begin super gemotiveerd was en totaal geen last had en dus beter dan verwacht mee kon met de lessen, heb ik mijn running streak aangehouden tot aan Kerstavond. Omdat het kan. En zonder gevolgen of blessures.

Sidenote: als je zelf pas start met lopen, volg het advies van de rustdag. Kwaad kan het niet en ik heb van verschillende meer getrainde lopers hetzelfde gehoord. Er zal wel waarheid in zitten… maar ik ben nogal eigenzinnig ;-).

Na Kerst heb ik een paar zieke dagen gekend, niks ernstig maar toch genoeg om in de zetel te hangen en vooral niet te zot te doen. Een goed advies dat ik online tegenkwam, is de “Below The Neck” regel. Heb je pijn onder je nek (bv. krampen, rugpijn, knie…) dan kan je beter niet lopen en rusten. Alles boven de nek (bv. snotneus, hoofdpijn…) zou geen excuus mogen zijn om niet door te zetten. Easy toch?

Keep Running

Een paar dagen later stond ik terug op de loopband en sindsdien heb ik wel rustdagen ingelast. Niet perse omdat ik last had, maar omdat de looptijden ergens halverwege het programma toch gevoelig begonnen te stijgen, waardoor het me niet onverstandig leek om het lichaam te laten recupereren en de spiermassa te laten toenemen.
forrest
Meestal liet ik één dag tussen, soms twee en per uitzondering al eens drie of vier dagen. Dat laatste eigenlijk alleen als ik voor het werk in het buitenland zat en dus geen loopband ter beschikking had. Bummer.
Ik vreesde dat ik na zo een lange rustpauze moeite zou hebben om de volgende les aan te kunnen, zeker als de looptijd dan ook net steeg, maar niets bleek minder waar. Mijn lichaam past zich blijkbaar gestaag aan en legt de lat telkens hoger. Een fijn gevoel zeg ik je!

19 Januari 2016

Vandaag is het dinsdag 19 januari 2016 en vanavond heb ik les 23 van in totaal 30 stuks succesvol afgerond. Het huidig loopschema van in totaal 35 minuten ziet er als volgt uit:

  • 11 minuten lopen
  • 2 minuten wandelen
  • 11 minuten lopen
  • 2 minuten wandelen
  • 8 minuten lopen
  • 1 minuut wandelen

Omgerekend komt dit uit op 30 minuten lopen en 5 minuten wandelen. De looptijden worden telkens langer en de wandeltijden steeds korter met als doel om bij les 29 de volle 30 minuten te lopen zonder wandelpauze.
Les 24 is identiek aan bovenstaande les en vanaf les 25 verandert het schema opnieuw (bij Start 2 Run werken ze altijd in bundels van drie lessen die identiek zijn).
De slimmeriken onder ons hebben dus al uitgerekend dat ik ergens volgende week mijn vooropgesteld doel van 30 minuten lopen zonder wandelpauze zou moeten bereiken. Mijn doel was om in die tijdspanne 5km te lopen, maar dat impliceert een gemiddelde snelheid van 10km/h en aangezien ik nu de loopstukken aan 8km/h afwerk met telkens de laatste minuut aan 10km/h, gaat dat er nog niet inzitten vrees ik.
Op zich ben ik al super tevreden dat ik op iets meer dan een maand van NUL naar 30 minuten lopen aan een gemiddelde tussen de 8 en de 10km/h gegaan ben!

What’s Next?

