Hoe langer hoe meer begin ik mezelf af te vragen waarom ik nog een abonnement heb op de kabeltelevisie. Zelden is er nog iets geprogrammeerd dat me kan boeien en dat ik niet via het internet kan checken (zelfs legaal!).
Digitaal is geen argument, want alles op het net is eveneens digitaal. De programma’s die me het meest boeien, spelen dan ook nog eens op de openbare omroep en die kan je gratis en digitaal bekijken via DVB-T.
Vroeger was er nog een beperkt argument dat digitale TV (zoals die van Telenet, Belgacom,…) een lagere taxatie kreeg dan analoge televisie. Maar wat ik toen al luidop zei, is onlangs gebleken. De overheid gaf een BTW-voordeel op digitale TV en eens iedereen omgeschakeld was (en de kwaliteit en het gemak gewoon was) werd de BTW lekker opgetrokken naar 21%.
Iets om over na te denken en ook een manier om per jaar ettelijke Euro’s uit te sparen.
Category: Internet (Page 9 of 16)
Dag één met de Nokia Lumia zit er ondertussen op en dus is het tijd voor een eerste “tussenstand”. Ik ben sinds de introductie van de iPhone 3G een gebruiker van Apple smartphones, waardoor al mijn data op dat platform is afgestemd.
Geen data op SIM-kaarten hier. Alles zit in de cloud – ofwel die van Apple ofwel die van Google, afhankelijk van het type data zeg maar.
Een groot voordeel aan iPhones, is dat je bij aankoop van een nieuw toestel simpelweg een restore van een bestaande backup doet en binnen de korste keren zijn je contacten, je sms’jes, je wallpapers, je e-mail accounts, je foto’s,… en ga zo maar door overgezet naar het nieuwe toestel en is de migratie klaar.
Van een iPhone naar een Nokia Lumia migreren is vanzelfsprekend niet zo straight-forward, maar gelukkig is het niet onoverkomelijk. De Lumia 800 bevat een import tooltje waarmee je al je contacten via bluetooth kan overzetten van je vorige toestel. Dit proces verliep probleemloos met de iPhone 4 en daarmee was het meest tijdrovende werkje al achter de rug.
Sms’jes overzetten is geen optie, maar ik heb daar ook niet echt een nood aan. Ik gebruik sms’jes trouwens enkel nog met “offline” mensen – lees: personen zonder smartphone die dus maar sporadisch hun mails lezen of hun sociale netwerken checken.
Foto’s upload ik standaard al naar Flick of Instagram, dus daar mis ik ook niet direct iets. Muziek was vroeger iets tijdrovender omdat ik voor al mijn “lokale” muziek iTunes gebruik. De Lumia kan via de Zune software perfect sync’en met je iTunes bibliotheek, maar aangezien ik sinds ik Spotify abonnee ben, nog maar zelden iTunes opstart, doe ik de moeite niet en gebruik ik gewoon Spotify op de Lumia (en die sync’ed automatisch al je playlists over alle platformen heen).
De GUI is iets complexer dan op de iPhone, maar ik geef ook toe dat mijn iOS er nu “outdated” uitziet. Windows Phone ziet er hipper uit, meer hedendaags. Je hebt wel meer menu’s en meer knopjes, maar al bij al was ik er snel mee vertrouwd. En als je vergelijkt met voorgaande Windows Mobile versies, dan is “Mango” – de codenaam voor Windows Phone 7.5 – “one giant leap forward”!. Well done Microsoft!
Op gebied van app’s is de keuze beperkter dan bij Apple – 50.000 tegenover 1.000.000 – maar eerlijkshalve moet gezegd worden dat alle belangrijke app’s die ik op mijn iPhone gebruik, ook aanwezig zijn in de Market Place van Microsoft.
Of toch bijna. Dropbox heb ik nog niet gevonden en laat dat nu een applicatie zijn die ik zeer veel gebruik en waar andere favoriete app’s ook gebruik van maken. Dropbox op Windows Phone staat dus erg hoog op mijn verlanglijstje! Microsoft levert je wel Skydrive (25GB zelfs), maar mijn ecosysteem is opgebouwd rond Dropbox en ik wil dat zo houden.
