Telling stories for a living

Category: Leven (Page 18 of 21)

Men is er blijkbaar in geslaagd om mobiele harde schijven van 320GB te ontwikkelen. Op zich niet spectaculair hoor ik u denken? Toch wel, dit zijn namelijk harde schijven voor laptops, en die waren tot recent nog bepert tot 160GB (op een werkbare snelheid, er waren namelijk ook 200GB modellen maar die draaiden maar op 4200 toeren…). Niet zo lang geleden werd de 250GB schijf aangekondigd en vandaag wordt de lat dus weer hoger gelegd. Zelf heb ik een 100GB schijf in mijn VAIO zitten, een 80GB externe mobiele schijf (formaat laptop, zodat ik geen stroom moet voorzien en de schijf zichzelf voedt via de USB-kabel) voor onderweg waar onder andere mijn VMWare images op staan, een “gewone” externe schijf van 250GB voor video-opslag en twee externe schijven van elk 400GB; één voor audio en één voor downloads, applicatie-images, backups, …
Het zou me echter wel interesseren om die 100GB schijf in de laptop te upgraden naar een 320GB model: 220GB extra opslagruimte lijkt mij best wel interessant. De oude schijf zou ik dan in een externe behuizing kunnen steken en dan heb ik twee mobiele schijven voor onderweg, met een gezamelijke capaciteit van 180GB. Overkill? Zeker en vast niet…

Het is hier een paar dagen rustig geweest: de goesting was er niet om te bloggen en ik had eigenlijk niet zo heel veel te vertellen. Op het werk is het een erg drukke week en daardoor heb ik ‘s avonds niet zo veel zin in computers en doe ik dus bewust iets anders (en zeker met dit mooie weer!).
Vandaag op het werk de nieuwe MacBook van een collega bewonderd: zo een zwarte met alle mogelijke opties. Zelf zou ik liever de witte hebben, maar bon, als ze het u geven, waarom niet? Alleen de premium van 150€ die je moet betalen om een zwarte uitvoering te krijgen, vind ik al een serieus goed argument om de witte te kopen. We zullen zien. Maar het is aan het steken ;-). Die foliekes altijd eh! Ben ik de enige? Zucht.
Gisteren naar Schildestrand gekeken: WOW! Marginaal ten top! Grieten van 16 die erop los roken, een halve voetbalploeg versleten hebben en zich lazarus drinken waar hun ouders bij zijn… En dit allemaal op één of andere camping in het Antwerpse. Waar gaat de wereld toch naartoe? In ieder geval amusant leedvermaak!

Blijkbaar hebben ze zich bij Microsoft nog eens gewaagd aan een paasei oftewel een “easteregg“. Neen ze zijn daar niet gek geworden en in de ei-industrie gestapt! Een “easteregg” is een grapje dat developpers dikwijls verstoppen in software en dat via de juiste combinatie’s van toetsen tevoorschijn komt. Onderstaande foto’s heb ik eventjes geleend van een Spaanse website en vertonen een leuk paasei in de DVD van Windows Vista. Alle DVD’s zouden ermee “uitgerust” zijn (behalve technet en andere speciale versies) dus als je zelf Vista hebt gekocht en de DVD ter beschikking hebt, ga dan maar op verkenning! Ga voor meer foto’s gerust langs bij de Spanjaarden. Ik vraag mij af of Bill hiermee gaat kunnen lachen…

Vista Easteregg
De Vista DVD in bovenaanzicht…

Vista Easteregg
En ingezoomd op een bepaald gedeelte van de DVD… “Hi Mom!”

Vrouwen en voetbal, dat gaat meestal niet samen. Pas op, niks tegen die vrouwen, want ik ben zelf ook helemaal géén voetbalfanaat. En ons Belgenlandje heeft toch geen ploegen om trots op te zijn, vergeleken met andere buitenlandse topploegen. Anyway, ik ben aan het afdwalen. Vanavond begint er op VTM een nieuwe fictiereeks die het verhaal vertelt van de vrouwen achter zogenaamde (Nederlandse) topvoetballers. Doet me een beetje denken aan de Nederlandse versie van Desperate Housewives, gemixt met een snuifje Gooische Vrouwen. De trailers zagen er in ieder geval amusant uit dus ik denk dat ik straks maar eens ga afstemmen op de commerciële zender en een kleine evaluatie doen.

Een van mijn favoriete IT / nerd / gadget / computer – websites is Tweakers.net. Een Nederlandse website die zich vooral bezig houdt met berichtgeving en links naar artikels op andere sites. Sinds gisteren zit hun site in een nieuw en hip jasje. Knappe site! En zeker een aanrader moest je ze nog niet kennen.