Ik ben er nog niet uit dat ik na de laatste les de focus ga leggen op die 5km in 30 minuten of dat ik van start ga met het volgende lessenpakket, waar je opbouwt naar 10km lopen op een uurtje.
Misschien combineer ik beide wel… we zien wel.
In ieder geval ben ik best trots op wat ik tot nu al bereikt heb! De trein is vertrokken en ik vertik het om het te laten stilvallen. Met andere woorden: ik blijf mijn #runningman project verder zetten en durf te dromen van de 10 miles (16km dus) te kunnen lopen tegen de zomer.
Misschien is het te hoog gegrepen, misschien is het haalbaar. Maar ik leg de lat daar en worst case kan ik ze altijd verlagen. Maar aangezien mijn motivatie blijft toenemen en ik zoals eerder gezegd nogal eigenzinnig ben, zie ik mezelf dat doel niet verlagen tenzij het écht niet anders kan (lees: ziekte of kwetsuren).
Het is trouwens ook leuk om op social media te “likes” en bemoedigende woorden mee te pikken. Het publiek draagt je effectief vooruit, dus thanks folks 🙂.
En u, hebt u goede voornemens gemaakt en zijn ze nog altijd actief ;-)? Of misschien ook beginnen lopen?

Dit Was 2015

We schrijven 31 December 2015. De allerlaatste dag van het jaar. En traditioneel kijk ik dan terug op het voorbije jaar terwijl op de achtergrond #DeTijdloze speelt.

Tradities zijn belangrijk en moet je in ere houden. Dixit mezelf.

Het voorbije jaar was een goed jaar met de nodige veranderingen, maar allemaal ten goede met alweer stappen vooruit!

De Lijst Van 2015

  • Het eerste jaar waarin ik meer op Android toestellen gewerkt heb dan op Apple exemplaren. Op vlak van mobiele toestellen dan toch.
  • Ook het jaar waarin ik op de valreep terug naar Apple gemigreerd ben, maar daarover de komende dagen meer.
  • Een sportief jaar, want ik kocht mijn eigenste WaterRower en ook nog een heuse loopband. Rond deze tijd in 2016 verwacht ik als nieuw en herboren voor u te staan!
  • Niet onbelangrijk: 2015 bracht een nieuwe job met zich mee! Na vele jaren in de distributie eindelijk de ambitie van de vendor kunnen verwezenlijken. #WeAreVCE
  • Het jaar waarin er heel wat IoT toestellen geïntroduceerd werden ten huize Unexpected: smart lampen, smart stopcontacten, thermostaat, IP camera’s,… en veel van die zaken nog eens ondersteund met IF(TTT) scriptjes. Kom ik in 2016 ook nog op terug.
  • Redelijk wat miles gevlogen (toch voor mijn doen): Ierland, US of A (Las Vegas en Texas) en dan nog Frankrijk en als ik me goed herinner nog eens naar het Verenigd Koninkrijk geweest ook. Update: uiteraard Riga ook bezocht.
  • Na vele jaren VW-rijder te zijn, heb ik de voorwiel aangedreven vehikels achter me gelaten en heb ik voor het eerst een RWD beestje. Plezant rijden moet ik zeggen.
  • Tomorrowland en Rock Werchter meegepikt. Waarmee het doel van twee festivals per jaar nog altijd gehaald wordt.
  • De nodige stand-up comedy gezien en voor 2016 zijn er ook al genoeg tickets besteld. Aanrader voor wie er nog nooit mee in aanraking kwam.
  • Op muzikaal vlak heeft Spotify overuren gedraaid, heb ik mijn Rdio test abonnement net op tijd opgezegd (ze gingen kopje onder en werden overgenomen), kwam Deezer effe piepen wegens FLAC ondersteuning (maar ging het ook weer weg wegens te zot om enkel daarvoor bij te betalen t.o.v. Spotify) en heb ik recent nu ook Apple Music. Dat laatste bevalt wel en als je volledig op Apple werkt, is het best interessant. Volgend jaar in de gaten houden, want Spotify heeft mogelijk iets te vrezen.
  • De SONOS familie groeide dit jaar trouwens van één naar drie PLAY:1 speakers en ik denk dat de verzameling in 2016 nog wat expansie gaat krijgen…
  • Video en 4K doen hun intrede met mijn GoPro Silver Edition, mijn OnePlus One en zeer recent mijn iPhone 6S Plus en iMac 21.5″ Retina.
  • Elke computer in huis gebruikt flash storage. Enkel nog een paar spinning drives in extra disks of NAS-systemen. Die laatste hebben dit jaar trouwens 97% van de tijd uit gestaan wegens alles in de befaamde “Cloud” hebben.
  • TV-gewijs zijn blijven hangen: House Of Cards, Suits, OISTB, Reizen Waes en Safety First.
  • Ik luisterde al naar podcasts voor 2015, maar dit jaar kwam er een serieuze boost in het aantal luisterminuten. En ik voorspel dat dat in 2016 nog gaat stijgen.
  • Aan-huis-recepten-plus-ingrediënten zoals HelloFresh werden getest en goed bevonden. Snel, makkelijk, gezonder dan afhaal-whatever en nog best te betalen.

