Unexpected.be

Telling stories for a living

NAS Troubles

Mijn iOmega IX4-200D NAS heeft me kopzorgen bezorgd! Er was ten huize Unexpected een stroompanne, waardoor een van de schijven in de RAID5 array eruit vloog. Geen erg, een rebuild (automatisch) lost dat op en klaar is kees.
Spijtig genoeg besloot mijn iOmega StorCenter er net op dat moment de brui aan te geven en mij te melden dat er nog een schijf gefaald had (tijdens de rebuild). Resultaat: data-loss.
Het ding gereboot en opeens zegt ie dat er vier nieuwe disks in de NAS zitten, maar dat er nog oude data op zit. En of ik wil confirmeren dat ze gewist mogen worden om een nieuwe RAID5 groep te maken! Ik denk het niet!
iOmega (EMC dus eigenlijk) support ingeschakeld en als enige “oplossing” gekregen: “probeer nog eens een stroomonderbreking te forceren, misschien springt ie dan terug in “rebuild mode”. Hallo?!! Dit is géén “home” NAS, maar een SMB-oplossing. Support?
Ik weet dat er SSH-toegang op dat ding zit en aangezien het op Linux draait, moet er zeker een commando zijn om dat rebuild-proces te herstarten, maar iOmega trekt zijn staart in en verwijst naar een “data recovery company”. Bedankt voor niets iOmega en EMC!
Uiteraard heb ik backups (lokaal en in de “cloud”) maar ik zou veel liever die data gewoon terug online krijgen dan dat ik 3TB aan data moet gaan restoren.
Na eens serieus mijn gedacht te zeggen tegen de support, is het laatste voorstel dat ze mij SSH-toegang willen geven (op mijn eigen NAS dus!) als ik zelf kennis heb om het probleem op te lossen… huh? Ze willen me dus toegang geven tot de Linux-shell, maar voor de rest moet ik mijn plan trekken en zelf de know-how hebben (voor een custom OS dat ze zelf gemaakt hebben dus).
Thanks but no thanks gasten. Ondertussen al speciale NAS-recovery software op de disks losgelaten (door ze in een gewone PC in te bouwen) en 90% van de data is gerecupereerd via dat systeem (dat ik in een latere blogpost nog ga toelichten).
Zo simpel is dat dus beste iOmega / EMC support afdeling. Gelukkig ben ik wel technisch aangelegd, want een “gewone” gebruiker zou pech hebben. Niet de support die ik verwacht voor een NAS-oplossing die op SMB’s gericht is en die meer dan 1200€ gekost heeft.
Wordt vervolgd…

6 Comments

  1. zelfde probleem gehad… helaas had ik iets te snel geconfirmeerd met als gevolg backup weg. Wij gebruiken 2 NAS’en van dit type als backup. Eentje draait al 2j zonder probs, nu garantie vervallen is begint de andere steeds de een na de andere disk eruit te gooien. Door leverancier is een nieuwe beloofd. Via ssh heb ik wel toegang op de nas. Je mag me altijd doorgeven wat je in de shell kan doen wanneer ik nog dergelijke probleem zou tegenkomen πŸ˜‰

  2. Ik vind het schandalig dat Iomega zo’n minderwaardige service geeft. Alsof ze dit probleem nog niet hebben voorgehad! Wij hebben hetzelfde probleem voorgehad op het werk. De Nas valt uit en recovery was niet meer mogelijk. Voor zo’n kwaliteitsmerk verwacht ik wel meer van support dan het antwoord: “wij kunnen jullie niet helpen”.

  3. geachte,
    vooreerst mijn excuses voor de ongemakken. Wij zijn op de hoogte dat onze service voor bedrijven niet bij elk issue voortreffelijk is. ik zou graag deze problemen voor jullie oplossen. contacteer mij op filip.joly@iomega.com
    mvg
    Filip Joly
    Country Manager Iomega Benelux

  4. hey,
    heb hetzelfde voor, power failure, rebuild, disk degraded, 4 new disks, alles weg …
    ondertussen nog geen contact opgenomen met iomega.
    ben wel geinteresseerd in hoe je je data hebt gerecovered via de disks in te bouwen in een ander systeem !
    thanks,
    pieter

  5. Heya Pieter,
    Ik heb NAS Recovery gebruikt. Google dat eens, werkte prima en iOmega kan er een duimpje aan zuigen…
    Succes en share je resultaten maar :-)!

  6. Ook hier heeft de NAS(ix4-200D) van iomega het begeven.
    Eerst is er 1 disk stuk gegaan waarschijnlijk na een stroomonderbreking.
    Gezien het toestel nog onder garantie was kreeg ik zonder probleem een vervanging van 1 HDD toegestuurd. Echter wil of kan het toestel de RAID niet rebuilden.
    Ook hier ziet hij 4 nieuwe schijven staan en vraagt hij om ze te overschrijven.
    Iomega support verwijst naar externe Data Recovery bedrijfjes(€€€) en sluit de bestaande support-call af.
    @Filip Joly, is dit de support die we als organisatie mogen verwachten van een bedrijf als IOMEGA?
    Bedankt Iomega!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2019 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