iBOOD – Internet’s Best Online Offer Daily – is een website die elke dag een nieuw item aanbiedt tegen een lage prijs voor een periode van 24 uren (of tot als de voorraad uitgeput is). Er zijn talloze websites zoals iBOOD en over die lage prijzen valt er te discussiëren. Soms zijn ze effectief scherp, andere keren zijn ze maar een paar Euro’s goedkoper en dan moet je er te verzendingskosten nog bijtellen.
In het verleden heb ik meermaals spullen bij iBOOD gekocht, zonder problemen. Product geleverd binnen de afgesproken termijn en als er een vertraging was, een vriendelijke mail met uitleg wanneer en hoe en waarom en binnen die nieuwe termijn dan toch mijn bestelling. Tot hier alles top! Als je op Google een query doet over “iBOOD” en “klantendienst” of “tevreden” of “…” dan zou je eigenlijk al moeten weten dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is… maar aangezien ik tot op heden nooit problemen had, kocht ik af en toe wel eens iets.
Vroeg of laat is je geluk voorbij en dan heb je pech natuurlijk. Zoals ik nu dus. Op 8 december kocht ik een Xerox netwerkprinter (en scanner enz) bij iBOOD. Opgegeven leveringstermijn is 7-10 werkdagen na de bestelling. Op 21 december krijg ik een automatische mail van iBOOD dat er een leveringsprobleem is en dat de uiterste leveringsdatum van 22 december niet gehaald zal worden. Volgens hun op dat moment “huidige planning” zou mijn bestelling echter die week verzonden worden en zou ik daar bericht van krijgen als ze effectief hun warenhuis verlaat.
Opnieuw een week later, we spreken nu 30 december 2011, krijg ik opnieuw een automatische mail van iBOOD. Dat ze te weinig units beschikbaar hebben om de bestelling te voltooien en dat ze verwachten dat mijn bestelling nog nageleverd zal worden. Hierover zou ik in de loop van de week daarna een bericht krijgen. Naar goede gewoonte zou ik ook bericht krijgen als het pakket hun distributiecentrum verlaten heeft, inclusief track & trace nummer.
Vandaag zijn we 8 januari 2012 en na die laatste mail heb ik geen enkele update meer gekregen van iBOOD. Uiteraard heb ik via hun contactformulier getracht hen te contacteren (meermaals) om een status te weten van mijn bestelling. Per slot van rekening hebben ze wél mijn geld aanvaard, want daar zit geen vertraging op natuurlijk!
En daar stopt het niet. Drie dagen na bovenstaande bestelling, kocht ik tijdens de iBOOD Hunt een decoupeerzaag van B&D. Ook hier hetzelfde verhaal. Geen pakket en geen enkele update (ook geen melding van een probleem). Ook hiervoor hun contactformulier meermaals gebruikt, zonder enig teken van leven.
iBOOD geeft dus niet echt om hun klanten en vindt het zelfs onnodig om te antwoorden op vragen! Ontevreden als ik ben, post ik een bericht op hun forum met een vraag naar een update. Er surfen daar namelijk moderators rond, die toch voor iBOOD werken en dus tenminste hun klantendienst zouden kunnen contacteren met de vraag dit te bekijken?
Ook hier opnieuw de doofpot in: mijn berichten worden gewoon gedelete van hun forum! Censuur van de bovenste plank, want potentiële klanten moesten maar eens ontdekken wat voor “sublieme” klantendienst er achter iBOOD schuil gaat (let op het sarcasme!).
Twitter heb ik ook geprobeerd, maar ook hier geen enkel teken van leven…
Mijn betalingen werden allebei via PayPal gedaan en mijn ervaring met PayPal is erg goed. Daarom heb ik dus voor die twee bestellingen een “dispute” geopend. Ik heb niks ontvangen, de levertermijnen zijn ruim verstreken en mijn pogingen om hun te contacteren draaien op niets uit. Dan rest er mij alleen de mogelijkheid om mijn geld trachten te recuperen niet?
Ter info: als ik inlog op mijn iBOOD account, dan staat er bij die twee bestellingen als status “betaald”. Niets over “verzonden”, “bezig met verwerken”,… of iets anders wat je zou doen vermoeden dat ze er mee bezig zijn!
Mijn advies: blijf ver weg van iBOOD. Het is erg leuk zolang het goed gaat, maar als het mis loopt, is het heel erg mis en laten ze je gewoon aan je lot over. Bovenstaande bestellingen zijn voor mij de laatste bestellingen die ik ooit bij iBOOD geplaatst heb. En ik zal aan iedereen die het horen wil mijn verhaal doen, kwestie dat niet meer mensen die miserie meemaken.
