Telling stories for a living

Category: Internet (Page 11 of 16)

Vorige week donderdag kon ik samen met andere collega bloggers een bezoek brengen aan de Volvo fabriek te Gent ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe Volvo S60. Voor de onwetenden – de S60 is het bewuste model dat bij een demonstatie van een automatisch stopsysteem zonder waarschuwing crashte op het doelwit dat het moest ontwijken.

Het verhaal luidt dat een defecte batterij en een menselijke fout aan de oorzaak lagen en dat het systeem perfect werkt (wat ook ondersteept werd door collega bloggers die in Portugal gaan testrijden waren). Volvo’s marketing noemt de S60 “the naughty one” … met rede zou ik zeggen ;-).

httpv://www.youtube.com/watch?v=KAHcgWN37u4

In ieder geval, petrolhead zijnde kon ik zo een opportuniteit niet aan mij laten voorbij gaan en dus stond ik rond een uur of zes in de ontvangstruimte van Volvo Gent.
De Volvo S60 is hun, naar eigen zeggen, meest sportieve Volvo ooit en dat straalt de wagen ook uit, al blijft Volvo voor mij nog altijd een “familie” merk – een merk waar je voor kiest als je op zoek bent naar degelijkheid en veiligheid. Een sportief image associeer ik nog altijd eerder met Audi of BMW in dit segment. De S60 is op de goede weg, maar we zijn er nog niet helemaal.

De lijn van de wagen is in ieder geval wat je onder de noemer van sportief kan plaatsen. De prestaties, zeker van de T6 AWD met 304pk zijn dat ook. Al weet iedere verstandige mens dat zo een uitvoering in ons Belgenlandje niet zo populair zal zijn wegens de torenhoge wegentaks en bezineprijs.
Naar goede gewoonte zal het diesel gamma, wat bij ons nog steeds enorm populair is, goed vertegenwoordigd zijn met de D2, D3 en D5 uitvoeringen. Van zeer zuinig tot sportief met een schappelijke dorst zeg maar.
De afwerking vond ik ook zeer degelijk, maar dat is een eigenschap die je eigenlijk altijd van Volvo mag verwachten. Ze trekken de lijn dus gewoon door zeg maar.
Over het fabrieksbezoek kan ik tegelijkertijd heel erg kort zijn, maar ook extreem uitvoerig: extreem interessant om allemaal van dichtbij te bekijken! Hoe men de “right one time” toeleveringen ontvangt, deze op de lopende band integreert, hoe volautomatische robots met behulp van CAD technologie moeiteloos de meest complexe handelingen uitvoeren en hoe de mensen op de vloer constant op zoek gaan naar een efficiëntere manier van werken – kortom, teveel om op te noemen eigenlijk.
QC oftewel “Quality Control” vond ik ook erg interessant: dedicated inspecteurs / engineers van Volvo pikken er dagelijk X aantal wagens uit (klantenwagens welteverstaan, want elke auto die in elkaar gezet wordt bij Volvo, is een bestelde wagen) die dan aan een zeer diepgaande check-up onderworpen wordt: verf, afwerking, geluid, losse onderdelen, technische aspecten,… kortom het hele zootje. Elk van die wagens ondergaat trouwens een testrit op een klein test-parcours met verschillende soorten ondergrond om alle systemen aan een real-life test te kunnen onderwerpen, maar ook om bijvoorbeeld “rammel-geluiden” te ontdekken.
Het meest leuke onderdeel van deze factory visit was vanzelfsprekend de testrit! Ieder van ons mocht naar hartelust het test-parcours verkennen met één van de drie Volvo S60’s die voorgereden werden. Er waren twee D3’s en één T6 AWD voorhanden en ik moet u ongetwijfeld niet uitleggen bij welke wagen ik klaar stond ;-).

