Om te zeggen dat ik drigend wat meer moet slapen. En er staat een redelijk drukke week voor de boeg.
Vandaag klantenbezoeken, morgen ganse dag eventje doen en de rest van de week ofwel opnieuw naar klanten ofwel zwaar tijd investeren in mijn presentaties voor de opkomende workshops.
Deze week mijn Powerpoint skills eens aanscherpen en proberen een Prezi-like PPTX te maken. Stay tuned for more!
Rest me enkel nog een aflevering van “Met man en macht” en daarna “Top Gear”.
Good day and good night.
Category: Leven (Page 10 of 21)
Wanneer men mij vraagt wat mijn job is, dan zou ik moeten antwoorden “Presales Consultant”.
Tenminste, dat zou ik moeten antwoorden als ik de functieomschrijving gebruik die op mijn contract vermeld staat.
Voor mensen in dezelfde werkwereld is dat meestal klare taal. Voor mensen daarbuiten zegt het zeer weinig en vaak komen ze door deductie nog tot de verkeerde conclusies ook.
Alternatieven zijn er genoeg: sales engineer of solution architect kom je regelmatig tegen, maar eigenlijk vind ik geen van beide goed.
Sales vind ik sowieso een “vies” woord.
Sales guys oftewel verkopers – dat doet me altijd denken aan de stereotype stofzuigerverkopers die deur aan deur gaan, weet u wel?
Presales insinueert wel dat mijn job zich afspeelt voor het sales gebeuren, maar eigenlijk zegt het nog te weinig.
Solution architect vind ik beter: een klant heeft een probleem waarvoor hij uiteraard een oplossing zoekt. Die oplossing wordt bedacht en uitgetekend door een architect. En we zijn er… bijna.
Zelf geef ik er de voorkeur aan om mezelf een “storyteller” te noemen.
I tell stories for a living.
Zo omschrijf ik mijn job aan mensen voor wie mijn sector een “ver-van-mijn-bed-show” is.
Het zit namelijk zo: presentaties geven zijn een groot deel van mijn tijdsbesteding en ik doe er alles aan om daar vooral geen typische, saaie presentaties van te maken zoals velen het wel brengen.
In plaats daarvan tracht ik er een verhaal van te maken, want mensen houden van een goed verhaal. Allemaal, één voor één.
Als je wil weten wat ik bedoel met storytelling, kijk dan eens naar enkele TED presentaties. Of check een pecha kucha event (20 slides en slechts 20 seconden per slide).
Mensen houden niet van slidedecks waarop meer dan 5 woorden staan. Dan lezen ze een boek dat geprojecteerd wordt in plaats van de luisteren naar de spreker. Het publiek vindt het dus saai en als spreker voel je je ook niet al te best. Big no-no dus!
Makkelijk hoor ik u denken? Eigenlijk wel, zolang je er niet over nadenkt.
Verhalen vertellen is namelijk aangeboren en doen we allemaal dagdagelijks (als je tegen een vriend / collega / partner / … vertelt hoe je dag was, dat concert geweest was,… dan vertel je dat als een verhaal, niet als een droge opsomming van feiten).
Het spel verandert van moelijkheidsgraad wanneer we een “story” willen vertellen voor een publiek van meer dan 5 mensen over een onderwerp dat minder “naturelle” aanvoelt dan wat we het afgelopen weekend als tijdsverdrijf deden.
Plankenkoorts, de draad kwijt zijn, zenuwachtig zijn… iedereen die al eens een presentatie gaf, weet wat ik bedoel.
Steve Jobs was een meester storyteller. Zijn passie en flair kennen tot op vandaag geen gelijke.
Zijn manier van vertellen – zijn product of oplossing aan zijn publiek duidelijk maken – dat is waar ik op mik.
Als je je verhaal zo goed kan brengen dat mensen bij het verlaten van de zaal even enthousiast zijn als je zelf bent, als de passie is overgesprongen, pas dan heb je als storyteller je werk goed gedaan.
Goeie slidedecks zijn cruciaal, maar in the end ligt de grootste verantwoordelijkheid bij jezelf als verteller.
Slides zijn simpelweg “a means to an end”, je gereedschapskist zeg maar. Waar ik vroeger pertinent 100 slides nodig had voor een bepaald verhaal, doe ik datzelfde verhaal nu met 10 slides én krijg ik betere feedback!
En op die slides, daar staat meestal niet veel op. Een veelzeggende foto, één enkel keyword,… De samenhang die vertel ik wel, dat moet niet op het bord staan.
En eigenlijk zijn die 10 slides er nog 8 teveel. Een intro en een outro slide moeten volstaan. De rest vertel ik wel en laat ons voor het gemak er een whiteboard bij nemen, want “whiteboarding” is the way to go.
Storytelling / evangeliseren – oftewel iets zo graag doen dat het nooit voelt als “werken”.
Happy doing what I do best.
Onlangs heb ik een Kickstarter project gesteund dat me erg aansprak: One Second Everyday.
Zoals de naam enigszins doet vermoeden, laat de app je toe om voor elke dag, 1 seconde beeld uit je dagdagelijkse leven te “capturen”, waarmee je uiteindelijk een levensverhaal van jezelf kan compileren bestaande uit videoclips van… Inderdaad… 1 seconde lang. Simpel, maar briljant idee.
Als je dit dagelijks doet, heb je na een jaar of 10 jaar of … een erg leuk filmpje vol herinneringen. Zie je de kleinkinderen al kijken?
En het mooie van de app is dat het gewoon gebruik kan maken van de video’s die nu al in je bibliotheek zitten… Ze moeten dus niet persé met de app zelf gemaakt zijn!
