Google trekt te stekker er uit. Moest er ooit eens van komen aangezien dat spel in jaren geen wijzigingen zag. Ze geven ons tot juli om een alternatief te zoeken. Cava nog wel.
Ik ben alvast gemigreerd naar Feedly voor het online gebeuren. Op mijn devices blijf ik tevreden met Reeder (zoals op iOS als op Mac). Komt allemaal goed.
Bedankt voor de vele uren leesplezier Google Reader. Het ga je goed.
PS: ik ben precies niet de enige die naar Feedly switched. Die mannen zijn servers en bandbreedte aan het toevoegen dat het niet meer schoon is!
Category: Internet (Page 7 of 16)
Ik ben een hevige fan van Dropbox, don’t get me wrong. Ik ben al twee jaar betalende klant en gebruik de dienst op zeer regelmatige basis (lees: dagelijks). Nu had ik “two-step-authentication” ingesteld wat impliceert dat je op je telefoon een smsje krijgt als je een nieuw toestel toegang geeft tot je Dropbox account.
In dat bericht staat een code en zonder die code lukt het niet. Tot daar alles prima, dat systeem werkte zoals het hoorde. Tot voor kort.
Ik ben in december geswitched van telecom provider (Mobile Vikings -> Telenet, maar daarover een andere keer meer) en sinds die switch had ik geen nieuwe devices aan Dropbox toegevoegd. Met de komst van mijn iPad Mini kwam daar uiteraard verandering in en daar begon de miserie. Geen berichten meer met een code en dus onmogelijk om een nieuw toestel toe te voegen aan mijn Dropbox.
Het ging verder: zelfs via de site kon ik niet aanmelden. Telkens een foutmelding dat er iets scheelde bij Dropbox, maar dat mijn data wel veilig was. En dat was ook zo, want via de client op de Mac en via de andere toestellen die al toegang hadden, werkte alles prima.
Geen erg denk je dan – ticket loggen bij de support afdeling van Dropbox. Dat loggen ging prima, daarna was het iets minder prima. Exact één maand ben ik van het kastje naar de muur gestuurd door Dropbox. Idiote vragen. Screenshots moeten sturen. Geen antwoord krijgen tot je er zelf achter gaat. Dropbox die manueel codes naar mijn mobiel stuurt. Ik die niets ontvangt. Telenet vragen om te helpen, maar ook daar tegen een muur aanlopen (nu vermoed ik wel dat het bij Telenet mis gaat, want vroeger ging dat prima bij MV).
Anyway. Die “two-step-authentication” bleek de culprit van dienst. Dat uitgeschakeld krijgen was een ander paar mouwen, want Dropbox wou zeker zijn dat ik was wie ik zei dat ik was. Goede zaak uiteraard, maar toch. Bel me dan op!? Vraag een kopie van mijn paspoort. Neen, niks van dat.
Uiteindelijk vroegen ze me om via een nog werkend toestel een map aan te maken met daarin een file voor hen zodat ze zeker zijn dat ik het ben. Zo gezegd, zo gedaan. Na twee reminders en SERIEUS mijn gedacht zeggen, kreeg ik plots een mailtje dat de “two-way verification” uitgeschakeld was. Een geautomatiseerd bericht trouwens. Geen enkele mail gezien van een “mens” daarna, bijvoorbeeld om hun te excuseren of om zelfs nog maar te antwoorden op mijn vraag of ze altijd zo traag en nonchalant zijn. Of om te antwoorden op mijn vraag tot compensatie.
Niks van al dat. Om maar te zeggen dat mijn eerste en hopelijk enige ervaring met Dropbox support verre van goed was, integendeel. En ik ben een betalende klant… dus als je een “gratis” klant bent, vrees ik het ergste.
U weze gewaarschuwd!
Zalige parodie op Foursquare – u weet wel, de App die menig van de smartphone gebruikers hanteert om op locaties “in te checken”.
Kijken en lachen, gieren, brullen.
httpv://www.youtube.com/watch?v=ncK78mMxsBU
Wanneer men mij vraagt wat mijn job is, dan zou ik moeten antwoorden “Presales Consultant”.
