Unexpected.be

Telling stories for a living

Overal Internet

Oftewel “Internet Everywhere” van Mobistar. Ik heb er al eens over geschreven, meer bepaald de dag voor en da dag na mijn aankoop van het product. Ondertussen zijn we een tweetal weken verder en heb ik al de nodige evaluaties kunnen doen.
Op het werk haal ik spijtig genoeg geen UMTS dekking, waardoor ik terugval op Edge. Weliswaar volledige ontvangst, waardoor de snelheid schommelt tussen de 25-30kB/s, wat eigenlijk heel werkbaar is voor een RSS-feeder, Outlook 2007 en een occasioneel website’je. Zelfs downloaden van kleine programma’s (onder andere AutoRoute, een handigheid die onder de noemer freeware zit en waar ik het later nog wel over heb) gaat vlotjes.
Hier thuis breek ik het ene snelheidsrecord na het andere (ok ik overdrijf, maar het klinkt wel cool niet?) op UMTS, maar aangezien ik hier ook een wireless netwerk ter beschikking heb, en zelfs gigabit ethernet heb liggen, moet ik niet uitleggen dat ik hier geen beroep doe op de capaciteiten van de Mobistar.
Problemen ben ik nog niet tegengekomen, niet op gebied van software / hardware, maar ook niet op gebied van connectie verlies, dekkingsproblemen, …  waar ik eigenlijk nog het meeste schrik voor had. Op de agenda staat nu nog te blinken het opzetten van een VPN zodat ik van op het werk, over EDGE/UMTS kan “binnenbellen” op mijn thuisnetwerk en mezelf zo connecteren op mijn NAS. Het nut is eigenlijk ver te zoeken daar mijn NAS alleen ISO files bevat van applicaties (veel handiger dan CD’s / DVD’s, en vooral sneller!) en audio en video materiaal, dingen die ik op het werk niet nodig heb. Maar alleen de “sport” om het ding op te zetten en te proberen is op zich al een reden om me er eens achter te zetten.
Mobistar Internet Everywhere – een goed product waar ik na veertien dagen dagelijks gebruik nog steeds erg tevreden over ben. En had ik al gezegd dat ik enkele dagen na aankoop een brief kreeg thuis van de Mobistar Business afdeling om mij te bedanken voor mijn aankoop en me op de hoogte te brengen dat ik binnenkort een telefoontje mag verwachten om mijn mening over hun nieuwe product te horen. Natuurlijk is dat een automatische brief, mail merge weet u wel, maar toch “werkt” dat. Ik voel mij geapprecieerd, en dus ben ik een tevreden klant.

22 Comments

  1. Roland Vandevos

    2 December, 2007 at 19:44

    ik denk dat deze tevreden “klanten” mobistar verkopers zijn . als je kunt downloaden tegen 25-30 kbs en je vind dat geweldig en dat te bedenken dat intertijd de oude isdn verbinding een downloadsnelheid had van 128/kbs dan weet je het wel zeker . Dit product is de grootste miskleun ooit

  2. Inderdaad, ik ben het volledig eens met Roland. De tevreden klant zal vermoedelijk een Mobistar-agent zijn. Ikzelf heb ook een heel slechte ervaring met het product en evenzeer met de klantenservice van Mobistar. De meeste mensen van de helpdesk zijn niet op de hoogte van het nieuwe product en zijn onbekwaam om uitleg te geven. De klachten worden niet opgevolgd en de contacten zijn klantonvriendelijk.
    Geef mij dan maar Proximus…..

  3. Eerst en vooral ben ik géén verkoper van Mobistar en betaal ik net als jullie mijn abbo’s zelf. Over de helpdesk kan ik niet spreken, daar ik zelf nog geen enkel probleem ondervonden heb, integendeel zelfs.
    Ik heb wel al contact gehad met de helpdesk over GSM-zaken en daarin hebben ze mij altijd goed geholpen… Proximus heb ik ook gehad en die helpdesk was ook ok indertijd.
    Kwa snelheid moet je van Proximus niet meer verwachten, ik heb ze beide al geprobeerd en ik weet waarover ik spreek. En als je klaagt dat je “maar” 20kB/s haalt via de GPRS, dan vrees ik dat je je niet genoeg geinformeerd hebt alvorens over te gaan tot de aankoop want dat is nu eenmaal de gemiddelde werkingssnelheid van GPRS. Zelf haal ik thuis UMTS en daar gaat de snelheid naar +- 60kB/s, wat zeker in orde is aangezien ik maar twee streepjes dekking haal.
    Dus Roland & Tony, thanks voor jullie opinie en natuurlijk ook voor jullie “beschuldiging”, maar zoals ik al zei ik ben geen Mobistar werknemer, noch verkoper in een of andere GSM-zaak of zo. Ik ben zoals jullie een gewone klant, die echter wel perfect op de hoogte was van het product dat hij kocht met de voor- en nadelen van datzelfde product. Ik heb er tot nu toe nog geen enkel probleem mee tegengekomen, niet op XP machines en niet op Vista machines. Ik kan dan ook niet schrijven dat het product slecht is, wanneer mijn ervaringen het tegendeel beweren. En als ik op fora rondsurf, dan lees ik eerlijk gezegd veel meer meningen die in de lijn liggen van wat ik schrijf dan omgekeerd…

