Telling stories for a living

De Reispas

Gisterenavond, 16u30, ten huize Unexpected:
Ik vertrek richting reisbureau (Connections for that matter) om mijn roadbook, de tickets, de vouchers, de verzekeringspapieren, enz. te gaan ophalen. Daar aangekomen ligt alles zoals gepland, netjes klaar. Voor de zekerheid check ik even af of ik geen bepaalde reisdocumenten nodig heb, waarop die vriendelijke dame zegt: behalve uw reispas hebt u niks nodig hoor! Reispas? Welke reispas? Help!
Bij het boeken van de reis heeft onze consulente daar niks van vermeld. Ik heb voor de zekerheid nog eens op het internet gekeken daarna, maar doordat ik het woordje “pas” met “identiteitskaart” verkeerdelijk door elkaar gebruik, dacht ik dat we volledig in orde waren en das een ander document alleen maar nodig was voor een verblijf van meer dan 3 maanden of voor andere omstandigheden. Boy was I wrong!
Blijkt dus dat je voor de VSA wél een reispas nodig hebt eh. Gelukkig bestaat er een “spoedprocedure” waardoor je reispas ipv de gebruikelijke 7 werkdagen (althans in mijn gemeentehuis) al klaar is de volgende werkdag. Nadeel: een meerprijs van maar liefst 170€ (x2 aangezien we met twee gaan!). Slik! 340€ onvoorziene kosten waar we enkele leuke souvenirs mee hadden kunnen kopen enz. Ggrrrrrr!!!
Bon, het is mijn eigen stomme fout dat ik dat niet beter nagevraagd heb of beter opgezocht heb of whatever. Maar persoonlijk vind ik ook dat het de job is van de reisconsulente om ons hierop te wijzen bij het boeken van de reis. Voor hen is dit vanzelfsprekend, maar voor mensen die niet elk jaar de oceaan overvliegen is dat veel minder vanzelfsprekend mijn gedacht. Natuurlijk staat er op onze bestelbon onderaan gedrukt dat je niet mag vergeten om de nodige reisdocumenten te voorzien, maar ja. Een ander leuk “weetje”: je moet eigenaar zijn van een kredietkaart om je auto mee te krijgen als je op bestemming bent. Dit had de consulente ook niet gezegd. Op zich geen probleem, want ik heb zo een kaart, maar toch, stel dat het niet zo was! We hebben in onze formule ook voorzien dat we beide met de wagen mogen rijden, maar ook de andere persoon moet een kredietkaart op zijn naam hebben! Ook dat is (sinds kort pas opgehaald!) nu niet echt een probleem, maar dat heeft ze ons ook niet gezegd!
Als ik alles zo recapituleer, dan ben ik eigenlijk niet zo heel tevreden over de service die ik gekregen heb. Natuurlijk valt er niks aan te doen en zal ik nergens een compensatie voor krijgen, maar ik denk toch dat ik na de reis eens een briefje naar de hoofdzetel ga sturen, kwestie dat ze hun procedures eventueel een beetje kunnen bijsturen en dat de volgende klant die van niks weet, deze miserie gespaard blijft.
Maar eind goed al goed, alles is nu eindelijk in orde en we kunnen met een gerust hart aftellen naar ons vertrek. Oef!

2 Comments

  1. G

    ni vergeten uw tenen te wassen, ze nemen dr tegenwoordig ook al teenafdrukken

  2. Unexpected

    Genoteerd 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