Na enkele rondjes met verschillende bloggers achter het stuur, hadden we elke hoek van het parcours gezien, waren alle 304 pk’s van de T6 uitvoerig losgelaten en liet geur van serieus geteste remschijven ons met een goed gevoel achter. Enig nadeel aan de T6: de versnelligsbak. Met de huidige generaties van automatische koppelingen zoals VW’s DSG, had ik hier toch meer van verwacht. Volvo’s oplossing doet me meer denken aan de multitronic van Audi – alles werkt goed, de auto schakelt netjes als je gewoon rijdt, maar wanneer je sportief gaat, vind ik het net iets te traag (inclusief de kick-down reactie).
Voor de volledigheid hebben de meesten onder ons ook de D3 aan de tand gevoeld, want als we ooit in een S60 rondrijden, is de kans reëel dat het in die uitvoering is, en eigenlijk was dat best aangenaam. Geen T6 power natuurlijk, maar toch vinnig rijden met zijn 163pk en eigenlijk meer dan behoorlijk voor het dagdagelijkse verkeer. Vooral de 400Nm koppel is aangenaam en moet niet veel onderdoen voor de 440Nm die de T6 tentoonstelt!
Bedankt Volvo voor deze uitzonderlijke opportuniteit! Bedankt Adhese voor dit mee op touw te zetten en bedankt aan de collega bloggers, die mij soms naar de deurhendel deden grijpen als ik niet helemaal zeker was dat we de bocht nog gingen halen ;-). Check mijn verzameling foto’s hier.
PS: de mensen van Volvo zijn nog zoek naar goede werkkrachten op allerhande posten. Check hun website, misschien zit er iets bij voor u!

Darth Vader is de opnamestudio ingedoken om de stemmetjes voor de TomTom GPS toestellen in te spreken. Check onderstaand filmpje en prepare to laugh.

httpv://www.youtube.com/watch?v=2ljFfL-mL70?