Een ander minpuntje dat ik tegenkwam, is het ontbreken van een “personal hotspot” mode. Met andere woorden, je kan de Lumia 800 niet gebruiken als mobiele modem voor je laptop / iPad / … en dat is ook een toepassing die ik met mijn iPhone zeer regelmatig gebruik. Ik heb begrepen dat dit geen beperking is van Windows Phone, maar een keuze die Nokia gemaakt heeft met de Lumia 800. Hopelijk wordt dit nog rechtgezet met een software update!
De app’s die ik op de iPhone gebruik, zijn bijna allemaal beschikbaar voor Windows Phone. Maar ze zijn niet allemaal even ver doorontwikkeld. De Spotify app heeft bijvoorbeeld nog geen Last.FM integratie en de Twitter app vind ik persoonlijk niet zo overzichtelijk als op iOS (geen badges om replies, DM’s,… aan te geven).
Nog een issue: als je je Google account ingeeft, configureert het toestel automatisch je mails, je kalender en je contacten. Tot daar alles goed. Het probleem stelt zich bij de kalenders. Ik heb er namelijk verschillende aangemaakt en de Lumia 800 toont enkel de primaire kalender. Ik heb nog niet echt gezocht naar een oplossing, maar weet dat dit mogelijk ook een probleempje kan zijn.
Over de touch & feel kan ik bondig zijn: dat zit goed! De Lumia 800 voelt degelijk aan en ziet er leuk uit. Niets op aan te merken. Ik las elders dat sommige gebruikers rammelende knopjes hadden, maar dat euvel heb ik niet met mijn exemplaar. Persoonlijk vind ik de iPhone er nog iets gelikter uitzien met een meer solide feel, maar de Lumia is zeker en vast goed te noemen!
Het scherm van de Lumia 800 is een AMOLED scherm en dat is kwalitatief beter dan het retina-display van de iPhone. De kleuren zijn feller, de icoontjes springen precies van het scherm. De iPhone heeft een goed scherm, maar mijn voorkeur gaat hier toch duidelijk naar de Nokia.
Tot zo ver mijn eerste indruk van de Lumia 800. Over het algemeen is die indruk positief, met hier en daar een aandachtspunt. Ik blijf het toestel de komende tijd intensief gebruiken, dus verwacht de komende blogposts meer feedback en bevindingen.
Oftewel “Virtual Private Tunnel” – een beveiligde connectie tussen twee computer systemen zeg maar. De meeste mensen kennen gebruiken het (meestal zonder het te weten) op regelmatige basis als ze van thuis werken – van “home office” doen dus.
Sinds kort gaat al mijn dataverkeer thuis via een beveiligde verbinding. Via een betaalde VPN tunnel die tot 256-bit encryptie aan boord heeft.
Email, surfen, downloads,… alles wordt over een VPN gestuurd die ik naar gelang wat ik wil doen van lokatie kan veranderen: Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong of de VS. Door dit systeem krijg je ook toegang tot zaken die voor ons op dit moment nog niet toegankelijk zijn zoals Netflix, BBC iPlayer, vroeger Spotify…
Daarnaast heeft het ook als voordeel dat geen derde partij mijn dataverkeer kan onderscheppen of controleren. Providers die bepaald verkeer “cappen” (lees: in snelheid beperken) worden zo buitenspel gezet omdat ze door de VPN niet meer kunnen zien welk verkeer er door je lijn loopt – ook gekend als “deep packet inspection”.
Zijn er nadelen aan altijd een VPN gebruiken? Jep. Je verliest een beetje van je maximale snelheid omdat de connectie versleuteld moet worden en dat vraagt een beetje capaciteit. Veel maakt dat vandaag de dag niet uit, want iedereen heeft meerdere megabits per seconde ter beschikking, waardoor dat helemaal niet opvalt.