Tenminste, dat zou ik moeten antwoorden als ik de functieomschrijving gebruik die op mijn contract vermeld staat.
Voor mensen in dezelfde werkwereld is dat meestal klare taal. Voor mensen daarbuiten zegt het zeer weinig en vaak komen ze door deductie nog tot de verkeerde conclusies ook.
Alternatieven zijn er genoeg: sales engineer of solution architect kom je regelmatig tegen, maar eigenlijk vind ik geen van beide goed.
Sales vind ik sowieso een “vies” woord.
Sales guys oftewel verkopers – dat doet me altijd denken aan de stereotype stofzuigerverkopers die deur aan deur gaan, weet u wel?
Presales insinueert wel dat mijn job zich afspeelt voor het sales gebeuren, maar eigenlijk zegt het nog te weinig.
Solution architect vind ik beter: een klant heeft een probleem waarvoor hij uiteraard een oplossing zoekt. Die oplossing wordt bedacht en uitgetekend door een architect. En we zijn er… bijna.
Zelf geef ik er de voorkeur aan om mezelf een “storyteller” te noemen.
I tell stories for a living.
Zo omschrijf ik mijn job aan mensen voor wie mijn sector een “ver-van-mijn-bed-show” is.
Het zit namelijk zo: presentaties geven zijn een groot deel van mijn tijdsbesteding en ik doe er alles aan om daar vooral geen typische, saaie presentaties van te maken zoals velen het wel brengen.
In plaats daarvan tracht ik er een verhaal van te maken, want mensen houden van een goed verhaal. Allemaal, één voor één.
Als je wil weten wat ik bedoel met storytelling, kijk dan eens naar enkele TED presentaties. Of check een pecha kucha event (20 slides en slechts 20 seconden per slide).
Mensen houden niet van slidedecks waarop meer dan 5 woorden staan. Dan lezen ze een boek dat geprojecteerd wordt in plaats van de luisteren naar de spreker. Het publiek vindt het dus saai en als spreker voel je je ook niet al te best. Big no-no dus!
Makkelijk hoor ik u denken? Eigenlijk wel, zolang je er niet over nadenkt.
Verhalen vertellen is namelijk aangeboren en doen we allemaal dagdagelijks (als je tegen een vriend / collega / partner / … vertelt hoe je dag was, dat concert geweest was,… dan vertel je dat als een verhaal, niet als een droge opsomming van feiten).
Het spel verandert van moelijkheidsgraad wanneer we een “story” willen vertellen voor een publiek van meer dan 5 mensen over een onderwerp dat minder “naturelle” aanvoelt dan wat we het afgelopen weekend als tijdsverdrijf deden.
Plankenkoorts, de draad kwijt zijn, zenuwachtig zijn… iedereen die al eens een presentatie gaf, weet wat ik bedoel.
Steve Jobs was een meester storyteller. Zijn passie en flair kennen tot op vandaag geen gelijke.
Zijn manier van vertellen – zijn product of oplossing aan zijn publiek duidelijk maken – dat is waar ik op mik.
Als je je verhaal zo goed kan brengen dat mensen bij het verlaten van de zaal even enthousiast zijn als je zelf bent, als de passie is overgesprongen, pas dan heb je als storyteller je werk goed gedaan.
Goeie slidedecks zijn cruciaal, maar in the end ligt de grootste verantwoordelijkheid bij jezelf als verteller.
Slides zijn simpelweg “a means to an end”, je gereedschapskist zeg maar. Waar ik vroeger pertinent 100 slides nodig had voor een bepaald verhaal, doe ik datzelfde verhaal nu met 10 slides én krijg ik betere feedback!
En op die slides, daar staat meestal niet veel op. Een veelzeggende foto, één enkel keyword,… De samenhang die vertel ik wel, dat moet niet op het bord staan.
En eigenlijk zijn die 10 slides er nog 8 teveel. Een intro en een outro slide moeten volstaan. De rest vertel ik wel en laat ons voor het gemak er een whiteboard bij nemen, want “whiteboarding” is the way to go.
Storytelling / evangeliseren – oftewel iets zo graag doen dat het nooit voelt als “werken”.
