Telling stories for a living

Telenet VS Dommel

Ik ben al jaren tevreden klant van Telenet, maar ze zijn wel erg duur en blijven vasthouden aan hun bekrompen datalimieten. Ik betaal nu voor een Turbo-lijn om en bij de 62€ per maand, voor 20Mbit en 35GB datalimiet. Die 20Mbit gebruik je toch niet, want er zijn geen servers (tenzij de servers van Telenet, Belnet, …) die zulke snelheden aanbieden. Die 35GB daar loop ik wel al eens tegenaan door teveel downloaden van ISO-files, streaming toestanden, uploads, … en dan moet je dure blokken bijkopen!
Nu biedt Dommel, een ADSL-provider die ik al effe volg op verscheidene forums en die alleen maar goede comment krijgt, die tevens gebruik maakt van het Turboline-netwerk (zelfde als Skynet, dus betrouwbaar) een abbo aan, Netconnect, wat mij een limiet van 85GB (in combinatie met het Boostpack van 6€, zonder heb je 75GB en iets minder uploadsnelheid), een snelheid van 4Mbit (die je effectief haalt!) en een upload van 448kbit (hier levert Telenet 512 maar bon…). Daarnaast mag je ongelimiteerd uploaden (telt dus niet mee in die 85GB), staan alle poorten open (experimenteren met eigen webserver, emailserver, …), hebben ze “mediumband” ipv smallband bij Telenet, waardoor je na het opgebruiken van je volume (85GB!) nog altijd over een 1536kbit lijn beschikt en de normale uploadsnelheid. Die snelheid is nog altijd meer dan voldoende om vlot te surfen, en zelfs te downloaden!
Nadeel van dit alles? Je moet een Belgacom telefoonlijn hebben. De Discovery lijn van 6.85€ per maand volstaat, dus samen met het abbo-geld van de Netconnect komt dit dan op een totaal van: 6.85€ telefoonlijn + 6€ boostpack + 27.95€ Netconnect = 40.8€ per maand. Das zelfs minder dan een basis Expressnet abbo bij Telenet!
Ik denk dus dat ik mijn internetconnectie van Telenet vaarwel ga zeggen en enkel TV en telefoon ga behouden. Dommel doet ook telefonie, zonder meerprijs, via een Fritzbox, maar voorlopig ga ik beginnen met internet. ADSL-modem kopen van 45€, Belgacom 66€ betalen voor een Discoverylijn te installeren en klaar is kees. De kosten heb ik er op 4 maand al terug uitgehaald.

33 Comments

  1. Beau

    Wacht maar tot in 2008! 24Mbits download en 3Mbits upload, ongelimiteerd downloaden en uploaden. Kortom: ADSL2+. Dommel ftw!

  2. Unexpected

    Mja das nog lang eh Beau! Als ik een beetje geluk heb, kan ik ook gebruik maken van die Cityconnect abbo’s. Dat zal afwachten worden. Het enige nadeel van nu al overschakelen naar Dommel, zou de aanschaf van een nieuwe ADSL2+ modem zijn, maar die verdien ik op enkele maanden toch terug met de winst die ik dan maak.
    Ben jij al lang klant bij Dommel? Tevreden van? De forums van Userbase.be en PUB zijn er vol lof van…

  3. Beau

    Ik ben toch al een hele tijd klant van Dommel, ja. En ik heb helemaal niet te klagen. De supportdienst is echt vriendelijk, en de stabiliteit van de lijn is gewoon hetzelfde als die van Belgacom. Met mijn 75GB downloadlimiet kom ik nu ruim toe, ongelimiteerd uploaden is altijd al actief geweest. Het enige minpunt aan ADSL is die trage uploadsnelheid, daarom dat ik niet kan wachten tot ze ADSL2+ invoeren bij Dommel, dan pas ben ik een gelukkig man. 😉

  4. Unexpected

    En met het boostpack erbij? of heb je dat niet? want dan zou je toch op een 50kB/s uitkomen, mijn Telenet Turbo geeft rond de 60kB/s dus zooooo veel verschil is dat nu ook weer niet, zeker niet voor het prijsverschil te rechtvaardigen.

  5. Beau

    Het boostpack heb ik niet geactiveerd. Voorlopig kom ik ‘toe’ met mijn schamele 25/30KB/s upload, ik wacht wel tot ADSL2+ er is. 😉
    Dít is wat internet zou moeten zijn, en wat het zou mogen kosten. Telenet en Belgacom zijn vieze, vuile monopolie-profiteurs.

  6. Unexpected

    You said it! Vandaar dat ik serieus denk om over te stappen…
    Ik denk wel dat ik het boostpack er direct bijneem, want die extra uploadsnelheid is verdomd handig bij grote FTP-transfers of zware e-mail attachements.