Los daarvan merk ik eigenlijk aan niets dat ik een VPN gebruik. De connectie wordt automatisch opgestart met de computer, dus er is geen manuele interventie nodig. Op termijn ga ik de VPN tot stand laten komen in de router, zodat elk toestel in huis (zelfs een smartphone) sowieso over de VPN gestuurd wordt.
Kost dat veel? Er zijn genoeg aanbieders van zo een oplossingen, waardoor je voor $10 per maand al kan vinden wat je nodig hebt. Mijn VPN is inbegrepen in mijn Usenet abonnement, dus ik ken de prijs niet van de VPN alleen. Google is your friend.
Een tijdje terug heb ik mezelf een betalende account op “Pinboard” kado gedaan. Pinboard is een online archief van alles wat je op het web tegenkomt en (eventueel) wil archiveren.
Een beetje zoals bookmarks in je browser, maar dan “online” en platform onafhankelijk. Er zijn oplossingen zoals Xmarks (gebruik(te) ik ook) om je bookmarks te sync’en tussen computers, maar met dit systeem surf je eigenlijk naar een website waar je archief staat – Pinboard. Dus ook toegankelijk vanop een computer waarop jouw bookmarks niet gesync’ed zijn (Internet-café, PC van een vriend,…).
Daarnaast kan Pinboard ook informatie uit Delicious, Instaper, Read It Later,… importeren, een archief van je Twitter-account aanleggen,…
Wat je “pinned” naar Pinboard kan je uiteraard voorzien van metadata en je hebt de keuze of je de “pin” al dan niet wil delen met anderen (lees: publiek toegankelijk maken van je gearchiveerd item).
De maker van Pinboard legt ook nog met plezier uit waarom zijn oplossing beter is dan die van de concurrentie – check it.
Oh, en had ik al gezegd dat je volledig archief geïndexeerd kan worden zodat iets zoeken in 1000’den bookmarks “piece of cake” wordt? Bij deze.
Anyway, Pinboard kost $25 per jaar, maar er is ook een gratis versie die alles kan behalve het archiveren. Het proberen waard volgens mij (de betaalde versie kan je trouwens drie dagen testen).
Een jaar terug heb ik me, na een omweg via Mozy, geabonneerd op Crashplan, een “backup to the cloud” oplossing.
Ergens vorige week kreeg ik een automatisch mailtje dat het tijd is om mijn abonnement te vernieuwen – ik had namelijk opgetekend voor één jaar, kwestie van alles te evalueren alvorens voor een langere periode in te schrijven.
Aangezien ik na een jaar gebruik erg tevreden ben van Crashplan, wou ik mijn aansluiting hernieuwen. Maar daar ging het mis… Hun website wou op geen enkele manier mijn kredietkaart(en) aanvaarden, hoewel ze perfect werken ;).
PayPal bieden ze niet aan dus had ik een probleem. En mijn aansluiting was op twee dagen van vervallen! Gelukkig wordt je data niet direct gedelete, maar kan je gewoon geen nieuwe backups of restores uitvoeren.
Ticket loggen bij de helpdesk dan maar. Na een uurtje al antwoord met de vraag of ik nogmaals kon proberen en screenshots sturen indien het nog niet zou lukken. Zo gezegd, zo gedaan. Probleem niet opgelost.
Beetje later opnieuw mailtje van de helpdesk met de melding dat ze mijn abonnement alvast voor een week verlengd hebben zodat ik zeker backups zou kunnen nemen terwijl ze naar een oplossing zochten. Top!
Daags nadien opnieuw mail: dat ze mij ofwel bellen om zo mijn kredietkaart te “billen” ofwel dat ik mijn PayPal gegevens mag doormailen en dat ze me dan zo een betalingsaanvraag zouden doorsturen.
Ik ben fan van PayPal dus zo verder gegaan. Een paar uurtjes later zat mijn nieuwe licentie in de mail.
