Gisteren was ik onderweg richting thuis. Op de ring van Brussel, ter hoogte van Wemmel (waar er dus geen pechstrook is) doet mijn 4007 opeens “raar”. Alsof de kracht onderin verdwenen was. Gas geven deed zo goed als niets en de snelheidsmeter begon zijn weg richting de nulstand.
Op het dashboard ging een geel lampje branden dat achteraf doelde op “emissieprobleem”. Oorzaken zijn heinde en ver te zoeken dus dat laten we in het midden. Het hoofd koel houden en plots ging alles terug en reageerde de gaspedaal als voorheen: vlot en vinnig (ahja, 160pk en 380Nm daar moogt ge niet over klagen). Dat gele lampje bleef branden.
Vanmorgen ben ik langs de dealer gereden. Ter check, want ik heb geen zin om de 100km verre reis richting Brussel te ondernemen en halverwege stil te vallen. Na het ding uitgelezen te hebben bleek er een probleem te zijn met een turboklep ofzo iets. Error gereset en klaar was kees. Ik moet er effe mee rondrijden om te zien dat het terugkomt, maar ze denken van niet.
Enfin, volgende week gaat de 4007 op groot onderhoud. Me thinks dat het hoog tijd is. Vandaag in ieder geval geen rare gebeurtenissen gehad, geen foutmeldingen en geen gele lampjes. We zullen het steken op de nood aan een onderhoud.
Versta me niet verkeerd, zulke zaken gebeuren bij alle merken en modellen. Je zou kunnen stellen dat het komt omdat de 4007 een “Fransman” is, maar aangezien het in feite een “Japanner” is (zie mijn vorige blog over de 4007) kunnen we het daar niet op steken.
Ik zal content zijn als er terug “Deutsche Gründlichkeit” op de oprit staat. Al gebeuren daar ook toeren mee. Maar het is het gedacht dat telt. Perceptie is realiteit.
Leave a Reply