Telling stories for a living

Category: Google (Page 6 of 7)

De gasten van Google in Moskou gaan er wel echt voor… hieronder een filmpje waarin ze GMail nabootsen “in’t echt”. Zalig gemaakt!

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=aCNSWwAJNZE]

Sinds ik mijn HTC Touch Cruise heb, heb ik ook al enkele tooltjes in gebruik genomen om het leven van een smartphone gebruiker nog aangenamer te maken. Een van die handigheidjes dat ik veelvuldig gebruik, is Goosync, een kleine applicatie die ervoor zorgt dat je kalender op je Windows Mobile volledig, in twee richtingen, syncroniseert met je Google Calendar account. Erg handig als je net zoals ik Google Calendar gebruikt voor al je afspraken.
Goosync is beschikbaar in twee versies: de gratis versie die je toelaat om één kalender te syncroniseren en de “premium” versie die net geen 20$ per jaar moet kosten en die je toelaat om meerdere kalenders te syncroniseren en daarnaast nog andere taken te verichten zoals contacten te sync’en,
Tot nu toe werk ik met de gratis versie, maar ik overweeg sterk om de betalende versie aan te schaffen daar ik verschillende Google Calendars gebruik om zowel mijn sociaal als professioneel leven in goede banen te leiden.

Ik ben een serieuze fan van Google Calendar (net zoals andere Google Apps zoals GMail, Google Reader en Google Translate) en maak er dus bijna dagelijks gebruik man. Ik heb er mijn persoonlijke agenda in zitten, die van het werk en nog een paar die ik moet kunnen consulteren en waar ik mijn andere agenda’s mee afstem.
Christina Laun heeft een top 50 van tweaks voor Google Calendar bijeen geschreven, de één al wat handiger dan de andere, maar desalniettemin is het toch een aanrader voor iedereen die de webkalender gebruikt.

Voor de enkelen die in ons landje al over een iPhone beschikken is er goed nieuws: de mannen van Google hebben hun GMail app voor de iPhone sterk verbeterd, waardoor het veel aangenamer wordt om je mail “on the road” te lezen dan voordien.
GMail gebruik ik al veelvuldig. Nu nog een iPhone zien vast te krijgen…

Dat weten de mannen van Incredimail nu ook nadat hun aandelen crashten doordat Google bekend gemaakt heeft dat ze hun AdSense programma bij hen ging stopzetten. Straffe toeren niet? Volgens Google is er klikfraude in het spel, maar onder andere Michel kan meespreken van foutieve betichtingen van Google… dus het kan, maar het is niet per definitie zo is de boodschap.
Krijgt Google veel “power”? Ik dacht het wel ja…

Michel schreef onlangs een stukje over NewsGator en FeedDaemon die in plaats van betalend, gratis geworden zijn. Ik had ze vroeger al getest en vond ze niet slecht maar ik wou er niet voor betalen en dus heb ik ze terug van de pc gegooid. We spreken nu een jaartje later en nu hebben die gasten hun software dus gratis gemaakt (vermoedelijk door de druk van zoveel gratis alternatieven die kwaliteit bieden) en dus biedt zich een nieuwe kans aan.
Zo gezegd zo gedaan, maar het kalf was al verdronken. Sinds ik hun software een jaar terug verwijderd heb, ben ik me gaan toeleggen op Bloglines (wat altijd goed werkte) en sinds een maand of twee op Google Reader en eerlijk gezegd vind ik die laatste beter dan al het voorgaande.
Conclusie: NewsGator en FeedDaemon zijn al terug van de VAIO. Google Reader it is voor mij. Misschien dat het voor de nieuwkomers nog kan dienen, maar eenmaal ik GR gewoon was, was er geen weg terug… tot er een beter alternatief is ;-). Want zo werkt de computer wereld, long live the king, the king is dead.

Neen, het gaat hier niet over paarden. KNOL is Google’s nieuwste uitvinding waarmee ze de strijd tegen Wikipedia willen aangaan. In het kort willen ze een waardig alternatief bieden, waar het niet zomaar mogelijk wordt om artikels van anderen aan te passen en waar de auteur, indien hij hiermee akkoord gaat, advertenties (AdSense of course) aan zijn artikel kan toevoegen en daarvoor een deel van de opbrengst krijgt.
Het heeft zijn voor- en nadelen denk ik. Concurrentie is een goede zaak, maar het impliceert natuurlijk ook dat de strijdkrachten (u en ik zeg maar) verdeeld zullen worden. Ik ben benieuwd hoe het zal evolueren en ook wat ze er bij Wikipedia op gaan antwoorden.

Telenet heeft me al dikwijls zwaar op mijn zenuwen gewerkt, maar als alles goed werkt zijn ze wel redelijk tot zeer snel. Hieronder een screenshot van Firefox die bezig is met het downloaden van gOS, oftewel Google OS. Gebaseerd op Ubuntu 7.10 met verbazend veel trekjes van Vista en Leopard. Ik ga het eens in een virtuele machine draaien en zien wat dat geeft, zo gOS.
PS: en ik verdenk Google dus effectief van plannen tot World Domination eh… voor zover dat nog niet het geval is.

Telent Turbo

Google heeft weer iets nieuws op ons losgelaten: Google Translate. Althans ik had er nog nooit van gehoord. En dan zeker al niet van de Engels – Nederlands vertaling.
In het kort gezegd: je kan dus volledige zinnen copy / pasten op Google Translate om deze dan naar het Nederlands te laten vertalen. Ik heb zelf een paar testjes gedaan en ik was zeer positief verrast over het resultaat. Geen computertaal of zo, neen. Deftige Nederlandse zinnen die gramaticaal in orde zijn.
Verder is er ook de mogelijkheid om een URL op te geven. Google Translate zal dan de volledige website vertalen en weergeven in het Nederlands. En in de originele layout welteverstaan! Het is dus alsof je op die welbepaalde website surft, maar dan in het Nederlands. Knap gedaan, al kon ik hier en daar wel een paar foutjes bespeuren. Maar aangezien het nog in bèta fase zit, ga ik ervan uit dat ze hier en daar nog bugs moeten opruimen, en met dat in het achterhoofd is het huidige resultaat al dik in orde!
Bij mij zit Google Translate dus al in de bookmarks, en ik geef u langs deze weg het advies om er zelf ook eens naar te piepen.

Wegens perikelen met Bloglines en op aanraden van de lezers heb ik mij vandaag toegelegd op Google Reader, Google zijn gratis RSS-feed reader. Als je al een account hebben voor GMail (of Google Calendar) dan moet je geen account maken en kan je dadelijk inloggen.
Feeds exporteren naar een OPML-bestand in Bloglines en daarna importeren in Google Reader en klaar is kees. De interface is eventjes wennen in vergelijking met Bloglines, maar al na een paar minuten ben je ermee weg en vraag je je af waarom je dit nooit eerder gebruikt hebt.
Ik heb er ondertussen nog maar een uurtje mee gespeeld, maar ik ga er de komende dagen “in depth” mee bezig zijn en dan post ik tegen het einde van de week een algemene evaluatie. Maar het ziet er goed uit, thanks beste lezers!

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