Om maar aan te tonen dat goede support belangrijk is. Ik was al fan van Crashplan, maar na dit staaltje op maat gemaakte customerservice, zal dat zeker zo blijven!
Ik maak gebruik van Google Calendar. Veelvuldig. Ik heb er verschillende kalenders inzitten: werk, mezelf, gezin, vuilnisophaling,… en die wil ik graag altijd en overal kunnen raadplegen.
Overal, dat wil ook zeggen op mijn iPhone en iPad! En daar wringt het schoentje soms. Dat configureren is niet altijd even “straight-forward” en geeft af en toe sync problemen. Niet vaak, maar af en toe. En meestal op een slecht moment.
Anyway, vergeet gefoefel met een account instellen en zo. Maak gebruik van de “iPhone Select” pagina van Google zelf. Je surft er vanop je mobiel toestel naartoe, je duidt de kalenders aan die je wil zien op je mobiel toestel en klaar is kees.
Werkt perfect. Try it!
Het is er dan toch van gekomen: Spotify is beschikbaar in België. Als u niet weet wat Spotify is, check hier eens. Gedaan dus met VPN-tunnels opzetten naar de UK, gedaan met gefoefel met PayPal accounts enz. om toch maar te kunnen betalen voor deze dienst. Spotify is geland!
Concreet komt het er op neer dat je gratis of tegen een bepaalde prijs (afhankelijk van wat je wil) muziek kan luisteren. Gedaan met muziek kopen dus. Standaard en dus gratis stream je de muziek naar je computer en zijn er af en toe reclameboodschappen om de dienst gratis te kunnen aanbieden.
Als je wenst te betalen heb je twee keuzes: Spotify Unlimited en Spotify Premium, respectievelijk voor 4,99€ en 9,99€ per maand te verkrijgen. Kijk hier voor een vergelijkende tabel tussen al de versies (inclusief de gratis Spotify Open variant). De lijst features is erg lang, maar kort zit er in de “Unlimited” geen reclame meer en kan je het onbeperkt in het buitenland gebruiken.
In de “Premium” editie krijg je daarbovenop “Offline” modus, waardoor je de muziek lokaal kan opslaan voor op moment dat je niet kan streamen wegens geen internetverbinding. Daarnaast kan je ook een app downloaden voor je smartphone en kan je ook daarop van Spotify genieten (en offline toegang hebben!). De “Premium” versie heeft ook betere audiokwaliteit in vergelijking met de rest.
Er zijn nog vele andere features, sociale integratie, playlists delen, Spotify Radio, enz. waar ik nog een heel veel over zou kunnen vertellen, maar probeer het anders gewoon eens uit, u zal versteld staan over het gemak van Spotify.
Gedaan met veel geld aan muziek uitgeven. Alle muziek bij de hand, altijd en overal. Ik geef vandaag al meer dan het dubbel uit per maand aan muziek in iTunes dan wat de “Premium” account per maand kost, dus voor muziekliefhebbers is het een “no brainer” als je het mij vraagt.
Als je Spotify probeert, krijg je trouwens een trial van de “Premium” versie dus laat u maar eens goed gaan.
PS #1: je kan ook muziek “kopen” in Spotify – DRM vrij en in hoge kwaliteit. Ze werken met bundles zodat je bijvoorbeeld krediet koopt voor 100 nummers. Voor een nummer betaal je in dat geval 0,60€ wat ongeveer 40% goedkoper is dan wat je in iTunes ziet.
PS #2: vandaag ter test de iPhone via bluetooth gekoppeld aan de autoradio en dan Spotify via streaming (dus met mobiel internet) mijn playlists laten spelen. Brussel-Gent zonder enig probleem gedaan, zonder haperingen. Uiteraard kan je beter met “offline” modus werken, maar dan heb je de Premium nodig… het kan dus ook “online” zolang je maar genoeg datavolume hebt (tip: Mobile Vikings).
PS #3: mijn Spotify Premium abonnement is al actief :-D.