Voornemens 2014 Recap

De voornemens van vorig jaar spraken over meer tijd met de vrienden spenderen, Paleo / gezond(er) leven terug oppikken en dit blog minder verwaarlozen. Ik denk dat ik op alle punten ben vooruitgegaan, maar het doel is nog niet bereikt en dus staan die puntjes gewoon terug op de agenda voor 2016.
In 2013 deed ik van #Project30 en dat ging nog twee keer dertig dagen verder, maar daarna kwam er toch rek in dat verhaal, al heb ik er veel dingen van meegenomen die ik nog elke dag toepas in mijn eetgewoonten.
Het jaar voordien deed ik eens van #Project365: elke dag een foto delen die me later naar die dag zou terugbrengen. En daarvoor deed ik een jaartje van elke dag een blogpost, al was daar geen hashtag aan gekoppeld.

What’s Next?

Voor 2016 heb ik alvast een nieuw plan / project in gedachten, maar dat ga ik nog heel effe voor mezelf houden om de haalbaarheid in te schatten – serious challenge alert! Wordt zonder twijfel vervolgd…
Verder verwacht ik komend jaar professioneel serieuze stappen voorwaarts te zetten. Niet dat ik zo snel van job ga veranderen, maar eerder groeien in de nieuwe job en informatie verwerken en omzetten tot kennis. Daar kijk ik met volle teugen naar uit.
Een niet onbelangrijk voornemen voor 2016: minstens 6 niet werkgerelateerde boeken lezen. Ik heb altijd graag gelezen, altijd veel gelezen, maar toch laat ik hier teveel liggen. Minder TV en meer papier in 2016. Of e-inkt ;-).

Aftellen

En daarmee sluit ik 2015 blogsgewijs af.
De bakens voor 2016 zijn uitgezet, het voorbije jaar is goed bevonden en dat wil dus zeggen dat ik elkeen van jullie in de eerste plaats wil bedanken voor een deel uit te maken van mijn 2015!
Geniet van het gezelschap vanavond, wees voorzichtig op de weg en met veel plezier zie ik jullie terug in 2016.

Counters To Zero

De laatste dagen van de zomervakantie tikken langzaam weg.
Vroeger, toen ik nog op school zat en dan vooral de lagere school, leken die twee maanden een eeuwigheid te duren. Tijd genoeg, soms zelfs tijd teveel. Af en toe was er zelfs verveling bij.
Vervlogen tijden.
Tegenwoordig ben ik een werkmens. Een mens die verantwoordelijk is voor een andere mens zelfs. Kinderen worden groot meneer. En toch blijf ik soms nog een klein kind. Gelukkig maar.
Maar wat niet gebleven is, is die oneindig durende vakantie. Twee maanden verlof werden drie weken en die lopen op hun laatste poten.
De eerste schooldag heb ik nog vrijaf. Kwestie van de begeleiding van en naar de schoolpoort van dichtbij mee te maken. Ook wel om de zo goed als zekere verkeerschaos op die eerste dag van september wat te ontzien.
Op 1 september voelt het voor mij elke keer als de start van de laatste rechte lijn richting Kerstmis en Oudjaar. Tandjes bijsteken naar een hoogtepunt zeg maar.
En dat er tandjes bijgestoken gaan worden, staat als een paal boven water. Maar daarover vertel ik binnenkort wel meer.
Geniet nog van de laatste vakantiedagen / avonden / weekends mensen. Het zijn de laatste van de zomer van 2015.
Tot binnenkort.