Uiteraard kan het filmpje daarna geëxporteerd worden naar allerhande sociale media, moest je dat willen. Zo zou je maandelijks bijvoorbeeld een film op je blog kunnen posten van 30 seconden dat dan ineens een samenvatting van die maand is.
Het Kickstarter project vereiste een bijdrag van $1 maar om iedereen te bedanken voor de steun, is de app de eerste 24u helemaal gratis, voor iedereen!
Haast u dus naar uw app store in uw buurt (zowel op iOS als op Android beschikbaar) en begin met het vastleggen van uw eigen levensverhaal…
Laat links naar uw meesterwerk gerust achter in de comments :-).
Wow. Zotjes.
httpv://youtu.be/doFEQo8Hgck
Neen, geen computernetwerken. Ik doel met de titel van mijn blogpost op de relaties tussen mensen. Mensen connecteren met elkaar, altijd en overal. Een vriend, een buurman, een collega op het werk… zelfs de mensen waarmee je op de bus zit en die je niet kent.
Wat je meestal merkt in die “human networks” is dat de wereld toch wel erg klein is. Hoe vaak ben je al niet iemand tegengekomen die je nooit eerder zag, maar waarvan blijkt dat je gemeenschappelijke vrienden hebt? Mij overkomt het regelmatig. Er is trouwens een theorie dat iedereen op onze planeet verbonden is in maximaal zes “hops”… de “Six degrees of separation” theorie dus.

Als ik inzoom op mijn dagelijkse leefwereld – zijnde de IT-omgeving – dan kan ik niet anders dan volmondig akkoord gaan. Je begint als starter bij bedrijf A waar je collega’s hebt. Mensen komen, mensen gaan. Op een bepaald moment verander je zelf van job – “Hallo bedrijf B”. Opnieuw heb je collega’s, soms al eens een oude bekende, maar soms ook niet. Per slot van rekening ben je nog maar een paar jaar aan de slag.
Bovenstaand principe herhaalt zich voortdurend – ofwel verander je zelf ofwel veranderen de mensen rondom je. Hierdoor krijg je een kruisbestuiving tussen al die bedrijven en zeker in een “klein” land als België, waar er maar zoveel IT bedrijven zijn, kom je op de duur “oude bekenden” tegen. Soms als “nieuwe” collega, soms als klant en soms als leverancier.
Is dat een nadeel? Helemaal niet. Tenzij je misschien zelf een slechte reputatie meedraagt, want vroeg of laat (en meestal vroeg) is je “naam” al gekend alvorens je ergens binnenkomt en aangezien je maar één eerste indruk kan maken, is het kalf dan eigenlijk al half verdronken.
Neen. Ik zie daar eerder voordelen in. Je “peers” verspreiden zich met de jaren, waardoor je na verloop van tijd overal wel iemand kent. Als je dan over een bepaald onderwerp / product / merk / … informatie nodig hebt, dan ben je maar een tweet, e-mail, sms, telefoontje of one-2-one verwijderd van dat vitaal stukje kennis.
Vandaag had ik zo een momentje. Ik had informatie nodig en ik had een “pappenheimer” die ik kon aanspreken. Thanks!
Dan ga je naar Gent centrum, parkeer je in Gent-Zuid (tegen betaling uiteraard) en kom je na een korte wandeling aan in het administratief centrum. Vraag je aan de informatie balie de weg naar de afdeling “geboortes”, kwestie dat ik mijn dochter kan gaan aangeven, krijg ik daar te horen dat die dienst vandaag in staking is…
Hmmm. Staking? Hallo? De afdeling waar nieuwe mensjes aangegeven worden, maakt deel uit van de dienst bevolking. Daar horen we twee woorden in: “Dienst” en “Bevolking”. Ik behoor tot die “bevolking”, maar veel “dienst” heb ik vandaag niet mogen ontvangen.
Integendeel. Het heeft mij geld en tijd gekost. En waarom? Dat weet ik niet. Waarom staken die mensen eigenlijk? Zijn dat geen ambtenaars en dus benoemde werknemers met veel vakantie en werkzekerheid tot in het oneindige? Ik ken hun situatie vaneigens niet, maar ik kan me toch voorstellen dat er veel lastigere situaties zijn die reden geven tot staken…
Ah ja, en nog iets beste ambtenaars: plaats zo een informatie misschien eens op uw website, kwestie dat uw “bevolking” niet voor niets tot bij u komt… of zou de dienst “websitebeheer” ook aan het staken zijn? Teveel virtuele bezoekers per werknemer of zo…
Anyway, morgen poging nummer twee. Maar ik ga eerst eens telefonisch contact opnemen of ze er een verlengd weekend van maken of dat ze morgen wel zin hebben om te werken, kwestie dat ik mijn kostbare tijd niet verdoe.
Jep jep, ik had een verlengd weekend, vandaag dus inbegrepen. Morgen is het weer werkendag, maar woensdag ben ik alweer thuis om donderdag terug te gaan werken en vrijdag terug een verlengd weekend aan te vangen.
En troost u, het is niet om thuis in de zetel te zitten. Het kadert allemaal in het bouwproject ;-).
In ieder geval, vandaag mag u zich nog aan een blogpostje of twee verwachten. Stay tuned, we’ll be right back after the break.
In juli ging ik voor de verandering naar de jaarlijkse airshow te Beauvechain kijken en vandaag is het er eindelijk van gekomen om een selectie van de foto’s online te plaatsen. Hieronder enkele smaakmakers, maar check zoals gewoonlijk de Flickr set voor de volledige verzameling.
Idealiter zou ik een sterkere zoomlens gebruiken, want met mijn 200mm kom ik eigenlijk 100 of 200mm tekort om de foto te schieten die ik écht wil. Maar een mens moet het doen met wat men heeft, dus voorlopig moet dit volstaan ;-).
Feedback welgekomen.






Recente Comments