De nieuwste versie van Firefox is uit en ze zitten daar bij Mozilla ondertussen al aan versie 4.
Een aangepaste GUI (serieuze vooruitgang!), veel sneller en een pak nieuwe features waaronder een sync functie zodat je eender waar altijd dezelfde “firefox” krijgt: tabs, bookmarks, paswoorden, history,…
Check ook de Glow pagina van Firefox 4 eens: je kan er in realtime de downloads van deze nieuwste versie volgen. Impressionant om te aanschouwen.
Ik ben persoonlijk altijd al een Firefox gebruiker geweest en met deze versie ga ik dat in de nabije toekomst alvast zeker blijven.
Category: Internet (Page 10 of 16)
Ondertussen heb ik anderhalve week Fibernet 40 van Telenet en is het tijd voor een kleine evaluatie.
In tegenstelling tot de vrees van velen, is alles na de upgrade perfect stabiel gebleven. Inderdaad, gebleven, want alles werkte voordien ook al stabiel.
Over de snelheid kan ik niets anders zijn dan tevreden: gisterenavond nog een testje gedaan en ik behaalde een downloadsnelheid van 4,7MB/s wat zeker goed te noemen is (40Mbit/s komt overeen met 5MB/s) en ook mijn uploadsnelheid voldoet aan de verwachtingen: 1,9Mbit/s haal ik vlotjes, terwijl ik met mijn abonnement een maximum van 2Mbit/s zou moeten halen.
Kortom: aanrader.
Vandaag was D-Day – de dag waarop de Telenet technieker langs zou komen om mijn Expressnet XL te upgraden naar een Fibernet 40 connectie. Ik heb netjes de oproepen gekregen dat de technieker zou langskomen en anderhalf uurtje voor het meegedeelde uur kreeg ik de technieker aan de lijn dat hij er was. Gezien de huisnummerperikelen in onze straat (hernummering), stond hij aan het verkeerde huis (waar niemand thuis was), maar aangezien ik dat had meegegeven aan de telefoon, stond in zijn notities dat hij moest bellen :-).
Zo gezegd, zo gedaan. Mijn “home gateway” vervangen met een nieuwe DOCSIS 3 “home gateway”, firmware laten downloaden en alles testen en hupsakee, klaar en up & running aan hogere snelheden. Als het goed is, moet het ook gezegd worden. Deze technieker was correct, op tijd, vriendelijk en heeft goed werk geleverd. Bedankt!
Oh ja, en ik had zo een “gewone” modem kunnen krijgen als ik wou. Moest gewoon een reden geven (VPN, remote desktop,…), maar ik heb het zo gelaten. Die gateway van voordien werkte hier ook goed en nu kan ik in die ene modem zowel de digicorder(s) als mijn switch voor computers en telefoons inpluggen. Anders moet je aparte switch voorzien voor digitale TV. Ja, mijn eigen router krijgt nu geen publiek IP adres, maar eerlijk gezegd, couldn’t care less. Voor mensen die het toch zouden willen, het kan dus wel degelijk als je goede argumenten hebt.
In ieder geval: mijn overgang naar Fibernet is vlot verlopen. Een speedtest heeft aangetoond dat de beloofde snelheden er ook daadwerkelijk zijn. Me is one happy camper.
Gisterenavond werd ik samen met een vijftigtal andere geïnteresseerden verwacht in het hoofdkwartier van Microsoft België voor de launch party van Internet Explorer 9 Béta.
Het was de bedoeling dat we op groot scherm de live stream van de launch in de VS zouden volgen (die spijtig genoeg niet in HD was) om daarna over te gaan tot Q&A. Ik had mij op voorhand al geïnformeerd over wat IE9 naar de tafel zou brengen, dus echt verrast was ik niet toen Dean Hachamovitch de nieuwigheden van hun nieuwe browser uit de doeken deed.
Wat ik vooral onthoud uit de demo’s en de features is dat IE9 zichzelf meer op de achtergrond houdt en de website meer op de voorgrond plaatst. Dit wordt mede bereikt door de zeer minimalistische interface die voor minder afleiding zorgt en zelfs in “full mode” er bijna uitziet alsof je full screen surft! Goed zo Microsoft!
Daarnaast is de integratie met Windows 7 (en in iets mindere mate Windows Vista) zeer aangenaam omdat ze de “jump lists” van de taskbar ten volle benutten. Websites worden hierdoor knoppen met daarachter extra mogelijkheden zoals bijvoorbeeld je online bestelling checken bij Amazon door op een sublink te klikken van die knop en niet eerst naar Amazon te moeten surfen om vandaar verder te gaan naar de betreffende pagina. Deze integratie ligt weliswaar volledig in handen van de websitebouwers, dus geef het nog een beetje tijd alvorens we dit op de meerderheid van de websites gaan terugvinden.