Tomorrowland 2015 – Here I Come!

De voorbije jaren waren rond deze periode telkens een moment van frustratie. Een moment van achter een laptop of twee klaar zitten, dikwijls in confcall met enkele vrienden.
Allemaal met één enkel doel: tickets proberen te kopen voor Tomorrowland. Enkele jaren terug kocht ik nog gewoon mijn toegangspas aan de kassa zelf… om maar te kaderen hoe dat festival gegroeid is de voorbije vijf jaar.
Vorig jaar was ik de enige van vier die überhaupt het scherm gezien heeft om tickets te kiezen. De rest is nooit zover geraakt. Uiteindelijk ging het mis omdat de servers van Paylogic de stormloop van betalingen niet aankonden, waardoor mijn betaling geweigerd werd en ik terug mocht aanschuiven in de queue… met het gekende resultaat:
Tomorrowland is uitverkocht, sorry!

Dit jaar zaten we opnieuw klaar. Opnieuw was ik de enige die succes had, maar tot mijn grote verbazing verliep deze keer alles pico bello en hebben we dus voor het eerst sinds jaren tickets voor Tomorrowland kunnen bemachtigen!
Onnodig te zeggen dat de vreugdekreetjes door de telefoon gierden :).
Op Twitter kreeg ik een paar keer de vraag “how I did it?” dus bij deze: niets speciaals gedaan eigenlijk. Rond 10:50 ingelogd op de website met mijn persoonlijke pre-registratie link en vanaf dan niets gedaan behalve wachten. Geen refresh. Niets. Omstreeks 11:09 versprong het scherm en kon ik kiezen. Op dat moment waren alle tickets nog beschikbaar trouwens.
De site gaf trouwens aan dat ik vanaf dat moment 15 minuten had om het ganse proces inclusief betaling te voltooien… een gewaarschuwd koper is er twee waard denk ik dan (met het oog op de internationale verkoop volgend weekend)?
Good luck aan zij die volgend weekend nog eens proberen. Tot in juli voor degenen die al bij de lucky few zijn!

En We Zijn Vertrokken

De derde week van het nieuwe jaar is op komst (gelukkig 2015 trouwens) dus we kunnen zeggen dat de trein stilletjes aan op kruissnelheid begint te komen:

  • 2015 wordt een jaar waarin ik opnieuw veel “all-nighters” ga doen als het op studeren aankomt: de nieuwe karrenvracht aan te behalen certificaten is toegekomen en laat ons zeggen dat het niet van de poes is. Gooi daar de trainingen en bijpassende examens bij die ik doe uit eigen beweging en de hersenen gaan in over-drive.
  • Work hard, play hard en dus werden er deze week vliegtuigtickets en hotelkamers geboekt. Mannenweekend richting Riga, Letland. Als dat maar goed gaat… wordt vervolgd eind april.
  • De man-cave kreeg ook de nodige upgrades: Blue microphone (podcasting baby?), hippe USB-hubs, battery packs (met al dat mobiel gedoe is extra stroom nooit genoeg voorradig), hipster headphones (Marley, Smile Jamaica edition) en nog wat accessoires voor de OnePlusOne (Bamboo cover galore!). En het is nog maar januari :-).
  • Mijn Evernote account begint serieus gevuld te geraken met recepten, mostly Paleo. 2015 wordt een jaar waarin mijn keuken-skills een boost krijgen, ik voel het aan mijn theewater.
  • Las Vegas dit jaar? Nog niet beslist. Goesting is er in ieder geval genoeg. Wait & see.
  • Festivalgewijs ligt er alvast een combi voor #RW15 te blinken op mijn bureau. Voor de rest nog geen plannen… uiteraard proberen om tickets te scoren voor #TML maar de kans dat ik de Lotto win is even groot (en ik speel niet eens mee). Over-hyped gedoe verdomme. Spijtig dat het zo plezant is, anders konden ze… ge weet wel.