Zodra ik een update heb, kan je dat hier uiteraard terugvinden… Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Op 1 januari 2012 kocht ik voor de eerste keer iets bij iBood (België), de bevestigings email zei iets van binnen de 7 dagen zou je het product ontvangen.
Voorlopig nog niets gekregen, als het 7 werkdagen waren zou het er morgen moeten zijn… voorlopig geloof ik daar niet echt in.
Als first time user experience kan dit wel tellen (let op het sarcasme)…
Dan geef ik liever een paar euro meer uit, maar heb dan wel de zekerheid dat het de dag na de bestelling is.
Van zodra ik m’n product heb ontvangen laat ik ook wel iets weten…
Oei, ik had precies vlugger moeten reageren, want ik kreeg 2 uur na m’n eerste reactie op uw blogpost een mail dat het product verstuurd is.
Ja, mijn blog is opgemerkt door iBOOD en opeens kreeg ik een update via Twitter. Beetje later een track & trace nummer voor de printer, dus die “zou” onderweg moeten zijn…
Over de schuurmachine nog geen update…
Dus tot wanneer die 2 bestellingen in mijn bezit zijn zoals het hoort, blijf ik serieus achterdochtig.
Ik heb al een paar dingen van ibood besteld… nooit geen problemen gehad ! (hout vasthouden…)
Ik ook niet tot deze keer… en ook al jaren klant hoor.
Even mijn verhaal, op 01 Nov kocht ik Villeroy & Boch 24 delige set kristalglazen; rodewijnglazen, wittewijnglazen,
waterglazen en champagneglazen. Op 03 Nov werden deze 24 delige set geleverd. Echter zonder op voorhand te verwittigen dat deze set onderweg was. Bij ctl bleek één glas stuk, dit heb ik onmiddelijk gemeld.
Op 9 Nov kreeg ik een bericht dat een onderzoek ingesteld zou worden. Op 30 Nov stelde ik de vraag hoe ver het onderzoek stond. Antwoord op 1 Dec dat het onderzoek lopende was. Op 20 Dec vroeg ik opnieuw hoever het onderzoek stond en of men ook niet naar de verpakking moest komen kijken, omdat ik deze maar navenant vond. Op 23 Dec plots het antwoord dat ik binnen enkele dagen het ontbrekende glas zou ontvangen. OP 6 Jan meld ik hun dat ik het glas nog steeds niet ontvangen heb. Op 11 Jan krijg ik een antwoord dat men de levering gaat nakijken. Telkens vraagt men van mijnen twege geduld. Enkele dagen later schrijf ik hun dat mijn geduld op is en dat ik mijn ontbrekend glas wens. Ik hoor enkele dagen niets meer van iBood. Op 28 Jan stuur ik nog eens een mailtje. Tot ik plots op 31 Jan volgende mail van iBood ontving:
Beste heer Jordens,
Hartelijk dank voor uw melding.
Wij hebben meerdermale verzocht deze order aan u na te leveren.
Helaas kunnen wij dit niet meer correct bij u na leveren.
Wij willen u ter compensatie een kortingcoupon van € 10,- aanbieden.
Indien u hier akkoord mee gaat horen wij dit graag.
Nogmaals onze welgemeende excuses voor dit ongemak.
Ik heb nog geprobeerd iets meer uit de brand te slepen, maar dit lukte niet.
Ik ben er 100% zeker van dat men (iBood) nooit de intentie gehad heeft dit glas na te leveren.
Ik weet dat ik in alle geval niet meer iets wat breekbaar is via internet koop, al is het goedkoper.
Bij mij ook problemen met IBood, zo lang het goed gaat, en je een (potentieel) koper bent, heel vriendelijke klantenservice. Zodra je een klacht hebt, krijg je de deur op de neus. In mijn geval, moest ik een bestelling annuleren. Annullatie gedaan, daar kreeg ik nog snel de bevestiging van. Een mail dat ze je het volledige bedrag gaan terugstorten (datum 18/12/2011). Helaas, vandaag nog niets teruggekregen. En nu zijn ze ineens ook doof voor mijn herinneringen/vragen voor een update via het contact formulier (ze zorgen er netjes voor dat ze op geen andere manier bereikbaar zijn).
Ik heb nog geduld tot deze vrijdag, daarna devolgende stappen moeten ondernemen vrees ik…
Zijn er nog die al verder moeten gaan zijn met een dispuut? (de officïele weg dan)
L.