HTML5 is ook het nieuwe paradepaardje van Microsoft (net zoals Apple het verkiest boven Flash) en hun demo op de Bing site was knap. Kort gezegd past hij de interface constant aan naar gelang wat je doet en welke pagina je bezoekt. De beste manier om die nieuwigheden te bekijken, is IE9 installeren en een bezoekje brengen aan Beauty Of The Web.
Conclusie? Internet Explorer 9 ziet er goed uit en is snel, daar bestaat geen twijfel over. Microsoft heeft goed gekeken naar waar de concurrentie mee bezig is en heeft met IE9 een goede browser in zijn arsenaal om de veldslag aan te gaan.
Een exacte lanceerdatum voor de finale versie kon / wou men niet geven, maar als ze dezelfde tijden tussen versies respecteren als bij de vorige builds, dan mogen we de RTM volgens mij binnen een dikke maand verwachten.
Waar Microsoft nog niet vanaf gestapt is, is ondersteuning voor Mac OS X. Internet Explorer blijft “Microsoft OS Only” en zal enkel en alleen werken op Windows Vista SP2 en Windows 7. U leest het goed, Windows XP valt uit de boot.
De IE9 Launch Party was plezant, mede omdat ik hierdoor nog eens enkele bekende “online” gezichten goedendag kon zeggen natuurlijk ;-). Microsoft mag dat meer doen, zo een events. Bedankt Microsoft en bedankt Adhese voor de uitnodiging.
Mijn selectie foto’s van het event kan je naar goede gewoonte op Flickr raadplegen. Voor een doorwinterde review van IE9 verwijs ik trouwens met plezier naar de mannen van Ars Technica. Zij hebben een negental bladzijden gespendeerd aan het testen en beschrijven van features van Microsoft nieuwste telg. Als je zelf ook aan de slag wil, download IE9 dan op http://www.internetexplorer9.be.
PS: de hashtag voor Twitter was #IE9BE moest je willen opzoeken wat men zoal online gooide tijdens het event.
Google heeft een nieuwe feature aangekondigd voor GMail – Priority Inbox. Concreet gaan ze hun reeds goed werkende algoritmes gebruiken om te bepalen welke e-mail belangrijk is voor jou en die dan prioriteit in de “view” geven. Zoals alle intelligente filters, leert het ding constant bij aan de hand van jouw specifiek gebruik (naar wie stuur je mails, op welke mails antwoord je,…).
Zeer interessant voor mensen die elke dag hopen gewenste mail krijgen, maar moeilijk kunnen bepalen welke mails ze eerst moeten lezen. Google gaat deze nieuwe functionaliteit in de loop van de week uitrollen naar zijn eindgebruikers, inclusief Google Apps gebruikers.
httpv://www.youtube.com/watch?v=5nt3gE9dGHQ
In navolging van mijn blogpost over Instapaper wil ik graag de schijnwerpers op Evernote richten, een toepassing die net zoals Instapaper cross-platform werkt, gratis is en eveneens een meerwaarde is voor iedereen die meer dan één “online” toestel gebruikt.
Waar Instapaper een vergaarbak is voor interessante links, artikels die je later wil lezen,… is Evernote eerder een “authoring” tool in plaats van een “consuming” tool. Met andere woorden: Evernote gebruik ik om zelf zaken te creëren terwijl Instapaper gebruikt wordt om te consumeren wat anderen online doen.
Evernote laat je toe om tekstjes te schrijven en die dan online te syncen zodat ze ook beschikbaar zijn op je andere toestellen. Persoonlijk gebruik ik Evernote vooral om blogposts zoals deze in te schrijven, maar je kan het evengoed gebruiken voor kattebelletjes! Op die manier begin ik soms aan een blogpost in bed op de Mac om er daags nadien verder aan te werken op de ThinkPad, tijdens de middagpauze op het werk zeg maar. En zo kan ik nog wel enkele voorbeelden opsommen.
Verder kan je er ook foto’s naartoe sturen om bijvoorbeeld later te integreren in een blogpost. De teksten / foto’s / post-it’s / … die je in Evernote maakt, kunnen tevens worden vergezeld van “tags” zodat je eenmaal je archief begint te groeien, makkelijk dat ene bestand kan terugvinden. Je kan ook binnen Evernote verschillende notebooks aanmaken om het geheel wat overzichtelijker te houden, maar daar doe ik (nog) niet aan mee. Voor mij volstaat een enkele notebook en de nodige tags aan de tekstjes.
httpv://www.youtube.com/watch?v=LNE0R3rEe5Q
In de eerste paragraaf zei ik dat Evernote gratis is, wat niet gelogen is, maar er is een “maar” aan verbonden. In de gratis versie mag je per maand 40MB aan “data” synchronizeren. Aangezien ik de toepassing in 98% van de gevallen gebruik voor tekst, is dat meer dan voldoende. Wanneer je echter veelvuldig gebruik gaat maken van de mogelijkheid om foto’s te uploaden, dan vrees ik dat die 40MB snel opgebruikt zal zijn.