Er woedt een nieuwe oorlog in ISP land beste lezers! Telenet heeft een paar weken terug snelheidsverhogingen aangekondigd op al hun bestaande abonnementen – check Userbase voor al de cijfers – waardoor bijvoorbeeld mijn Turbonet van 25Mbps naar 40Mbps download gaat.
Op zich is dat al een goed signaal (het zou gaan tijd worden gezien onze internet prijzen vergeleken met de buurlanden), maar je kan je natuurlijk afvragen wat je met 40Mbps kan aanvangen als je nog altijd tegen die 100GB limiet aanzit? En dan spreek ik over Turbonet, het (op één na, maar daarover straks meer) duurste internetabonnement van Telenet. 40Mbps komt in theorie overeen met 5MB/s. 100GB = 100.000MB dus in principe (als de servers waarop je connecteert het toelaten) kan je je volledige datalimiet erdoor jagen in minder dan zes uur. In theorie weliswaar! En zonder uploadverbruik mee te rekenen.
Telenet (en de andere ISP’s) goochelen met de stelling dat slecht een kleine groep van hun klanten tegen die limieten aanlopen. Ik zeg dat dat de reinste onzin is. Mensen die een keer per dag hun mail lezen, jep. Die hebben belange geen 100GB nodig. Maar andere “onliners”, die video streamings bekijken (en liefst in 1080P kwaliteit), die online games spelen en downloaden via o.a. de XBOX360, de PS3 en de gewone PC, die ettelijke gigabytes aan foto- en videomateriaal op Flickr of Vimeo gooien,… die gebruikers komen toch al snel aan hun limieten me dunkt.
Zelf verbruik ik gemiddeld 80GB per maand met mijn Turbonet, maar dat komt deels omdat ik het geluk heb dat mijn werkgever een “unlimited” abonnement heeft, waardoor ik bijvoorbeeld Technet images (Microsoft software portaal voor IT Pro’s) op het werk kan downloaden in plaats van thuis. Als ik u vertel dat een gemiddelde image van bijvoorbeeld een Windows 7 DVD meer dan 2GB groot is, dan begrijpt u toch dat een abonnement met 20GB datalimiet per maand een lachtertje is?
En dan heb ik het nog niet over films huren via XBOX360, muziek downloaden via iTunes en online backups maken van je gegevens via Mozy.
Het computergebruik is van een offline bezigheid geëvolueerd naar een online gebeuren, waardoor een rijkelijke internet uplink een noodzakelijk kwaad is geworden. Geen connectie = geen fun, geen business, geen backups, geen muziek en geen video.
Maar daar stopt het verhaal niet. Telenet heeft nog een aankondiging gedaan, namelijk dat ze Eurodocsis 3.0 gaan implementeren, waardoor hogere up- en downloadsnelheden mogelijk zijn. Om dit kracht bij te zetten, heeft Telenet een nieuw abonnement voor de eerder omschreven “onliners” in elkaar geknutseld: FiberNet.
In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, gaan ze geen optische kabel tot in de woonkamer brengen, maar willen ze fiber-snelheden aanbieden via de kabel. Concreet komt het er op neer dat je met FiberNet een downloadsnelheid krijgt van 100Mbps en een uploadsnelheid van 5Mbps! Geweldig, super, fantastisch! De bijhorende datalimiet op 100GB laten staan zou om te lachen zijn en dus trekken ze die voor FiberNet op naar 250GB – een kwart terabyte dus.
Schitterend initiatief Telenet, maar waarom 250GB? Met zo een supersnelle connectie zou ik eerlijk gezegd 500GB of onbeperkte datalimieten meegeven. FiberNet zal dus 2.5x sneller zijn dan TurboNet, waardoor je net zo rap door die 250GB zal zijn als met Turbonet door de 100GB.
Het enige dat Telenet ons nog niet gezegd heeft, is hoeveel al dit lekkers moet kosten. De “gewone” snelheidsverhogingen krijgen we er gratis bij, maar voor FiberNet gaan we volgens mij diep in de portemonnee moeten tasten. Aanstaande maandag 8 februari gaat Telenet de prijs mededelen tijdens een persconferentie. Ik ben benieuwd!
Maar wat wil dit allemaal zeggen voor Belgacom? Want met ADSL/ADSL2/VDSL kunnen ze met de beste wil van de wereld niet meedingen in de snelheidsrace die Telenet op ons loslaat. In het beste geval klok je af op 24Mbps, er van uit gegaan dat je aansluitbaar bent én dicht genoeg bij de centrale woont. De toekomst zal zonder twijfel een oplossing brengen waardoor Belgacom ook met de 100Mbit grens kan flirten, maar in tussentijd moeten ze iets doen alvorens al hun klanten naar Telenet verhuizen.
En dat is precies wat Belgacom vandaag gedaan heeft. Ze hebben hun internet abonnementen allemaal een upgrade gegeven in de zin van meer download- en uploadsnelheid en een grotere datalimiet. Het zwaarste abonnement, de “Internet Intense” formule, is de kers op de taart. De downloadsnelheid krijgt maximaal 20Mbps (niets spectaculair) en de uploadsnelheid klokt af op 2Mbps (0,75Mbps sneller dan Telenet zijn Turbonet). Maar het pareltje zit verborgen in de datalimiet: er is er helemaal geen meer!
Inderdaad, Belgacom countert Telenet’s aankondiging door als eerste grote speler de datalimiet af te schaffen op hun zwaartste internetaansluiting. En de prijs valt ook goed mee: 56€ per maand. Knap gespeeld en recht in doel bij hun grootste concurrent uit Mechelen.
Volgens mij gaat Telenet geen andere mogelijkheid zien dan ook naar een onbeperkte datalimiet te switchen voor hun duurdere abonnementen en tegelijkertijd de datalimieten op al hun andere formules op zijn minst te verdubbelen.
Per slot van rekening is er toch maar een heel klein deel van de gebruikers die hier gebruik van zal maken niet ;-)?
Ik ben is benieuwd hoe dit verhaaltje de komende weken / maanden gaat evolueren…
PS: ik vraag me trouwens ook af hoe de kleinere spelers die al een tijdje grote datalimieten (of een FUP) aanbieden zich nu gaan diversifiëren.