Begin deze week viel er een pakketje van Scarlet in de bus met daarin een Pocket Wfi en alle toebehoren om daar direct mee aan de slag te gaan. Een Pocket Wifi? “What the hell is that” hoor ik u denken?
Denk een klein plastic bakje, de grootte van een GSM, iets kleiner dan een iPhone. Daarin zit een SIM-kaartje met data abonnement. Het toestel is een router en creëert dus een wireless access point en deelt daarnaast nog eens IP-adressen uit aan elk toestel dat zich connecteert. Het laadt op via de meegeleverde USB-kabel én er is een SD-slot waarin je een geheugenkaart kan steken die dan dienst doet als “shared drive”.

Het nut van al dit? Overal en altijd mobiel internet ter beschikking. Niet enkel op een smartphone of een tablet met 3G. Ook op laptops, ook op gameconsoles, ook op… you name it. En alles tegelijkertijd welteverstaan! Het is te zeggen – met vijf toestellen tegelijkertijd.
Uiteraard ideaal wanneer je goede 3G dekking hebt. Over Edge zou ik het niet proberen, dan zie ik er een uplink voor mail en Twitter in, geen “internet” gateway, want daarvoor is Edge nogal traag.
In ieder geval, ik heb zo een Pocket Wifi ter beschikking en de komende dagen, weken,… ga ik het overal mee naartoe sleuren en in de praktijk testen. De eerste testjes waren alvast een succes. Piece of cake om in te stellen, al is enige kennis van computers wel meegenomen, het is geen pure “plug & play”. Maar moeilijk is het niet, geen nood. En de handleiding helpt u goed.
Oh ja. Moest u het nog niet weten. Scarlet = Belgacom. Het Scarlet mobiel netwerk is dus dat van Proximus, waardoor je in principe een goede 3G dekking zou moeten hebben.
De kostprijs? 99€ ipv 129€. En als je een Scarlet mobiel internet abo neemt, kost hij maar 49€. Inderdaad, SIM-lock vrij dus. Check it out. Oh ja, en in tegenstelling tot the Mobistar oplossing van een hele tijd terug, werkt dit gewoon perfect zonder driver issues, op eender welk platform (aangezien de Mobistar oplossing een USB modem was die mocht rekenen op erg slechte support).
Geen zin om te kopen? Probeer de Pocket Wifi dan te winnen, je moet er enkel naar een vrouw haar poep voor kijken ;-). Easy enough?
Gisterenmorgen omstreeks een uur of acht wil ik op mijn Macbook mijn mails doornemen: wifi connected, maar geen internettoegang, helaas.
De Macbook stond al een paar weken aan (met standby uiteraard) dus ik dacht “rebooten die handel”. Zo gezegd, zo gedaan en met dank aan Lion stonden alle applicaties en vensters netjes zoals voor de herstart. Mijn internetprobleem was echter spijtig genoeg nog altijd present.
Nog altijd geen paniek: effe inloggen op de Netgear WNDR3700AV (mijn router en tevens ook draadloosnetwerkmachine) en eens kijken dat daar alles nog snor is. Op het eerste zicht “all good, all green lights captain”, maar voor de zekerheid toch ook eens een rebootje laten plaatsvinden.
Nog altijd geen connectie en wat ziet mijn opmerkend oog: mijn router krijgt geen IP-adres van de Telenet modem / router. Huh? In de garage gaan checken en inderdaad, de lampjes (behalve die van Power) zijn uitgedoofd. Geen erg. Been there before. Stopcontact uit, 10 seconden wachten, stopcontact in en wachten tot alles online komt.
Driewerf hoera! Daar ging ie en alles werkt. Het geluk was echter van korte duur, want nog geen tien minuten later was het weer prijs. Aangezien die modem ook instaat voor telefonie en digitale TV, was er van die laatste twee natuurlijk ook geen sprake (althans, interactieve digitale TV, de rest van de TV werkte nog wel hoor).
