Telling stories for a living

Category: Leven (Page 8 of 21)

#Project30 – Dag 1

Het is dus begonnen – #Project30 is vandaag van start gegaan en zoals beloofd deel ik mijn ervaringen graag met jullie. Voor wie geen flauw idee heeft waarover ik het heb – check hier effe.
Ik ga geen ellenlange tekst neerpennen, dat leest niet altijd vlot en ik heb daar ook geen tijd voor. Lijstjes it is!

  • Gisteren voor de laatste keer (toch voor de komende 30 dagen) frietjes gegeten
  • Gisteren de laatste Pepsi Max gedronken
  • Chips en andere zoetigheid is al geleden van maandag (feestje), dat ga ik niet zo erg missen
  • Ook gisteren voor de laatste keer melk gedronken (en ik drink graag melk!)
  • Pasta at ik ook nog deze week, ook de laatste keer. Gaat gemist worden!
  • Aardappelen is geleden van vorige week, dat ga ik niet zo erg missen denk ik.

Concreet ga ik vooral missen:

  • Melk (vooral ‘s morgens).
  • Pepsi Max (vooral tijdens / na warme maaltijden).
  • Pasta (spaghetti is toch echt wel heerlijk eh!).
  • Rijst, want ja, rijst eet ik wel graag en neen, granen zijn verboden de eerste 30 dagen.
  • Het wekelijkse uitstapje naar de frituur – frietjesdag :(.

Vandaag zagen mijn eetgewoontes er als volgt uit:

  • Ontbijt:

Banaan + spuitwater

2014-01-02 12.49.54

  • Lunch:

Zelfgemaakte prei + courgette soep + spuitwater

2014-01-02 12.59.51

  • Snack:

Walnoten + Granny Smith appel

2014-01-02 12.49.42

2014-01-02 15.37.14

  • Avondmaal:

Gevulde paprika’s

2014-01-02 19.05.51

2014-01-02 19.30.44

Allemaal zeer lekker en op geen enkel moment het gevoel dat je “rare dingen” zit te eten omdat het moet. Ideaal om het allemaal netjes vol te houden dus!
Zoals mevrouw Protu het zo mooi kon zeggen: het is donderdagavond, dag 1 van #Project30, en we hebben nog alles onder controle.
Tot morgen!

Dit Was 2013

Het lijkt alsof het gisteren was.
Een zin die ik regelmatig hoor deze dagen, van mensen die verwijzen naar het oudjaar van vorig jaar. Het voelt alsof ik nog maar net de kerstboom van 2012 heb afgebroken en binnen een tweetal weken kan ik alweer het exemplaar van 2013 terug in de doos steken…
Het gaat dus inderdaad vooruit als een sneltrein, geen Fyra welteverstaan! Ging het bij u ook zo snel voorbij?
Enfin, naar goede gewoonte een korte recapitulatie-lijst van het voorbije jaar:

  • In verhouding met 2012 heb ik in 2013 tot mijn spijt veel minder gelezen. Ik steek het op de opgroeiende dochter die veel tijd vraagt (en met veel plezier krijgt!), op de job die met momenten veel tijd vroeg en op de werkzaamheden in en rond het huis.
  • In lijn met het vorige punt heb ik ook minder tijd gespendeerd aan sport. Ik kreeg wel een fiets-GPS en die heb ik ook een paar keer gebruikt, maar véél te weinig naar mijn gevoel. Daar moet dus verandering in komen in 2014.
  • Die keynote skills waar ik het vorig jaar over had, heb ik wel naar een nieuw level kunnen brengen. Niet door een of andere magische cursus te volgen, wel door het gewoon nog meer te doen (en af en toe een interessant artikel / boek gelezen te hebben – die lijst hebt u nog tegoed!).
  • Muzikaal gezien was 2013 wel een toppertje. Spotify is nog altijd onmisbaar en sinds enkele weken heb ik er ook een Rdio abonnement bijgenomen ter evaluatie. Dat brengt me ineens ook bij mijn aankoop van 2013 – de Sonos S1 (review volgt in 2014). Ook best wat festivals en optredens meegepikt. Zeer tevreden!
  • De categorie televisie is bondig: Eigen Kweek was de topper van het jaar. Verder weinig noemenswaardigs gezien (of toch niet dat ik me herinner). Series die ik nog steeds graag zie: The Big Bang Theory, The Blacklist, Suits, White Collar en Grey’s Anatomy. Tegenvaller van het jaar: Homeland seizoen 3. Boring, boring en boring. Film(s) van het jaar: The Hobbit 2, Het Vonnis & Now You See Me.
  • Comedy was ook plezant dit jaar met eervolle vermelding voor Xander De Rycke en Michaël Van Peel.
  • Online shoppend deed ik naar goede gewoonte de meeste zuurverdiende centjes op bij Coolblue, Zalando en Amazon. FAB heeft het minder gedaan, maar toch nog een verdienstelijke inhaalbeweging neergezet naar het einde van het jaar. Ook Kickstarter deed het hier goed en heel af en toe Steam (games).
  • Apps van het jaar: Evernote, Instagram, Spotify, Reeder, Tweetbot, WhatsApp, Fantastical, Pocket, Instacast, Celsius, Moves, GetGlue, Foursquare, Drash, Dropbox, Sonos, KBC Online, Timehop, Camera app (iOS) en Kickstarter.