De betalende versie kost $45 per jaar en biedt volgende voordelen ten opzichte van de gratis editie:
- Monthly upload allowance increased to 500MB
- Add, synchronize, and access any file across platforms and devices
- Maximum note size upgraded to 50MB
- For iPhone and iPod Touch users, access your notebooks offline
- Search within PDFs
- Stronger security through SSL encryption at login and note transfer
- Priority image recognition
- Premium support
- No ads
Op zich mooie extra’s, maar die 500MB heb ik niet nodig, en om alle soorten files te sync’en gebruik ik DropBox al. Offline access zou leuk zijn maar ik heb bijna altijd toegang tot internet en die ene keer dat ik echt offline ben, zal dat wel een reden hebben ;-). De “no ads” is niet zo speciaal, want de reclame is beperkt tot een klein rechthoekje linksonderaan (vergelijk het met MSN Messenger, wie ziet die reclame nog na een tijdje?).
Evernote – een interessante tool die ik dagelijks gebruik en iedereen adviseer om te proberen. En het is netjes complementair met Instapaper.
- Monthly upload allowance increased to 500MB*
- Add, synchronize, and access any file across platforms and devices
- Maximum note size upgraded to 50MB
- For iPhone and iPod Touch users, access your notebooks offline
- Search within PDFs
- Stronger security through SSL encryption at login and note transfer
- Priority image recognition
- Premium support
- No ads
Sinds kort maak ik gebruik van Instapaper. De makers omschrijven hun toepassing als volgt:
“Instapaper facilitates easy reading of long text content. We discover web content throughout the day, and sometimes, we don’t have time to read long articles right when we find them. Instapaper allows you to easily save them for later, when you do have time, so you don’t just forget about them or skim through them.”
Wat het programma doet, is artikels of links naar websites, filmpjes,… die jij interessant vindt, opslaan in een archief om ze later, wanneer je meer tijd hebt, te lezen. En het archief staat online, centraal beheerd dus. Vanop elk toestel heb je dus toegang tot hetzelfde archief.
Persoonlijk vind ik dat dus super interessant, want hoe vaak kom je niet ergens artikels of reviews tegen die je graag wil lezen, maar die te lang zijn om op dat moment door te nemen? Of je ziet in je Twitter-feed links opduiken naar blogposts, YouTube films,… maar je bent met je iPhone op Twitter of je zit in de wachtzaal bij de dokter en het is bijna jouw beurt,… Of je ziet een interessant artikel online tijdens de werkuren, maar je hebt geen tijd om het nu door te nemen of het is niet werkgerelateerd? Kortom, genoeg situaties waar Instapaper een meerwaarde kan bieden denk ik zo.
Vroeger trachtte ik dan te onthouden wat ik moest doen eens ik meer tijd had, maar vaak wist ik het tegen dan niet meer :-s. Instapaper integreert met zo goed als elk OS en elke applicatie waardoor je altijd de knop “Read Later” kan gebruiken. Een klik op die betreffende knop en het artikel zit in je Instapaper archief. Handig!
En het best van al? Instapaper is gratis! Hier heeft het in ieder geval de “must have” status bereikt maakt het de GTD-strategie (GTD staat voor Getting Things Done, kortgezegd technieken om efficiënter te werken en met je beschikbare tijd om te gaan) die ik probeer op te bouwen alvast iets makkelijker.
Instapaper – checken zeg ik u.
Google Wave stopt ermee na precies een jaar online te zijn. De reden achter het einde zijn simpel: er was geen publiek voor Wave. Ik had mijn Wave invite van “in den beginne” en eens de hype voorbij was, zat je vaak alleen “online” op de Wave.
Het concept was top. De technologie nog veel meer en gelukkig wordt die behouden om door te kunnen sijpelen naar andere Google producten (en daarbuiten, want ze maken het via open source beschikbaar). Een voorbeeld hiervan is de laatste toevoeging aan GMail om attachements vanuit de online mailapplicatie rechtstreeks naar de desktop van je machine te slepen.
Farewell Google Wave. It was fun while it lastest. Tot eind dit jaar zal je op Wave kunnen inloggen, daarna gaat het onheroepelijk offline. Google zal wel nog tools ter beschikking stellen om data uit Wave te halen, voor die enkelingen die er effectief iets nuttig mee gedaan hebben ;-).
Mijn 3G wordt vervangen door de nieuwste telg van de iPhone familie: iPhone 4. Want.
httpv://www.youtube.com/watch?v=FHngLJ0RlNg





Recente Comments