Telling stories for a living

Category: Internet (Page 12 of 16)

Ik zou het met al die drukte nog haast vergeten te zeggen, maar er is een update van WordPress uitgekomen vandaag – namelijk versie 2.6.5 die, as usual, bomvol updates en security patches zit. Functioneel niets nieuws onder de zon op het eerste zicht, daarvoor is het wachten op 2.7 die niet meer zo heel lang op zich zal laten wachten.

Er zit blijkbaar een leuke easter-egg in WordPress vanaf versie 2.6. Het heeft iets te maken met revisions van je artikel en het vergelijken van een revision met zichzelf. Op dat moment neemt WordPress het van je over en krijg je aan à la Matrix effect, vaneigens gericht aan jezelf.
The Matrix has you Unexpected…
Follow the white rabbit…
Nicely done peeps.

Jaja, ze blijven bezig met handige add-ons te releasen via de Google Labs! Vandaag is er een toevoeging om Google Calendar en Google Docs in mini-versie te zien in de navigatiebalk. Verdomd handig om snel even een afspraak te checken en zo niet altijd twee vensters open te houden zoals ik zelf doe. Idem voor Google Docs trouwens. 
En als je de drag ‘n drop labs functie aanzet, kan je de volgorde van al die add-ons naar hartelust ordenen. Woohoo. Handig dus. Try. Now.

Weer een nieuwe feature in de Labs van Google Mail – GMail voor de vrienden: Canned Response. In het kort: standaard antwoorden kan je hierin bewaren zodat je ze niet steeds opnieuw moet typen maar ze gewoon kan selecteren uit een drop-down menu. 
Handig om in plaats van elke keer “thanks voor de documenten” te schrijven naar bv. een collega die je elke dag een rapport doorsast, kies je nu deze reply template uit het menu en klaar is kees. 
GMail is echt goed bezig zeg ik u.

Goed nieuws voor de gebruikers van Mobistar Internet Everywhere: vandaag kreeg ik een brief in de bus over hun nieuwe dienst “Info Conso” waarmee je je huidig verbruik van je IEW abo kan checken. 
Simpelweg een gratis smsje versturen vanop je computer naar 5061 met “info” in het bericht en je krijgt direct een sms terug met de totale hoeveelheid data die je tot op dat moment verzet hebt.
Daarnaast heeft Mobistar ook beslist om de prijs per extra MB bovenop je toegestane volume te verlagen van 10 cent naar 3 cent per MB (incl. BTW).
Valt mee. Maar het zou nog mooier zijn indien met de klanten een tooltje zou aanbieden alla Telemeter waarop je real-time je verbruik kan zien. Misschien iets voor in de toekomst Mobistar?

Volgende week gaat T-Mobile de allereerste Android telefoon lanceren! Vroeger dan verwacht en voor een mooie prijs van 199$. Persoonlijk denk ik dat Google hiermee de wereld van de smartphones (nog) verder gaat openbreken, in navolging van Apple met de iPhones. Laat Microsoft nu maar eens hun kaarten op tafel leggen zie… 
Lees er hier meer over. En check ook dit artikel en vaneigens ook dit.

Ze zijn daar zeer actief bij Google (of in ieder geval één van hun “interns” – Mark K.) want er zijn weer enkele nieuwe GMail Labs features vrijgekomen:

  • Mark As Read – een knopje die je toelaat om een mail direct als gelezen te markeren ipv altijd in het dropdown menu te moeten bladeren. Handig!
  • Forgotten Attachement Detector – zoals de naam aangeeft, helpt deze feature je wanneer je een mail stuurt met een attachement, maar vergeet het bestand effectief toe te voegen (wie heeft dit nog niet meegemaakt?). Google scant je body naar woorden zoals “attachement” en als hij dat vindt, checkt hij of er wel eentje is en zo niet krijg je een melding… 
Ja, het moet gezegd zijn. GMail is op dit moment de beste online mailservice die er is. En de concurrentie zit nog ver achter naar mijn bescheiden mening.

