Telling stories for a living

Category: Leven (Page 13 of 21)

Gisteren was er een nieuwe aflevering van FC Nerds, het nieuwe programma van VT4 waarin Johan Boskamp tracht een bende nerds op te leiden tot “profvoetballer”. Gisteren was het teambuilding dag waardoor de gasten rotsen gingen beklimmen en over een kabelbrug moesten lopen, zelf eten voorzien en een duurloop vol maken. De groep begint duidelijk aan elkaar te hangen, maar toch was er ook al “ambras” zijnde dat de Sammy het niet zag zitten dat één van de twee homo’s uit de bende kapitein wordt. Hij ging het hem zeker is zeggen als hij het niet goed doet!! Hehehe. Lol. In ieder geval, Sammy zijn aflevering was in orde denk ik, want die blonde striptiseuse heeft zijn jaar goed gemaakt… ahzo een schoon meiske ;-)!
Ik heb het programma bekeken met de VAIO op de schoot, terwijl ik nuttig werk aan het leveren was voor de boekhouder, kwestie dat ik af en toe eens kon opkijken en gieren met die gasten. Zouden die nu zelf zitten te kijken en fier zijn of zouden ze hun afvragen waarom ze in godsnaam ooit meegedaan hebben?
Ha ja, en dan was er nog Steve, de zwaarste van de bende. Hij kon geen enkele activiteit meedoen wegens nog een beetje pijn aan een pees, niet in het kostuum geraken wegens niet voorzien op zijn afmetingen,… maar waarin hij wel uitblonk was het voorzien van werkgelegenheid voor onze brouwerijen. Zucht. Maar toch zo verbouwereerd zijn dat hij niet voor het geluk geboren is en altijd pech heeft… Aarde aan Steve: je hebt “pech” omdat je te dik bent en je bent te dik omdat je de gemiddelde maandconsumptie van een man op één avond binnengiet! Zou dat er niet voor iets tussen zitten misschien?
Ik ben eens benieuwd wat er volgende week op het programma staat…

Deze morgend vanuit het bed naar FC Nerds gekeken (had dat opgenomen op de KISS): my god wat een programma. Volgens mij zijn ze Vlaanderen afgereden en overal de grootste wereldvreemde jonge gasten bij elkaar gezocht en die onder de valse belofte van “jaja, je wordt een topvoetballer bij een of andere wereldclub als wij met u klaar zijn” meegesleurd en een contract laten tekenen.
Het cliché loopt er af zijnde dat er computerfreaks meedoen, role playing mensen, een halve homo (?) met de verplichte buffalo schoentjes en gekleurd vensterglas op zijn hoofd, asociale gasten zoals we er allemaal wel eentje kennen in onze streek en gasten die volgens mij nog altijd aan de mama gaan vragen wat ze vandaag moeten aantrekken. Hell, toen ze gingen slapen in de kantine hadden de meeste hun “knuffel” mee in bed! Zag ik daar een Nijntje? Pas op, daar zijn gasten bij van 18 tot 30 jaar hé… en nog geloven die dat ze stervoetballer gaan worden… Zucht, de naïvitieit van sommige mensen toch eh??
Pas op, ik denk dat die gasten daar met het volle vetrouwen aan meewerken, tegen beter weten in. VT4 heeft van die mensen hun goedgelovigheid geprofiteerd en maakt hen ronduit belachelijk ten koste van kijkcijfers. Eigenlijk best wel laag… want ik kan mij inbeelden dat die gasten vóór dit programma al het doelwit waren van pesterijen en volgens mij zal er dat niet op verbeteren na deze reeks. Zouden ze dat zelf inzien als ze hun eigen bezig zien? Of zou er niemand in hun circle of trust zeggen van “mannekes, slecht bezig?”.
Zucht. En dan vraagt een mens zich af waarom hij niet naar TV kijkt.

Of hoe een wiskunde het zou uitschrijven… Zat vandaag in de mailbox op het werk en ik heb er goed mee gelachen :-). Sorry dames, maar het is te goed om niet te posten.

Wiskunde

Jaja. Ook vandaag heeft de Wake-Up Light mij goed uit bed gezet. Wederom heb ik maar vier uurtjes slaap genoten, een situatie waar ik normaliter  spontaan door wil blijven liggen als de wekker afloopt. Toen ik deze morgend gewekt werd door het gezang van vogels, had ik echter niet die neiging (ik vermoed dat die lichttherapie die op dat moment al een uur op mij aan het inwerken is daar voor iets tussen zit) om te blijven liggen, integendeel ik kon verrassend goed opstaan.
Dag twee van het Wake-Up Light experiment is goed verlopen.
PS: ik zou wel willen verduidelijken dat deze wekker géén tekort aan slaap kan goedmaken! Philips schrijft dit ook duidelijk in zijn handleiding. De reden dat ik er toch uit geraak, is volgens mij meer een gevolg van het feit dat ik niet veel slaap nodig heb en de voorbije twee weken zodanig veel heb kunnen uitslapen dat mijn lichaam volledig uitgerust is.

