Testritten doen. Ik vind dat altijd leuk, zelfs met wagens die me helemaal niet boeien. Petrolhead en zo zeker? Anyway.
De Beetle Cabriolet is een fijne wagen. Op vlak van motorisatie heeft de 1.2 TSI mij eigenlijk zeer aangenaam verrast en ik zou durven zeggen dat ik die verkies boven de 1.4 TSI. Het grote verschil zit voor mij op de autosnelweg. De 1.2 TSI is daar zeker vlot genoeg voor, maar de 1.4 TSI heeft net dat extra meer punch onder de motorkap. Als je je netjes aan de snelheidsbeperkingen houdt, dan is de 1.2 TSI ruimschoots vlot genoeg. Wil je boven de 140km/h nog vlot optrekken, dan zou ik voor de 1.4 TSI gaan. Zonder DSG “boite” trouwens, want ook al werkt allemaal prima en voor file-rijders is dat zalig, voor een “drivers car” zoals een Beetle Cabriolet, zou ik de manuele versnellingsbak kiezen.
De afwerking van de Beetle is niet die van de Golf, maar daarmee wil ik niet gezegd hebben dat het slecht afgewerkt is. Gewoon minder goed dan bij de Golf. Wegligging is dik in orde, de versnellingsbak is kort genoeg en schakelt vlot (enorm verschil in de kracht die je op de koppeling moet zetten tussen de 1.2 TSI en de 1.4 TSI. Die laatste vereist meer kracht om de pedaal in te drukken). Over het verbruik kan ik weinig zeggen, want we reden ongeveer een half uurtje met elke motorisatie en dan nog op verschillende wegen en uiteraard duw je ook al eens door om één en ander te testen. Doe een liter tot anderhalve liter bij de opgegeven waarden en ik denk dat je een realistisch cijfer hebt.
Prijzen zijn wel redelijk hoog. Voor een mooi uitgeruste Beetle Cabriolet met een 1.2 TSI motor zit je catalogus prijs aan €29.000. Dan heb je wel leder, deftige radio, airco, alu velgen, zetelverwarming enz. Het blijft echter wel een kleine wagen met beperkte ruimte achteraan en een kleine koffer, maar daar ga ik niet over muggenziften want dat is eigen aan het model. Full option is het dan nog niet, maar je kan echt niet zeggen dat er nog essentiële zaken ontbreken.
Zou ik een Beetle Cabriolet kopen? Als tweede wagen en onder voorbehoud dat de eerste wagen wel een ruime koffer heeft – ja, eigenlijk wel. Veel rijplezier, leuk design en deftige afwerking. Wat wel een opmerking waard is: VW vertikt het blijkbaar om op de Beetle Cabriolet enige actie te doen, terwijl ze dat op alle andere modellen wel doen (-500€ extra premie op de gewone Beetle bijvoorbeeld). Onder het motto: nieuw model en met de zomer voor de deur zullen er wel gegeerde klanten genoeg zijn zeker? Wrong, denk ik. De prijs is erg hoog en de leveringstermijn is eind oktober als je nu bestelt… dus deze zomer zal je geen zonnestralen meepikken.
Om met een positieve noot af te sluiten: het contact center van VW (D’Ieteren) is het vermelden waard: die gasten hebben van elk model elke motorisatie staan zodat je als klant een testrit kan maken. Andere auto merken kunnen hier echt een serieuze les van leren, want als je bij andere merken voor een testrit vraagt met een benzine uitvoering, dan kunnen ze u 95% van de keren geen testrit geven… En ook het personeel in het CC is erg behulpzaam en kent ook iets van hun eigen auto’s. Het vermelden waard denk ik dus…
Leave a Reply