Happy doing what I do best.
Van de regen in de drop vallen. Of neen. Van de sneeuw in de regen, zo is het! Nu ja, liever regen dan sneeuw, dat zorgt voor minder overlast op de baan.
Sneeuw verkies ik wanneer ik thuis ben of wanneer ik niet richting Brussel moet cruisen, regen in alle andere gevallen en idealiter gewoon geen neerslag. Ah en ook geen of weinig wind, tenzij in de zomer, als het zo superheet is… dan wel wind graag.
Enfin ja.
En verder:
- iOS 6.1 is uit – update uw Apple devices vandaag! Mijn iPhone is alvast geupgrade.
- Goesting om een iPad Mini Wifi 16GB te bestellen, maar hij is nergens op voorraad.
- Nog een paar nieuwe boeken op de Kindle gezwierd, maar aangezien ik mijn Kindle hier niet bij de hand heb en ik de titels niet vanbuiten ken, heb je die nog tegoed.
- Tickets voor daguitstap richting Londen geregeld – ‘s morgens op en ‘s avonds terug. Workshop’ke doen en al.
- Hotel Transylvania gezien. Toffe nieuwe animatiefilm over een hotel exclusief voor monsters, gerund door Lord Dracula himself. Oh, en er komt een deel 2 in 2015. Trailer hieronder.
httpv://www.youtube.com/watch?v=xkRT21JOF74
Om het weekend in schoonheid af te sluiten, een vette remix van Shining Star. Alvast een goede start van de werkweek gewenst!
httpv://www.youtube.com/watch?v=aoH88keebQg
Een stand van zaken, mijn weekend timeline en andere interessante (althans volgens ondergetekende) zaken:
- Vanavond start VIER met een nieuwe serie: Elementary – aanrader voor zie van Sherlock Holmes in een nieuw jasje houdt (en van Lucy Liu)
- Kimdot.com heeft zijn nieuwe sharing site gelanceerd – MEGA. 50GB gratis voor iedereen, alles encrypted by default (maar NIET anoniem dus let op wat je ermee doet) en een mooie interface
- Sneeuw, sneeuw en sneeuw!
- Sneeuw geruimd en zout gestrooid door de regel hierboven.
- Mijn Doxie is onderweg en kan elke dag geleverd worden! Paperless, here I come!
- 100 Things Every Presenter Shoukd Know About People van Susan M. Weinschenk uitgelezen: niet slecht, maar ook niet zo wow als ik gehoopt had. Goed om te lezen als je A-list afgewerkt is dus.
- XBOX360-time: Far Cry 3 addict in the house.
- I really love my Kindle and my iPhone 5!
Goed weekend gehad?
Eentje om terug te horen. Ik was het nummer “vergeten” en dan is het dubbel fun als je het herontdekt. Oasis met Don’t Look Back In Anger.
httpv://www.youtube.com/watch?v=r8OipmKFDeM
Of zoals dat ook genoemd wordt: thuiswerken. Ik doe regelmatig van “home office” en dat heeft veel te maken met het feit dat ik op 100km van kantoor woon, maar zeker zoveel met het feit dat ik het nut er niet van zie om mij naar en van kantoor te begeven, in de files te zitten en kostelijke brandstof te verbruiken terwijl ik even goed van thuis uit kan werken. Concreet ga ik enkel nog naar kantoor voor meetings of andere zaken die gewoon beter “in real life” gaan dan over de digitale lijn.
Van thuis werken betekent dus niet alleen tijdswinst (files, verplaatsingstijd,…) maar ook veel efficienter werken! Geen collega’s die je afleiden van je bezigheid, geen telefoons (al dan niet de jouwe) die constant rinkelen,… en ga zo maar door. Ik heb eens in een of ander GTD boek gelezen dat je na een onderbrekening gemiddeld een kwartier nodig hebt om terug in “the zone” te geraken – reken dus maar uit hoe efficient je werkt op kantoor.
Los daarvan werk je thuis ook comfortabeler: hoodie en trainingsbroek (in mijn geval toch), goed gevulde koelkast in de buurt, muziek naar keuze die zo stil of zo luid staat als je zelf wil (afhankelijk van wat ik doe verandert de muziekstijl en volume) en je eigen vertrouwde omgeving / bureau dat ingericht is om je werk zo aangenaam mogelijk te maken.