Anderhalf jaar geleden nam ik er naast mijn Telenet abonnement, een ADSL aansluiting bij van Dommel. De reden voor twee aansluitingen was straight forward: ik kwam niet toe met de datalimiet van Telenet (toen iets van een 35GB als ik me niet vergis) en het was goedkoper om een ADSL aansluiting erbij te nemen dan om mijn volume uit te breiden bij Telenet. En op de koop toe kreeg ik er nog redundantie bij ook. Een win-win situatie zeg maar.
Die redundantie heb ik op die periode slechts één keertje nodig gehad, dus daarvoor moet ik het niet doen. En aangezien Telenet dit jaar zijn limieten naar een iets aanvaardbaarder niveau heeft gebracht (ik heb via de Telenet Turbo / Shake formule nu 100GB ter beschikking), viel het me op dat mijn ADSL teller vaak op nul bleef staan.
Vandaar dat ik vorige maand eindelijk een aangetekend schrijven naar Dommel & Belgacom heb gestuurd (uitstel = afstel weet u wel?) waardoor ik vanaf eind dit jaar enkel nog op Telenet vertrouw voor mijn broodnodige Internetconnectie.
En nu maar hopen dat Telenet vanaf volgend jaar niet heel erg onstabiel begint te worden of zo ;-).

Gisterenavond werd nog maar eens duidelijk hoe online media krachtig uit de hoek kan komen. Zoals u ongetwijfeld wel zal weten, was het gisteren de finale van Mijn Restaurant op VTM – waar dat hevig Italiaantje trouwens gewonnen is (en terecht, was de beste kok en sympathiek zijn doet er niet toe in deze wedstrijd naar mijn bescheiden mening, lekker eten wel). Naar het einde toe ging er vanuit het hoofdkwartier van VTM een helicopter met daarin Rani en de voltallige jury richting het winnend restaurant. Verschillende mensen hebben op Twitter laten weten dat ze de helicopter hebben zien opstijgen en richting het westen zien vliegen – lees: richting Kortrijk.
Op die manier was de finale al “verraden” alvorens VTM met het resultaat naar buiten kon komen. Gedurende de vlucht kwamen er af en toe nog berichten door dat mensen de heli hadden zien overvliegen / zien landen in Wevelgem, en dus was het al duidelijk voor de finale begon dat Kortrijk zou winnen. Om maar aan toe tonen hoe een selecte groep “onliners” de media te slim af  kan zijn? Vaneigens volgen maar weinig mensen Twitter – zeker in verhouding met TV-kijkend Vlaanderen, maar het fenomeen zal er niet op verminderen en is iets om rekening mee te houden, ook door de TV-makers.
Het zal er trouwens niet op verbeteren, want waar een tijd geleden Twitter en andere zaken nog beperkt waren voor early-adopters en mensen die achter een PC zitten, ontdekt het “grote publiek” geleidelijk aan ook deze online tools (kijk maar naar Facebook waar tegenwoordig iedereen en zijn bomma een account heeft). Het toenemende gebruik van smartphones (iPhone, BB’s, Windows Mobile, Palm Pre’s?,…) en het betaalbaar worden van data-abo’s versterkt het effect trouwens nog meer.
Ook doken er af en toe foto’s op die on-site werden gemaakt en via Twitter onmiddellijk online werden gegooid – beat that Belga ;-).
Volgend jaar misschien sowieso twee helicopters laten vertrekken? Maar dan zullen er wel Twotters (Twitter+spotters) op de loer liggen aan de landingshavens 😉 ? In ieder geval alweer een reden om minder TV te kijken en meer online-tijd te creëren. Je kan toch alles volgen via het internet en zeer vaak veel sneller dan de TV het je kan aanbieden.
Do not underestimate the power of Twitter / the internet!