  4. Internet everywhere is een perfect product voor mensen die het internet gebruiken waarvoor het jaren geleden opgericht is… Het opzoeken van informatie en het verzenden van e-mails.
    In de loop van de jaren heeft het internet echter zo’n grote veranderingen gekend dat veel mensen vergeten zijn waar het eigenlijk allemaal om draait…
    De mobiele technologie staat momenteel nu eenmaal nog niet zo ver dat je zonder verpinken gigabytes kan versassen. De kans is echter groot dat dit binnen afzienbare tijd wel het geval zal zijn. Geef de evolutie even de tijd…
    Je kan en mag internet everywhere niet gaan vergelijken met breedband systemen of andere zoals ISDN. Hier komt alle data uit een kabeltje en daar zijn de doorvoersnelheden nu eenmaal een pak hoger.
    Ik ga volledig met Unexpected akkoord als hij zegt dat je niet voldoende geinformeerd bent als je klaagt over de snelheid

  5. ik surf al een paar jaar op gprs als ik op verplaatsing ben (zowel proximus als nu mobistar) en dat is, rekening houdend met de beperkingen van de technologie (en met zwakke dekking op de trein tussen brussel en dendermonde) best te gebruiken om gewoon te mailen of (traag te) surfen.
    voor alle duidelijkheid: ik werk _wel_ bij m* 😉
    internet everywhere moet ik zelf eens testen, maar of ze drivers voor mijnen linux hebben, da’s een andere zaak natuurlijk :-/

  6. En over Autoroute heb ik bij deze een volledige post geschreven: http://www.unexpected.be/?p=692

  7. Je schreef hier dat het opzetten van de VPN connectie nog staat te blinken op je agenda … is dat uiteindelijk gelukt?
    Ik probeer een VPN verbinding te leggen (lukt via wifi), maar geen connectie te krijgen via de Option van Mobistar.
    Ik merk dat het IP adres dat ik van Mobistar krijg 10.X.X.X. is … dat lijkt me een interne range waarover geen VPN kan lopen.
    Of zie ik dit niet goed?
    En zeggen dag VPN de hoofdreden is om me Internet Everywhere aan te schaffen 🙁
    Luc

  8. Hoi Luc, neen ik heb dat nog niet getest met mijn Internet Everywhere, maar wel met de gewone oplossing van Mobistar. En die is dezelfde met alle settings gelijk, gewoon een andere abo formule er achter. Dus dat werkt zeker hoor, maar vermoedelijk is er iets mis in je config?

  9. Ik vermoed dat het probleem komt uit het toegekende IP address.
    de 10.x.y… reeks is ook in gebruik op het bedrijf. Als ik mijn thuisnetwerk ook in de 10.x.y. reeks configureer werkt de VPN ook niet. (deze IP adressen zijn binnen het bedrijfsnetwerk in gebruik
    Conclusie : Mobistar zou met via DHCP een IP adres moeten toekennen in de 192.x.y.. reeks. Ben benieuwd of ik dat gedaan ga krijgen.

    Verder werkt de IEW zeer behoorlijk.

  10. een ip-adres in de 192.168.x.x-range toekennen, zou voor andere klanten dan weer een probleem kunnen zijn. ik denk dat je met wat advanced routing/ netmasking je vpn toch werkend zou kunnen krijgen, maar da’s -voor mij alleszins- ook niet echt ‘a piece of cake’.

  11. Inderdaad dat kan daar niks mee te maken hebben hoor… de VPN gaat “over” je publieke internet connectie een “laag” leggen en daarop gaat de VPN werken. Welk publiek adres je hebt doet er niet toe.