Bon. Telenet klantendienst bellen dan maar. Vriendelijk meisje aan de lijn – Tatjana als ik me niet vergis – die me zegt dat er een algemene storing is en dat het dus niet bij mij ligt en ook dat ze er aan bezig zijn om het ASAP op te lossen. OK, no problemo. Bedankt!
Ondertussen is de klok al drie uur in de namiddag gepasseerd en bibi is nog altijd in “offline” modus. Ik werkte die dag van thuis en tot dan was het niet zo een probleem, maar nu had ik toch echt mijn connectie nodig. Bon. Terug naar Telenet gebeld. Ja meneer. Nog niet opgelost meneer. Zéker vandaag nog. Ok, bedankt Peter van de Telenet klantendienst (callcenter X zeg maar).
Omdat ik het al hoorde donderen in de verte, besloot ik de mensen van Telenet via hun Twitter account te contacteren. In het verleden ben ik daar ook altijd netjes geholpen en je moet er niet voor aan de lijn hangen en naar wachtmuziek luisteren.
Zo gezegd, zo gedaan. Tweetje naar @telenet en niet veel later kreeg ik de vraag om mijn modem eens te resetten (had ik al meermaals gedaan, met wisselend succes en als het dan al ging, was het na enkele minuten terug down).

Helaas. Dat trukje hielp niet. Opnieuw een tweetje naar @telenet en ik kreeg te horen dat er zeer waarschijnlijk een probleem met mijn modem was en dat er vandaag nog iemand zou langskomen om dat te fixen. Wat? Vandaag nog? Amai! Service!
En inderdaad. Een klein uurtje later stopte de Telenet techguy voor mijn deur. Netjes op tijd, nadat ik van hun IVR een voice mail kreeg dat de technieker onderweg was. Modem vervangen en hopus pocus pats – alles werkte en vooral – bleef werken!
De techguy van Telenet wist met te zeggen dat ik een “dringende afspraak” had gekregen via de mensen achter de Twitter account van Telenet. Concreet wil dat zeggen dat er binnen de vier uur iemand on-site is.
In ieder geval: als het goed is, moet het ook gezegd worden. Telenet heeft hun Twitter account deftig in handen en gebruikt deze effectief om extra service aan te bieden aan hun klanten. Geen dode account dus.
Mijn probleem was binnen het uur opgelost nadat ze hadden gezegd dat het probleem bij mij thuis lag. Met het (verlengd) weekend voor de deur was ik hier uitermate blij om, want anders was het op zijn minst drie dagen geen internet, telefoon of interactieve DigiTV (dat laatste zou ik zo erg niet vinden).
Als er dan toch een nadeeltje te melden valt: die tweede callcenter agent (Peter) zei me dat er nog altijd problemen waren in mijn buurt en dat ik moest wachten. Als ik daar dus naar geluisterd had, zat ik nu dus nog altijd met problemen, want volgens Telenet’s twitter account, was die panne al opgelost toen. De techguy die ter plaatse kwam wist zelfs helemaal niets van een algemene panne…
Moraal van het verhaal: als je Twitter hebt en je hebt problemen met je Telenet aansluiting, probeer hun klantendienst langs die weg dan eens uit. Mijn ervaringen zijn tot nu toe altijd positief geweest en bovenstaande situatie is in mijn ogen een staaltje van extreem goede en snelle klantenservice (een techguy binnen het uur bij je thuis om je modem nog voor het weekend te vervangen!).
Bedankt Telenet Twitter tweeps! Social media to the rescue!
Telenet heeft een campagne op poten gezet om Fibernet for Business te promoten. Op zich niets nieuws, maar ze gebruiken de legendarische Frank Focketyn om “the cloud” aan Jan Modaal uit te leggen. Best geestig.
httpv://www.youtube.com/watch?v=fXVBvnAaPcc
httpv://www.youtube.com/watch?v=qp8v_dIwj3U
httpv://www.youtube.com/watch?v=J3HE4NaE8oQ
Het warm water halen ze trouwens bij My Blackberry Is Not Working.
Recente Comments