Deze morgend heb ik mijn webserver een upgrade gegeven, meer bepaald een boost in geheugen. Ik had 288MB ter beschikking wat op zich wel genoeg was om de site in de lucht te houden zonder noemenswaardige problemen, maar veel reserve was er niet. Vanaf nu heeft de server dus de volle 588MB geheugen (dus een upgrade van 300MB), wat dus zou moeten resulteren in een performance boost. Laat maar weten wat de bevindingen zijn via de comments.
Category: Leven (Page 14 of 21)
Na enkele maanden van geen updates heeft Sony eindelijk weer eens een driver update voor zijn VAIO laptops gereleased. Wat mij vooral interesseert zijn de nieuwe nVidia WHQL / Sony certified drivers. Versie 156.65 is de nieuwste volledig door Sony gevalideerde versie en ik ben ze op dit moment aan het downloaden. Als ik u vertel dat de vorige versie 98.13 was, dan hoef ik niet uit te leggen dat ze daar hopeloos achterop lopen?
Natuurlijk kan je altijd “generic” drivers gebruiken, die op zich niet verschillen van degene die Sony released. Maar deze zijn uitvoerig getest door Sony op Sony systemen, dus in principe zijn die toch altijd net iets beter. Blijkbaar is er voor sommige modellen van videokaarten ook een firmware update nodig, die bijgeleverd zit bij de drivers. Ik ben eens benieuwd of ik straks nog een laptop heb ;-).
Gisterenavond mijn VAIO eens geherinstalleerd. Backup gemaakt van wat nog niet gebackupped was en dan de Vista DVD erin. Precies drie kwartier later stond mijn nieuwe desktop alweer te blinken en moest ik enkel nog de VAIO-specific hardware installeren. Videokaart, geluidskaart, wifi, … was allemaal netjes geïnstalleerd. Ik blijf er elke keer opnieuw van verschieten hoeveel simpeler de installatie van Vista is in vergelijking met zijn voorganger.
Geen gesukkel meer met VGA resoluties na de eerste boot, geen netwerkkaart die als “unknown device” in apparaatbeheer staat, waardoor je geen drivers kan downloaden, geen landinstellingen die nog aangepast moeten worden, …
Daarna heb ik nog de basic software erop gegooid (ik denk aan Office 2007, Anti-Virus, MSN, Directory Opus) en een restore van mijn persoonlijke data uit de eerder genoemde backup en klaar is kees. Alsof ik een nieuwe pc heb, zo een verschil. En zeggen dat hij pas zes maanden geleden geïnstalleerd was. Al moet ik toegeven dat ik wel eens durf te experimenteren met software ;-).
Het ziet er naar uit dat de mannen van Google eindelijk IMAP gaan aanbieden aan GMail gebruikers. Iedereen die weet wat IMAP is, juicht nu de pannen van het dak. Lang leve smartphone’s die nu dus zonder zeverij GMail kunnen lezen. Lang leve GMail in je Outlook lezen zonder alles te downloaden of te moeten ziften door mails die je al op het werk gelezen had via de webclient. Alleen spijtig dat nog niet alle accounts de optie hebben voor IMAP. Geruchten zeggen dat je je taal op English – US moet instellen, maar dat blijkt het niet te doen bij mij. Andere geruchten zeggen dat voorlopig alleen account van vóór 2005 IMAP krijgen in het begin. Ik ben echter al een GMailer sinds 2004 dus ook daar is niks van aan … Afwachten dus. Maar laat het aub vooruitgaan Google!
Voor de mensen die niet weten wat IMAP is, zal ik het zo kort mogelijk proberen uit te leggen, zonder jargon of zo te gebruiken. De meeste e-mail accounts werken met een POP-systeem, wat simpelweg inhoudt dat je al de mails “download” naar de PC (Outlook ofzo) en dan zijn ze weg op de server. Als je dus thuis Outlook hebt open staan, en je wil elders via webmail je mails lezen, dan zal je merken dat je geen mails hebt. Ah nee, want Outlook staat thuis nog open en haalt elke X minuten je mails binnen. Een ander probleem dat ik zelf vaak tegenkom, is dat ik op het werk al door mijn mails ga via webmail, maar eenmaal thuisgekomen open ik mijn Outlook om dan al die mails terug te downloaden. Soms zijn er dan nieuwe bij die ik nog niet gelezen had op het werk en dan kan je beginnen filteren he. Ok, je kan onthouden om welk uur je laatste mail was die je in de webmail gezien hebt, maar handig is iets anders (zeker als je met “rules” al je mails in een PST onderverdeeld… begin maar te zoeken eh).
IMAP bewaart al je mails op de server en je leest ze ook op de server. Als je dus via de webmail een mail leest, zal die ook in je Outlook “gelezen” staan. En je moet niet alles eerst naar je PC downloaden, ah nee, je leest ze online. Een nadeel is natuurlijk dat je zonder Internet verbinding geen mails kan lezen, tenzij je een kopie’tje gedownload hebt natuurlijk. Het heeft allemaal zijn voor en zijn nadelen, maar met breedband overal en hotspots en zelfs smartphones met betaalbare UMTS-connectie is “offline” zijn bijna onmogelijk in onze huidige samenleving.
Dat vroeg gaan slapen is niet gelukt. Conclusie: nog meer vermoeid en begin van een hoest. Siroop staat in de aanslag en de rest van de week ga ik op tijd slapen. Dus bij deze, slaapwel.
Ik had veel plannen voor vanavond: verder werken aan een project, documentatie schrijven, nog wat verder werken in flash en daarnaast nog een beetje opruimen in het bureau. Van al het voorgaande heb ik niets gedaan. Ik was te moe. Na het avondeten ben ik beginnen kijken naar Battlestar Galactica en ik ben nog altijd bezig. Ergens tussen toen en nu heb al eens een half uurtje moeten terugspoelen omdat ik in slaap gevallen was. Vermoeidheid denk ik. Dringend eens op tijd naar bed gaan…
Ik heb er een kwartiertje mee gespeeld via de LiveCD en als ik u zeg dat de installatie op dit moment bezig is en Vista zal vervangen, dan weet u wel genoeg zeker? Om te beginnen en geen drastische dingen te doen, is het wel op mijn tweede laptop dat de installatie bezig is, niet op mijn VAIO. Maar ik sluit niks uit. Eerst een beetje met een “echte” installatie prutsen voor verdere evaluatie.
VirtualBox is een gratis open source initiatief dat je dezelfde functionaliteit biedt als VMWare Workstation. De screenshots zien er belovend uit, de features ook en er zit precies toch wel een serieuze userbase achter. Ik ga het alvast eens installeren en testen.
Toffe gadget om zowel 2.5″ als 3.5″ harde schijven op je laptop of vaste pc aan te sluiten. Zelf heb ik zo een USB-kabeltje en een aparte voeding om een harde schijf aan te kunnen sluiten op een USB-poort (handig voor support, backups, restores, …). Deze nieuwigheid gaat nog een stapje verder en voorziet je met een docking station waarin je de HDD klikt en klaar is kees. Geconnecteerd en ready to go. Tof. De HDD Stage Rack. Kostprijs: $47 + verzendingskosten. Via deze gasten gevonden.

Recente Comments