Dat het gaat knallen zeg ik u. Tot in den draai!

Holidays Are A Go

Drie weken non-stop vakantie. Mijn eerste vakantie van 2014 zelfs!
OK, ik heb al gezondigd en zat vanmorgen al ingelogd op mijn werklaptop, maar ter excuus – het was om nog enkele lopende zaken netjes af te ronden en om mijn verlof officieel aan te vragen :p.
De “Home Projects” agenda loopt al aardig vol, waardoor de tijd ongetwijfeld zal vliegen, maar ik ga er toch heel erg veel van genieten!
Als u al vakantie had – pech, het wit er op voor u! Hebt u ook vakantie – *high five*! En als u ze nog te goed hebt – hang in there!

Fitbit Flex

Sinds vandaag de gelukkige gebruiker van een Fitbit Flex “Orange”. Voor de enkele zielen die niet weten wat een Fitbit is: het is een tracker die je om je arm draagt als een armband en die je beweging registreert en je slaappatroon analyseert.
Fitbit Flex Orange
Die data wordt via de app en de website in statistieken en rapportjes gegoten waardoor je hopelijk dingen kan leren uit je gewoontes en verbeteringen kan aanbrengen. Sinds ik een “data junk” ben en niks liever doe dat loggen en analyseren, ziet het er naar uit dat ik me de komende tijd ga amuseren.
Oh ja, ik heb voor de oranje versie gekozen, simpelweg omdat die €10 goedkoper was dan de zwarte, de grijze of de blauwe. Ik vermoed dat die minder succesvol is of dat ze een overstock hadden bij Coolblue, maar ik ben best tevreden met mijn hippe tracker.
Wordt vervolgd!

#Project30 Aftermath

Jullie hebben al een tijdje een update over #Project30 tegoed, want dat project is gestopt op 31 januari. Nu ja, gestopt. Het extreme is gestopt en daarmee bedoel ik dat ik mezelf nu wel opnieuw toelaat om bv. een glas wijn te drinken of eens een snoepje te eten of ook een frietjes van de frituur kan eten!
Op zich was het een zeer interessante maand die ook best confronterend was. De zaken waarvan ik dacht dat ik ze heel erg zou missen, liet ik met gemak achter me. Andere zaken miste ik meer dan verwacht. Een serieuze portie zelfkennis opgedaan zeg maar.
Het is en blijft mijn bedoeling om de lijn te blijven verder trekken. Paleo (waarop #Project30 notabene op gebaseerd was) blijft de rode draad in mijn eet- en drinkgewoontes, maar niet voor de volle 100%. Ik mik eerder op een 80%-20% / 90%-10% verhouding, waardoor ik genoeg marge heb om af en toe te kunnen zondigen en toch een veel gezondere levensstijl als eindresultaat overhouden.
Losstaand van een gezonde levensstijl, heb ik ook enkele andere dingen opgepikt:

  • Ik kocht de voorbije weken nooit zoveel kookboeken! Reviews daarvan volgen later.
  • Een Crock-Pot werd aan het kookgerei toegevoegd en bevalt me uitstekend!
  • Blijkbaar evangeliseer ik mijn nieuwe manier van doen naar anderen en zie ik mensen rondom mij stukjes oppikken! Goed zo!
  • Koken is mijn ding eigenlijk wel en dat heb ik nog eens bevestigd gezien door #Project30

Ondertussen is er een nieuwe groep begonnen met hun eigen #Project30 (opnieuw onder begeleiding van Elke). Ik ben nog steeds lid van de Facebook groep en als “ervaren” deelnemer is het best interessant om al die herkenbare feedback van de “newbies” te lezen en te denken “Muahahaa dat had ik ook”.
Als mijn blogs over #Project30 enigszins iets van interesse hebben losgeweekt, aarzel dan niet om er zelf ook eens in te vliegen! Het kost je hoogstens wat tijd en moeite en je hebt op lange termijn meer te verliezen door niet te proberen dan door wel te proberen!

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