Er zijn weer enkele nieuwe speeltjes beschikbaar voor GMail in de Labs. Vooral de mogelijkheid om meer kleurtjes te gebruiken voor je labels vind ik zeer handig, want ik maak daar nogal serieus veel gebruik van en ik was in feite bijna door alle leesbare kleuren heen! 

Daarnaast kan je nu de items in het menu van plaats veranderen met drag n drop (bijvoorbeeld de chat naar beneden zetten als je die toch bijna niet gebruikt zoals mezelf) of labels vinden met behulp van queries. Heel fijn en vooral veel efficienter. Goed zo Google! Had ik al gezegd dat ik een serieuze fan van GMail ben?

Google gaat de EULA die bij Chrome geleverd werd aanpassen omdat er over het wereldwijde web veel te veel commentaar kwam. In de EULA stond er in feite dat Google de toelating had om alle gegevens en data te manipuleren en aan te passen… wat op zich geen slechte bedoelingen had omdat ze dat volgens mij gebruiken om het formaat enz te kunnen aanpassen om een goede schermlayout te verkrijgen. Maar de mensen hebben schrik dat Google zichzelf hiermee een carte blanche geeft om uw data te verkrijgen, en daarom gaat Google inbinden. Goed zo Google. En daarmee blijven ze goed bezig vind ik persoonlijk…

Hij is er dan toch doorgekomen, de nieuwe browser van Google: Chrome. Ik ben er nu al een uurtje mee aan de gang en het moet gezegd zijn: dat ding ziet er verbazend goed uit voor een bèta release. Snel, handig en vooral lekker minimalistisch. En nog geen crashes gezien, tot nu toe (hout vasthouden). 
De import van al mijn settings uit Firefox 3.1 is perfect verlopen: bookmarks, opgeslagen paswoorden, history,… kortom alles wat ik maar nodig kan hebben. De tabbladen werken ook fijn en zelfs tabbladen van een ander browservenster drag ‘n droppen naar een Chrome sessie gaat vlotjes. Hoera. 
Had ik al gezegd dat Chrome serieus vooruit gaat? Amai! Sites laden echt wel gevoelig sneller al zijn er toch al meldingen dat het hier en daar nog mis gaat (Silverlight & Flash bijvoorbeeld, al lees ik dat het met Silverlight 2 wel goed blijkt te gaan). Er is ook geen ingebouwde RSS-reader zoals vele andere browsers vandaag de dag wel aanbieden, maar op zich mis ik dat niet want ik gebruik al een hele tijd Google Reader als mijn favoriete RSS-reader. En dat brengt mij dan weer bij de knappe Google Gears ondersteuning: als je naar een site van Google gaat, zoals GMail, Google Calendar, Google Docs,… dan kan je via een simpele klik in het menu een shortcut naar deze applicatie op de desktop, in het startmenu, in de quicklaunch,… aanmaken. Vanaf dan heb je een shortcut naar de betreffende applicatie. Wanneer je deze lanceert opent hij de applicatie in een apart browservenster, zonder adresbalk, zonder menu opties,… zonder meer. Just the application. Hierdoor gaat GMail er in feite uitzien alsof het een lokale client is en niet als een website die staat te draaien. Handig, zeker als je net als ik GMail, Google Calendar, Google Docs, Google Reader,… als default handlers gebruikt (hoor ik daar iemand zeggen “Cloud Computing”?).
Google Chrome, tot nu toe ziet het er heel erg goed uit. Het eerste testuurtje zit er op en ik heb genoeg gezien om er nog meerdere uren aan te willen spenderen. Wordt zonder twijfel vervolgd…
Ah ja, nog iets dat ik mis en wel heel erg: ondersteuning voor Foxmarks of iets gelijkaardigs. Ik gebruik namelijk dezelfde bookmarks op het werk als thuis en met behulp van Foxmarks maakt het niet uit waar ik dingen toevoeg of verwijder… ze staan in synchro. Als ik naar Google Chrome overschakel zit ik terug met lokale databases. Grrrr. Iemand hier een oplossing voor?

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