Zoals ik gisteren al zei was vandaag mijn eerste dag dat mijn Wake-Up Light zou instaan voor mijn wakker worden. Zou het ding écht werken? En zou ik wel wakker worden?
Het antwoord is (tot nu toe) volmondig JA! Van het licht heb ik niks gemerkt (althans niet bewust) en om stipt 6u ben ik rustig wakker geworden met het geluid van tsjilpende vogeltjes en andere bosgeluiden dat stil begon en altijd maar luider en luider werd. En als ik dan uiteindelijk mijn ogen open deed, werk ik “omarmd” door een gloed van licht.
Meestal, als mijn wekker afgaat, heb ik zin om nog eventjes te blijven soezen, vaak met als resultaat dat ik terug in slaap donder en een uur later wakker schiet en mijn dag met stress begin :-). Vandaag was dat niet het geval en ben ik als een jong veulen uit mijn bed gesprongen, klaar wakker (en ik heb maar vier uurtjes slaap gehad wegens nog gewoon aan dat vakantie-bioritme) en ready to take on the world.
Dus ja, tot nu toe werkt het ding perfect. Morgenvroeg ga ik de lichtintensiteit nog een tandje of twee hoger zetten, ik denk dat dat nog een beter effect gaat hebben. Morgen hoort u mijn verslag.

Het is niet van vandaag hoor. Het is begonnen op 1-2 januari en het loopt zo wat naar zijn einde, die kopvalling die ik heb. Voeg daar nog een beetje keelpijn aan toe en u af en toe zo wat zwak voelen en dan zijn we er. Gelukkig niets dat een fles hoestsiroop in combinatie met Dafalgan Forte niet kan oplossen. En u? Bent u al ziek geweest in 2008?

Ik had het al meermaals geschreven: ik zit in mijn wintermoeheid fase. Slapen, slapen en nog is slapen en daarna nog altijd moe zijn, zonder te weten hoe of wat. Zeer eigenaardig.
Op zich is dat zo erg niet en het heeft waarschijnlijk veel te maken met dat weer van tegenwoordig: grijs en grauw, regen en wind. Een mens wordt dus niet meer wakker op die manier eh.
Maar waar ik dus op moet letten, is dat ik geen berichten meer schrijf op mijn blog op het moment dat mijn ogen al half dicht zijn, want dan schrijf je dus fouten aan 100 per uur! Gelukkig heb ik aandachtige lezers die me hier op wijzen, kwestie dat het grammaticale op deze site toch nog iets of wat een niveau haalt. Bij deze wil ik mijn “live” spellingchecker(s) bedanken voor de feedback :-).

Neen ik ben geen “Klingons” aan het spreken. Epoch is het begin van de tijd. Althans voor UNIX / POSIX computer systemen en vele andere varianten die daarna ontstaan zijn. Epoch houdt de tijd bij door middel van het tellen van het aantal verstreken seconden sinds de startdatum, zijnde middernacht, op 1 januari 1970. Op dat moment was het in “Epoch” dus 000000000 “uur”. Wetende dat een dag exact 86.400 seconden duurt (met uitzondering van “leap seconds” die heel af en toe voorkomen om de telling synchroon te houden met de rotatiesnelheid van moeder Aarde) zou het in Epoch uitgedrukte tijd nu dus op het moment dat ik dit schrijf 1194383797 “Epoch” zijn. Ik vind dat trouwens serieus veel gelijken op de gekende “star dates” uit Star Trek, waarmee onder andere Captain Picard elke aflevering begon. Klik hier om zelf data te converteren naar Epoch.
Ik had hier in feite nooit eerder bij stilgestaan en vandaag door een opmerking van een collega daarop uitgekomen en verder onderzocht op het wereldwijde web bij thuiskomst. Enorm boeiende materie zeg ik u!
Wat ik dus ook ontdekt heb, is dat het u alom bekende Y2K-probleem een opvolger heeft. Indien u nog nooit gehoord heeft van de befaamde Y2K-bug: voor de eeuwwisseling hadden programmeurs de “gewoonte” om een jaartal weg te schrijven in een tweecijferig getal, dit om geheugen te besparen (dat in de beginjaren van computers veel beperkter en vooral veeeeeeeel duurder was dan vandaag de dag). Op die manier was het jaar 1970 voor een computer gelijk aan 70, 1995 gelijk aan 95 en zo verder. U ziet de brui al hangen? In het jaar 2000 (Y2K) zou de computer het uur opslaan als 00, wat ook gelijk staat aan 1900… althans op computer niveau. Het heeft handen vol geld en tijd gekost om voor de eeuwwisseling zo veel mogelijk software aan te passen om allerhande problemen te voorkomen.
En blijkbaar is er in de (niet zo nabije, maar ook niet zo verre) toekomst een gelijkaardig probleem, genaamd Y2K38. Met die benaming doelt men op het jaar 2038. Exact op 19 januari 2038, om 3u14 gaan we een gelijkaardig probleem tegenkomen. Die “secondentelling” die men in Epoch gebruik, is namelijk maximum 32-bit groot. En op de eerder vermelde datum zijn al die 32 bits volledig gevuld en gaat het getal beginnen flippen en negatief worden. Ik moet u niet uitleggen dat dit voor een grote catastrofe kan zorgen daar zo goed als elk computer systeem dat de mens gebruikt deze telling (of een variant) gebruikt?
Niet dat ik paniek wil zaaien of zo, maar een gewaarschuwd man (en vrouw) is er toch twee waard eh?

Deze avond heb ik een backup mailserver geconfigureerd voor alle domeinen die op mijn server gehost zijn, kwestie dat de mail niet verloren gaat wanneer de server eens zou plat gaan. Niet moeilijk hoor. Op de primaire server per gehost domein een MX record toevoegen, de “value” daarvan hoger zetten dan van de primaire server (om te voorkomen dat mail via de secundaire mailserver zou gaan als de primaire nog online is) en klaar is kees. Vanaf nu is het e-mail verkeer op deze server dus volledig DRP-aware ;-).
Jaja, I know… nerd-talk :-). Sorry!

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