Voor de werkgever zijn er dus ook voordelen: ze kunnen de werkplekken “thin provisionen” – net zoals we dat doen op storage, in virtualisatie en zelfs bij internet providers (je dacht toch niet dat bv. Telenet elke klant echt een link van 70/5Mbit kan aanbieden voor de huidige abbonementsprijzen?) – waardoor ze plaats besparen. Ook de bedrijfswagen gaat langer mee en verbruikt minder en de werknemer werkt productiever en brengt dus meer op. En die laatste is ook gelukkiger! Win – win – win.
Ik had de discussie trouwens nog op Twitter een paar dagen terug… over hoe zoiets toch vooral kan in kleine / grote bedrijven (de meningen waren verdeeld) en blablabla. Mijn gedacht: a load of crap!
Al dan niet van thuis uit kunnen / mogen werken is (wanneer je job het toelaat natuurlijk) puur een beslissing van hogerop de bedrijfshierarchie. Managers die er nee op zeggen zijn volgens mij niet meer “connected” met wat er vandaag de dag leeft en wantrouwen ergens hun personeel – “Gaan ze wel werken thuis, waar ik ze niet in de gaten kan houden?”
Dat soort manager gelooft dat mensen die acht uur per dag aan hun bureau zitten (en waarschijnlijk een groot gedeelte van die tijd niksen) “goede” werknemers zijn. Effectief en efficient zijn, wordt hier dus nog al eens verward.
Ik heb tot nu toe altijd al geluk gehad bij een bedrijf te werken (groot en klein) waar men open-minded was en geen punt maakte van home office praktijken. Het is trouwens een punt dat ik steevast aftoets bij een sollicitatie, want voor mij is het een echte deal-breaker als thuiswerken niet wordt toegestaan.
De “nieuwe” werknemers zijn digitale nomaden. Een laptop en een internetconnectie volstaan om te werken. Papier is outdated (mijn paperless project) en vaste bureau’s zijn hun doel voorbijgestreefd (en zorgen meestal alleen maar voor een hoop “overhead”).
Hou staan jullie hier tegenover? Pro of contra? En als je het zelf doet, hoe doe je het dan? Hoe switch je tussen “werken” en “spelen” als je thuis werkt? Welke tools gebruik je? Wat mis je of juist niet?
Ik denk hier de komende weken wat meer over te schrijven en hoe ik het allemaal beleef, maar laat niet na om feedback of vragen achter te laten!
Sinds vorige week heb ik een account op App.net – een betalende tegenhanger van Twitter waardoor de makers kunnen garanderen dat er geen commerciele initiatieven zullen plaatsvinden zoals betaalde tweets, gesponsorde accounts,… Los daarvan ziet het er allemaal uit zoals Twitter, met als grootste verschil dat je 256 karakters kan schrijven in een bericht ipv 140 bij Twitter. Check zeker de website om een meer “in depth” uitleg te krijgen van het hoe en waarom…
Uiteraard zit er nog niet zoveel volk op App.net (de kostprijs is $36 per jaar, Twitter is gratis…) maar ik heb de indruk dat de berichten “interessanter” zijn. Al wie al een tijdje op Twitter zit, heeft dat platform zonder twijfel zien transformeren van een push-berichten-platform naar een alternatief op mIRC, MSN en consoorten. Veel “nieuwe” twitterati voeren ganse chatgesprekken op Twitter, wat volgens mij in gaat tegen de oorspronkelijke bedoeling van het concept.
Nu goed. De gebruikers bepalen waar het platform naartoe gaat en daarmee basta. Mij stoort het af en toe en daarom dwaal ik nu ook rond in App.net. U kan me daar vinden onder dezelfde handle als op twitter – namelijk “Unexxx”.
Op de iPhone gebruik ik trouwens NetBot als client, een app van de makers van TweetBot. Zelfde interface, zelfde manier van werken, andere kleurtjes. Handig.
Tot straks, op App.net?
Recente Comments