In mijn vorige blogpost had ik al verteld dat de meegeleverde headphones (incl. microfoon) van mijn iPhone 3G min of meer de geest gegeven hadden (een oortje dat los komt en de mic die af en toe niet werkt). Toen ik mijn Beats ben gaan afhalen in de Apple store te Leuven (beter gekend als Easy-M), heb ik mijn originele headphones dan maar ineens binnengestoken voor herstelling / vervanging onder garantie. Per slot van rekening is mijn iPhone nog maar acht maandjes oud en is er nog garantie op het toestel.
Niet dus. Daarnet kreeg ik telefoon van Easy-M dat ze mijn headphones naar Mobistar hadden gestuurd voor herstelling / vervanging (blijkbaar is Mobistar naast importeur ook reparateur?) en daar kreeg men te horen dat ze de headphones niet herstellen en dat dit voor hen niet onder de garantie van de iPhone valt!
WTF? Dus ik betaal 620€ voor een toestel met meegeleverde koptelefoon die apart nog geen 25€ kost en als er aan die laatste iets scheelt, dan stuurt Mobistar zijn klanten dus regelrecht de boom in. Schitterende service als je het mij vraagt… maar ik ben niet anders gewoon van onze groene vrienden aan de Reyerslaan. Blijkbaar vertikken ze het daar steevast om hun klanten iets of wat service aan te bieden (tenzij je een hefboom zoals de ombudsman voor telecommunicatie gebruikt, dan gaat opeens alles). Trouwens, ik vraag mij serieus af of ze niet verplicht zijn om toch garantie aan te bieden (wettelijk minimum en zo?). Eens de voorwaarden op de factuur nalezen vanavond.
De gasten van Easy-M kunnen er niet veel aan doen veronderstel ik… tenzij mij eventueel op hun kosten een nieuwe headset geven, maar vermoedelijk zijn ze dan de marge al kwijt die ze in der tijd op mijn iPhone gemaakt hebben. Doch, het zou een schitterende service geweest zijn waar ik met veel plezier positieve reclame voor gemaakt had. Een gemiste kans dus. En als blijkt dat de garantievoorwaarden toch vermelden dat ik recht heb op garantie, dan zijn ook zij in de fout gegaan. Maar dat moet ik dus nog uitzoeken…
En nu? Veel opties heb ik niet meer. Ik ga in ieder geval een beleefde brief aan Apple Benelux sturen met mijn verhaal. De kans is groot dat ik er zelfs geen antwoord op krijg, maar niks doen levert ook niets op en als er genoeg mensen aankaarten wat voor slechte service hun distributeur aan zijn klanten levert, dan doen ze er misschien iets aan op lange termijn. De mensen die na mij komen kunnen er maar goed mee zijn.
In tussentijd ga ik mij een nieuwe Apple headset met ingebouwde microfoon kopen, want om te telefoneren zijn die dingen redelijk handig. Maar ik ga die headset niet bij Easy-M of Mobistar of Apple België kopen, want dan beloon ik al de tussenschakels die mijn geld niet waard zijn. In plaats daarvan ga ik mijn nieuwe headset gewoon op eBay kopen in de UK. Orgineel, zelfde product en met een beetje zoekwerk nog goedkoper dan bij de lokale Apple winkels.
Moest ik toch nog een reactie mogen ontvangen van Apple, dan zal ik deze met plezier delen met jullie. In tussentijd, wees gewaarschuwd voor de klantonvriendelijke service van de groene, mobiele ster.
Ik vind dit redelijk logisch. De garantie slaat toch op het toestel zelf en niet op de accesoires die je erbij krijgt? (ok, de charger is een twijfelpuntje)
Maar als je een ipod koopt en na 3 maanden zijn de oortjes stuk, ga je toch ook niet terug naar de apple store om nieuwe oortjes te vragen?
Ik vind dat totaal niet logisch dat iets dat 7 maanden oud is en enkel gebruikt is zoals het hoort, stuk gaat en zonder garantie is.
Als je een headset apart koopt is er toch ook garantie op zeker?
Dus ja, ik ga na 3 maanden terug en vraag voor garantiebehandeling: herstelling of vervanging.
In principe heb je in de EU recht op 2 jaar garantie op consumentenproducten, waarvan de eerste 6 maanden zonder uitleg van jouw kant. Na 6 maanden kan men vragen om te bewijzen dat het een productie- of ontwerpfout is.
De winkelier waar je het product gekocht hebt is jouw die garantie verschuldigd, niet de producent. De winkelier moet het daarna maar uitvechten met zijn leverancier.
Dit is natuurlijk de theorie, in de praktijk durven winkeliers wel eens moeilijk doen. Op je strepen staan durft al eens helpen, maar uit je posts leid ik af dat je hier al wat ervaring mee hebt.
.-= Matthieu´s last blog ..Verkiezingsuitslag =-.
Als je die met je pinto visa hebt betaald, heb je zelfs meer garantie, maar hoe dat juist in zijn werk gaat weet ik ook niet.
.-= Knijntje´s last blog ..Sportief Knijntje =-.
in C wisselen wij dat gewoon om , als je die in retail ook hebt kan dat perfect , garantie is er om mee te foefelen – in de mate dat het mogelijk is = er geen serienummer op staat ) , apple / groothandel crediteert dat wel aan ons ,
Iphone’s gaan trouwens niet naar mobistar als ze defect zijn maar naar dynafix in nl die voor de benelux de handeling doet. En accessoires nemen die gewoon niet aan.
De uitleg die ik gekregen heb is dat ze dat niet onder garantie vervangen want dat oortje is losgekomen uit zijn schelp door mijn fout… althans dat is wat Easy-M zegt.
Ik heb die oortjes gebruikt voor wat ze dienen, meer niet. Dus ik vind dit een bijzonder zwak en slecht antwoord waarmee ze hoogst waarschijnlijk een klant kwijt zijn…
Kortom: Easy-M wil geen moeite doen als ik jou goed begrijp…?
wat zij doen is hun zaak..
maar als mensen bij ons een smartphone kopen en als ik dan de oortjes los kan krijgen
( in retail verpakking ) dan wisselen wij altijd, dat is gewoon service geven aan een klant.
.-= Manuel´s last blog ..Nini =-.
De volgende keer weet ik waar ik mijn geld moet uitgeven he ;-).
Lol bezie het nu niet als een salespitch voor ons hé
.-= Manuel´s last blog ..Nini =-.