Elke computer liefhebber zal hetzelfde zeggen: hoe meer intern geheugen (RAM), hoe beter. RAM kan je nooit genoeg hebben en swappen naar je harde schijf is trrraaaaaagg en niet fijn. Als professionele IT’er kan ik dat alleen maar beamen, maar er is zo iets als trop is teveel en teveel is trop. Wanneer mensen een nieuwe computer kopen, geef ik als advies mee om toch 1GB te voorzien, en als ze er fanatiek op gaan tokkelen en aan multitasking gaan doen en willen photoshoppen en als het kan nog gamen ook, dan is 2GB toch wel de “sweetspot”. En het is nog betaalbaar.
Tegenwoordig en ook mede dankzij de komst van Vista, wordt de hoeveelheid geheugen ook wel gehyped. 2GB is voldoende, meer dan voldoende. Voor workstations en home-entertainment systemen in ieder geval. Servers laten we buiten beschouwing. Als je echt zot wil doen, ga dan voor 3GB. Dan heb je een volledige gigabyte meer zitten, een mooie reserve. Maar geef alstublieft uw geld niet uit aan +3G B. Ten eerste moet je al over een volledig 64-bit OS beschikken om het nog maar te kunnen gebruiken, je moet ook 64-bit hardware draaien (en dan wil ik niks horen van emulatie zoals de laatste Pentium4 dat deed met EMT-64). En dan heb ik nog niet gesproken over drivers, want de “gewone” 32-bit drivers werken natuurlijk niet.
Ik heb ook al artikels gelezen waarin men zelfs zegt dat Vista 64-bit problemen heeft bij de installatie op PC’s met meer dan 3GB, waardoor het extra geheugen voor de installatie verwijderen de enige oplossing is, om het er derna weer bij te steken. Meer miserie dan iets anders dus, en geen enkel nut voor thuisgebruikers of zelfs voor professionele gebruikers. Voor een volledige technische (Engelstalige) uitleg verwijs ik graag naar Dan’s Data. Deze man geeft je een serieus technisch onderbouwde uitleg over alles wat ik zonet kom te vertellen. Leesvoer voor de nerds onder ons dus ;-).

Vandaag na het werk richting Leuven gecruised om de haartjes te laten bijknippen bij mijn favoriete kapsters op de Bondgenotenlaan. De helft eraf en weer proper om onder de mensen te komen!

Amai de voorbije dagen wagen afzien! Niet zo speciaal ziek ofzo, maar constant neus snuiten, koppijn, vermoeid, … Ben niet veel aan de computer geweest en veel gerust, vandaar dat het hier een beetje stiller was. Ondertussen is het ergste gepasseerd en buiten een snotvalling, zijn we terug zo goed als de oude. Oef!

Het was hier een paar dagen stil. Reden: hoofdpijn, vermoeid, overal pijn, hoesten, verstopte neus, warm en koud. Ik vermoed een “vallingske” dat zijn parten een beetje blijft spelen. Ofwel weet het lichaam dat morgen het verlof gedaan is en wil het nog niet terug gaan werken?

Ik heb het dan toch gedaan mensen! Ik heb besloten om te “switchen” na vele jaren twijfelen, wikken en wegen. Gisteren langsgelopen bij Easyware in Leuven en een uurtje later buitengestapt met een bestelbon voor een Apple Macbook Pro. Ik was al een jaartje of twee aan het twijfelen om toch de sprong te wagen, maar tot nu hield ik de boot af omdat ik werkgerelateerd toch wel veel bezig ben met de Wintel side of life. Misschien was ik ook wel angstig om volledig opnieuw te starten, weg van het vertrouwde waarin ik mezelf jaren heb onderricht. Met de nieuwe Mac’s en hun mogelijkheid om Windows te draaien, was mijn laatste argument echter verdwenen: ik zou nog altijd Windows kunnen installeren naast het MacOS, zelfs enkel Windows installeren (niet dat ik dat van plan ben hoor!) voor in geval ik het toch nodig mocht hebben.
Mijn bedoeling is om enkel MacOS te gebruiken, zelfs geen dual boot met Bootcamp installeren… Eventueel Parallels aanschaffen (beetje zoals VMWare op PC) en Windows XP in virtuele omgeving installeren voor in geval ik toch iets moet opzoeken of testen (MCSA studies gerelateerd).
De aanschaf was een serieus dilemma: een gewone Macbook viel af omdat ik een 13,3″ scherm toch net iets te klein vind en vooral omdat de grafische kaart een onboard kaartje is dat gebruik maakt van shared video memory. Voor gewone office applicaties zou dit niets uitmaken, maar voor grafisch werk, videobewerking, gaming, … zou dit een serieuze domper of de fun zijn.
Bleef de Macbook Pro over en hoewel de 17″ variant een serieus knap scherm meekrijgt, heb ik toch voor de 15,4″ gekozen, kwestie van toch mobiel te blijven eh. Met het prijsverschil kan ik een 20″ Samsung LCD kopen voor op het bureau wanneer ik thuis ben. De kleine Macbook Pro is verkrijgbaar in twee varianten met als enige verschillen tussen de duurdere en de goedkopere versie een snellere CPU (2,33GHz VS 2,16GHz), meer videogeheugen voor de ATI X1600 (256MB VS 128MB) en het geheugen (2GB VS 1GB). Voor deze verschillen moet je een exact 500€ meer betalen en ik zat dus met de vraag, is het dat wel waard? De CPU is volgens reviews maar een goeie 7% sneller (lees: je moet ze naast elkaar zetten om het verschil waar te nemen) en het geheugen kan je optioneel uitbereiden voor minder geld. Bleef het grafische geweld probleem over en daarvoor ben ik dus ten rade gegaan bij Easyware. Deze vriendelijke mensen hebben me overtuigd om voor het goedkopere model te gaan, daar die extra 128MB videogeheugen vooral van toepassing is wanneer je veel in 3D programma’s werkt of veel aan videobewerking doet. Beide taken zijn niet echt aan mij besteed en zullen maar heel sporadisch gedaan worden.
In the end is het dus het 2,16GHz model geworden, met een ATI X1600 grafische kaart met 128MB videogeheugen en 2GB geheugen (ik heb er direct 1GB bijgekocht). Dit scheelt toch nog 319€ op de prijs van het duurdere model, geld waarmee ik iets anders kan doen ;).
Nadeel: ik heb gekozen voor het glossy scherm, en daar zit een wachttijd op van 4-6 weken. Geschatte leveringstijd: eind januari – mid februari. Geduld word beloond enzo zeker?
In ieder geval, stay tuned voor de verhalen van een die-hard Windows gebruiker die switched naar Apple…

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