Niet in de gamewereld of de digitale muziek afdeling of zo, neen, ik heb het over besturingssystemen en meer bepaald over Windows 2003 Server. In het zog van een project op het werk ben ik diepgaand onderzoek aan het doen naar de verschillen tussen beide versies van Microsoft’s meest populaire server-OS en ik heb al véél geleerd op weinig tijd.
Wist je bijvoorbeeld dat het met een enkele parameter te wijzigen, mogelijk is om de hoeveelheid geheugen die een applicatie kan aanspreken te veranderen? En dat dit interessante materie is als je over servers spreekt die een serieuze hoeveelheid geheugen aan boord hebben (8GB en meer)? En dat er binnen de “bit-versies” nog eens onderverdelingen worden gemaakt in de zin van Standard, Web, Enterprise en Datacenter? En dat elk van die versies verschilt in de hoeveelheid geheugen die geadresseerd kan worden door de software die je erop gaat draaien? En dat al dit bovenstaande geldig is voor de 32-bit versies van het OS en dat het in geval van een 64-bit versie weer een heel ander verhaal is?
Voor die enkele computer-nerd die het tot hier heeft volgehouden en sterk geinteresseerd is in bovenstaande dingen en meer, post ik morgen een batterij links en lectuur. Fun fun fun!