  12. Na 6 keer naar support te bellen heb ik nog steeds geen VPN verbinding kunnen leggen over
    Internet Everywhere Daily. APN veranderdt van iew.be naar web.pro.be. Support van M* heeft parameters veranderd. Firebox X700 Firewall Traffic Monitor geeft geen teken van enige pogingen tot verbinding. Vertegenwoordiger wist mij te vertellen dat het probleem gekend is bij M*. Maar ja, wat NU? =/

  13. Stanny,
    wat is het intern netwerk adres van de systemen achter de VPN?
    Is dat toevallig 10.x.x.x ?
    Indien ja : zoek nier verder.
    Cfr mijn post van 12 jan.
    Luc

  14. Johan De Belie

    1 February, 2008 at 21:04

    Ook hier vpn-problematiek met internet everywhere van mobistar. ik ben in staat onze concentrator te bereiken, maar bij checken van user name en paswoorden blijft deze hangen.
    Toevallig ook op het werk 10.0.0.x ip range, en ip-adres mobistar ook in dezelfde range… lijkt me niet evident 🙁

  15. Heb zonet ook gemerkt dat ik via Mobistar Internet Everywhere inderdaad geen VPN kan opzetten.
    Blijft hangen op username en password.
    Heeft volgens mijn niks met IP range te maken maar met het feit dat ze geen PPTP ondersteunen. Of die poort dicht hebben gezet (1723).
    Ik dacht nog even dat het lag aan de modem maar die is van option en daar vind je enkel terug dat vpn geen issue zou zijn.
    Het is ook geen firewall issue aan mijn eigen kant , denk ik, want via hotspots, telenet en skynet geraak ik zonder problemen via VPN binnen.
    Verder geen oplossingen over teruggevonden. Iemand anders misschien wel?
    thx.E.

  16. In zoverre er nog iemand dit leest of geïnteresseerd is: ik heb van Mobistar informatie gekregen dat het nu zou moeten werken.
    “The VPN access problem with Internet Everywhere was linked to an IP addressing configuration that has been changed recently (the 21/3 to be precise, just a few days before your mail).
    We should now have with IEW a “classical” Internet Service Provider configuration with fully routable IP addresses for each customer, allowing thus application like PPTP-based VPN’s.”
    En inderdaad… alles werkt nu zoals het moet. Ik kan zonder problemen VPN (PPTP) verbinding opzetten en connecteren met Exchange vanuit Outlook.

  17. Bedankt voor de update Erik! Ik maak er vanavond een postje rond zodat het voor iedereen duidelijk is!

  18. Bielen Georges

    24 April, 2008 at 17:08

    Is veel te traag moet soms 15/20min.wachten eer ik men mail kan openen

  19. Over Internet Everywhere:
    Ik zit al 3 dagen in Engeland, vruchteloos te proberen om op ‘t net te geraken. Ik krijg steeds “registration failed”. Ik vul iew.be in en heb al geprobeerd zonder username/password als met “mobistar”. Geen succes.
    Al ontelbare keren naar de helpdesk gebeld. Ze zijn wel vriendelijk, maar kunnen toch niet helpen. Nu is er een “ticket” aangemaakt. Ik ben erg benieuwd…
    Voorlopig is mijn ervaring dus dat “Everywhere” niet echt Overal is.
    Ik zit op MacOS en ben ook niet echt tevreden dat bij de installatie van de Globetrotter Connect al mijn andere netwerkinstellingen uitgeschakeld worden (dus ook bv Airport). Ik hoop dat dat niet noodzakelijk is voor het gebruik van die Globetrotter.
    Voorlopig niet echt tevreden dus. Geen idee of Proximus een effectiever produkt heeft.
    Gegroet,
    SpliffSplaff

  20. Dan maar meer slecht nieuws. IE aangekocht mij een Mobistar winkel en OK in belgië. De dekking is origineel op “nationaal” gezet en voor mijn vertrek naar Frankrijk contact opgenomen met de helpdesk om de dekking op internationaal te zetten. Antwoord : “een ogenblik, ik vraag het aan een collega”, Daarna : “meneer, de internationale dekking is automatisch geactiveerd” Aangekomen in Frankrijk geen mogelijkheid om op internet te gaan. terug helpdesk : niet mogelijk op korte termijn . Dan maar met wifi maar die blijkt onder Windows XP totaal overgenomen te zijn door IE. IE verwijdern dus. Blikt achteraf dan wel dat IE zijn installatie soft verwijdert na installatie . De sleutel moet teruggezonden worden naar de hoofdzetel om terug werkbaar te zijn. Als je van computer verandert kan je de usb sleutel wel vergeten. Helpdesk en winkelbediendes : onbekwaam.

  21. mobistar everywhere is pure oplichting het is nowhere ik krijg er stress van soms werkt het wel eens maar meestal dus niet ik overweeg om naar de rechtbank te gaan de service waar men voor betaald is er gewoonweg niet dus wie wil samen met mij op de kar springen om ze te vervolgen voor oplichting ik alleen kan blijkbaar geen indruk op hun maken heb ze al meer dan 100 maal gebeld en gisteren stelde ik hun de vraag om mijn contract te stoppen daar zij de beloofde service toch niet kunnen leveren kreeg ik als antwoord dat kost U 117 € wie wil en kan mij helpen samen zijn we sterk

  22. Nog steeds een drama mbt de snelheid IEW van Mobistar op de meeste plaatsen. Handen af van dit product.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2019 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