Naar goede gewoonte ga ik niet teveel goede voornemens op papier zetten, kwestie van ze ook niet frontaal in het gezicht gesmeten te krijgen ;-).
Waar ik me wel aan verbind: #Project30 en gevolg + meer sport in 2014.
Voilà. Er rest me verder niets anders dan ieder van jullie te bedanken voor jullie bijdrage aan mijn sociaal leven in 2013. Het allerbeste voor 2014 gewenst en graag tot volgend jaar! Be safe.
happy2014

#Project30

Op 1 januari 2014 start ik met wat volgens mij mijn grootste uitdaging van de voorbije jaren wordt: ik heb me ingeschreven voor #Project30.

#Project30 is een initiatief van Elke Gunst, een jongedame die ik al een hele tijd via verschillende sociale media volg. Zelf is ze een levend voorbeeld dat gezond eten verschillend is van “leven zoals een konijn” en haar enthousiasme werkt aanstekelijk.

Zo aanstekelijk dat ik zelf de stap wil nemen en me ga onderwerpen aan haar #Project30 verhaal.

#Project30 is een uitdaging waarbij je 30 dagen lang strikt paleo gaat eten. De ultieme reset dus voor je lichaam na de eindejaarsfeesten, en een goede start van het nieuwe jaar voor jou. Dit zal je helpen om gewicht te verliezen, je energie terug te vinden, beter te slapen, je suikerverslaving te overwinnen, en nog zoveel meer.

Voor meer details en uitleg over alle verschillende aspecten verwijs ik je graag door naar haar blog. Vanaf 1 januari kan je mijn persoonlijke avonturen en ervaringen met het project hier en uiteraard op mijn Twitter account volgen.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik al wat meer gelezen had over Paleo, over andere Whole30 projecten, over het gedachtengoed achter al dit,… kort gezegd: het sprak me al een tijdje erg aan.

De reden dat ik er nog nooit echt mee doorgegaan ben, is het ontbreken van lokale “peer pressure” zoals men dat zo mooi zegt. Je kan je abonneren op een nieuwsbrief, je kan boeken lezen, maar op het einde van de rit moet je het helemaal alleen klaren.

Hier is #Project30 verschillend in die mate dat:

  • Elke je elke dag mailt met tips, steun, recepten,…
  • Dat er een gesloten Facebook groep bestaat waar deelnemers verhalen kunnen uitwisselen (ik ken er zelfs enkele persoonlijk, wat voor nog meer peer pressure moet zorgen), tips kunnen delen, elkaar kunnen meesleuren naar de eindmeet enz.
  • Ook de directe lijn naar iemand mét ervaring en bagage is een vangnet dat steun biedt omdat je je niet hulpeloos voelt wanneer je weer niet weet wat te koken of dat je ingredient X of Y wel mag eten.
  • Peer pressure, peer pressure én peer pressure. Voor mij is dat een kritische succesfactor.

30 dagen op een mensenleven. 30 dagen die datzelfde leven mogelijk veel aangenamer en misschien wel langer kunnen maken. Onder het motto “baat het niet, dan schaadt het zeker en vast ook niet” neem ik de sprong in 2014.