Apple heeft vandaag een bèta versie van zijn browser op de wereld losgelaten: Safari 4. Naast enkele nieuwe features zoals Coverflow, een “grid” met je meest bezochte sites (hebben we al gezien bij IE) en nog ander leuks, beloven ze ook dat de nieuwe Safari een pak sneller is dan alles wat de concurrentie te bieden heeft: 30 keer sneller dan IE7 en 3 keer sneller dan Firefox 3. Een andere interessante feature is “complete search”, waarmee je niet enkel site-titels en url’s kan doorzoeken in je geschiedenis, maar ook de effectieve inhoud van al de pagina’s die je al bezocht hebt (kennen we van Opera).
Kortom, ze hebben alle interessante features van de concurrentie overgenomen, er een paar “Apple features” bijgegooid en als kers op de taart hun engine sneller gemaakt dan wat de concurrentie kan bieden. Mooi zo. Ik ben zelf een fervente Firefox 3 gebruiker, zowel op Mac als op Windows, maar ik ga de nieuwe Safari toch ook eens een tijdje gebruiken (zeker nu Foxmarks ook bestaat voor Safari en ik dus ook daar al mijn bookmarks kan gebruiken).
Ah ja, en voor de Vista gebruikers onder ons: de nieuwe Safari kan gebruik maken van de Aero interface. Veel properder dan zo een “vies” venster dat afsteekt tegen de rest…

OOF oftewel Out Of Office. U kent ze wel, die boodschappen die u instelt in uw mail applicatie wanneer u met vakantie gaat, kwestie dat de personen die u een mailtje sturen op de hoogte zijn dat u niet direct zal antwoorden, laat staan actie ondernemen.
Meestal zijn die dingen in de trend van:
“Bedankt voor uw mail, maar spijtig genoeg zal ik afwezig zijn tot xx/xx/xx. U kan voor dringende zaken contact opnemen met Mr/Mevr. X. Bla bla bla.”
Vandaag kreeg ik echter een lijstje met OOF templates in mijn inbox die ik echt niet kan weerhouden wegens te goed:

  1. I am currently out of the office at a job interview and will reply to you if I fail to get the position. Please be prepared for my mood.
  2. You are receiving this automatic notification because I am out of the office. If I was in, chances are you wouldn’t have received anything at all.
  3. Sorry to have missed you, but I’m at the doctor’s having my brain and heart removed so I can be promoted to our management team.
  4. I will be unable to delete all the emails you send me until I return from vacation. Please be patient, and your mail will be deleted in the order it was received.
  5. Thank you for your email. Your credit card has been charged $5.99 for the first 10 words and $1.99 for each additional word in your message.
  6. The email server is unable to verify your server connection. Your message has not been delivered. Please restart your computer and try sending again.**(The beauty of this is that when you return, you can see who did this over and over and over.)
  7. Thank you for your message, which has been added to a queuing system. You are currently in 352nd place, and can expect to receive a reply in approximately 19 weeks.
  8. Hi, I’m thinking about what you’ve just sent me. Please wait by your PC for my response.
  9. I’ve run away to join a different circus.
  10. I will be out of the office for the next two weeks for medical reasons. When I return, please refer to me as ‘Lucille’ instead of Steve

Toegegeven, er zitten er enkele bij die ik IRL eigenlijk zou moeten gebruiken wegens af en toe “van toepassing”. Hehe.

Jawel, de nieuwe versie van WordPress is er en ze mag gezien worden. Snelheid en nieuwe features, allemaal userbase driven, want de mannen van WordPress hebben voor deze release vooral geluisterd naar de gebruikers. 
Kwa installatie is er niets aan, zoals gewoonlijk. Files uploaden en het upgrade scriptje laten lopen. Done. 
Daarna log je in en zie je de vernieuwde GUI voor je neus. Goede onthouders weten dat er bij de vorige major release ook al een nieuwe GUI bij was, maar die werd niet zo positief onthaald en daarom heeft men opnieuw een aanpassing doorgevoerd, deze keer gebaseerd op input van ons, de eindgebruiker. En het mag gezien worden: een vertikaal menu met boomstructuur waardoor navigeren veel simpeler is als voorheen.
Kortom: op het eerste zicht een vooruitgang. Meer user expierence volgt natuurlijk in de loop van de komende dagen.

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