Het is nog niet te laat om mee te springen

Grote Kuis

De zomer is voorbij, de herst staat voor de deur. Met andere woorden: de dagen dat je meer binnen zit dan buiten staan voor de deur en aangezien TV mij matig tot niet kan boeien, wil dat zeggen dat ik weer meer uren in mijn bureau ga doorbrengen.
Traditiegetrouw wil dat zeggen dat ik “den boel eens goed uitmest”.
Dozen van gadgets tools die mijn leven vergemakkelijken kapot snijden en klaarleggen voor de papierophaling, papieren die ik niet meer nodig heb bij het oud papier gooien of door de shredder draaien (al naar gelang wat erop staat).
Papieren die ik wel nog nodig heb door de Doxie laten lopen en dan hun plaats geven in Evernote, mijn Mac en alle randapparatuur loskoppelen met het oog om alles af te stoffen en dan alles terug aansluiten + de kabels netjes wegwerpen in de voorziene kabelgoten onder het bureau én tot slot de nodige “inrichting en decoratie” tot een goed einde brengen: nieuwe posters eindelijk aan de muur hangen, foto’s inkaderen en een plaats geven,…
Enkele dagen later kan ik met mijn hand op het hart zeggen dat ik klaar ben voor regenachtige en koude dagen.

Planckendael

Dat abonnement op Planckendael was één van mijn betere ideëen (eigenlijk al het 2de jaar): in de buurt zijn en voor een uurtje binnenlopen en diertjes kijken en terwijl wat gezonde buitenlucht opdoen.
Zonder abonnement zou je dat niet doen wegens te duur voor een uurtje…
Aanrader dus.

The Low Tech Life

Bekijk onderstaande reportage. Het gaat over een Canadese familie die terug in de tijd keert en alle hedendaagse technologie achter zich laat.

httpv://www.youtube.com/watch?v=JFQ1AE_Ewcc

Lazy People

Bill Gates said that he always gives the laziest people the hardest jobs, because they’ll find the easiest way to do it.

Think about it. Makes sense right?

Maandelijkse Date

Elke maand komen we elkaar tegen. Het is te zeggen, we komen elkaar meermaals per maand tegen, zelfs meermaals per week. En toch, per toeval komen we elkaar ook dààr heel dikwijls tegen.
Zonder het van elkaar te weten, op dezelfde plaats, rond hetzelfde uur, in dezelfde stad. Ja, zelfs in hetzelfde pand. Soms naast elkaar zittend, zonder het direct te beseffen. Want dan zit er water en schuim in ons haar en knijpen we onze ogen toe, terwijl we wegzwijmelen in die masserende stoel.
Mijn collega en ik, wij hebben al vele jaren dezelfde kapper, zonder het van elkaar te weten. De laatste keren kwamen we elkaar tegen. Ik stond achter haar en vroeg hoe ze haar kapsel vandaag wou.
Zij verschoot en gierde het uit.
Binnenkort is ze een ex-collega. Gelukkig is er nog die maandelijkse kapper-date om bij te praten en tegen elkaar te vertellen hoe het gras altijd groener is aan de overkant.
Uit het leven gegrepen zeg ik U.

The Backend

Weet u wat ik bedoel met “the backend”? Waarschijnlijk niet, want dat kan op verschillende zaken doelen natuurlijk. Sta mij toe het eventjes te verduidelijken…
Vandaag richt ik mijn pijlen op de zakelijke backend. De radertjes, wieltjes en vijsjes die draaien en bewegen waardoor het volledig proces van een bedrijf in de achtergrond netjes gestroomlijnd verloopt en permanent bijgestuurd kan worden om tot een optimale mix te komen.
Veel, om niet te zeggen alle bedrijven gebruiken voor het beheer van die backend een CMS (Content Management System) ERP (Enterprise Resource Planning) systeem waarmee ze bestellingen versturen, facturen maken, orders boeken, retours beheren,… en ga zo maar door. Zo ook mijn werkgever en de voorbije dagen heb ik me mogen moeten verdiepen in die materie.
Allemaal zeer interessant en zonder enige twijfel uitermate belangrijk voor een bedrijf om überhaubt te blijven bestaan, maar wat ik telkens weer opnieuw onthou uit zo een “deepdive” sessie is dat ik niet gemaakt ben om in de “backend” te werken.
Ik ben een “frontend” persoon. Ik wil de wapens trekken, in het veld staan en mijn lijn verdedigen. Het voortouw nemen en in het midden van de actie zitten, dat is waar mijn passie ligt.
Er moet van soorten zijn zeggen ze bij ons. Bij ons hebben ze gelijk, zeg dat ik het u gezegd heb.

« Older posts Newer posts »

© 2026 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