  7. Beau

    Gohja, ik zou de extra upload ook wel zien zitten eigenlijk, aangezien ik op privé torrentrackers zit en mijn ratio moet onderhouden door te delen. Maar ‘t is dat ik mijn ma heb kunnen overtuigen om dit internet te verkiezen, net omdat ze minder moet betalen, als ik haar nu zeg dat ze er nog eens zes euro bovenop moet doen, zie ik haar niet onmiddelijk lachen. Voor dat cityconnect abonnement is ze echt wél te vinden.

  8. Unexpected

    Zelf die 6€ ophoesten?

  9. Pieterjan

    Ik zit mij nu af te vragen, stel dat ik in afwachting van adsl 2 toch een adsl2 modem aanschaf en een gewoon dommelabonnement aanvraag… Kan ik met die adsl2 modem ook ook met gewone adsl connecteren denken jullie?
    greetz

  10. karel

    Ik zou ook willen overschakelen naar dommel.
    Maar het grote probleem is dat ik vastzit met m’n e-mailadres. Ik zie het niet zitten om m’n @telenet adres overal aan te passen en aan iedereen te melden.
    Ik had in het begin nooit m’n telenet adres zo intensief mogen gebruiken… maarja
    Ik hoop dat telenet onder druk van ADSL2+ z’n limieten gaat versoepelen.

  11. Unexpected

    Goh dat email adres is niet zo een probleem voor mij… heb wel telenet maar mijn adres zit al meer dan een jaar op de account van de zus die toch niet veranderen zal. En moest ze toch veranderen, dan is het nog niet zoooo erg. Een paar newsletters die hun weg niet meer gaan terugvinden maar voor de rest… die mensen die mij mailen zullen wel een update krijgen hoor 😉

  12. Kristof Debruyne

    heya all 🙂
    Dommel ROX !!! Ben al 10 maanden klant daar
    59 euro voor 150 gb en zoals de mense al zeide, upload niet inbegrepen … zalig nooit op smallband zitten 🙂
    haha telenet ZUIGT en belgacom is wel heel goed kwa stabiliteit en betrouwbaarheid maar sukky limieten…
    dus ===> Dommel is the key 😉
    kan ook nemeer wachten voor adsl2, hopefully soon 🙂

  13. Unexpected

    Ik ben serieus aan het twijfelen, maar ik denk dat ik nog ff ga wachten tot ze ADSL2 aanbieden. Dan moet ik geen 2 modems kopen op korte termijn 🙂

  14. Responser

    Wacht de eerste ADSL2+ opgeleverde nog af. Dommel heeft hier geen ervaring dit in tegenstelling tot EDPnet bijvoorbeeld (al jaren ADSL2+ in Nederland en sinds juni ook ADSL2+) Dekking is minimaal. Enkel Leuven… Ben benieuwd naar de eerste opleveringen, voorlopig blijkbaar nog niemand op ADSL2+ opgeleverd. Aanbod is gelanceerd 15/11

  15. Mike

    http://www.yabu.be
    gebruikt dezelfde lijn als dommel ook
    verschil is dat ze ver buiten de grenzen van de “inner-city” leveren (dommel geeft echt maar net tot binnen de ring van de stad die city-connect, 2 km erbuiten kun je ernaar fluiten)
    kost wel 8euro meer maar voor de rest 100% identiek ^^

  16. Mike

    net gezien dat ze ook een 35euro pakket aanbieden, wel 50GB limiet.
    10GB extra kost 4 euro
    medium band is 2mbit/512kbit
    and ofc discount hours
    kan zijn dat een hele hoop mensen die net buiten het bereik vallen (suburbs!!!) kunnen genieten van een deftige lijn

  17. Unexpected

    Interessant Mike, thanks! Eens checken. Ben jij er tevreden van? En supportgewijs?

  18. Mike

    ik moet zelf nog omschakelen ^^
    ik had nml UPC chello extreme, nu echter overgenomen door telenet :\
    UPC was echt een droom, 20mbit down/1mbit up zonder limieten en ook een superstabiele connectie naar her en der

  19. Unexpected

    Mja maar ik ben er nog altijd niet uit naar wat ik ga omschakelen… heb beetje schrik voor de snelheid van “gewone” ADSL… 4Mbit. Ik zou liefst van al ADSL2+ hebben (zoals die City Connect van Dommel) maar dat is hier nog niet te krijgen…

  20. Kristof vandersmissen

    ik ben ook telenet klant en heb verschillende dommel klanten in familie.
    er is maar 1 nadeel dommel is via adsl en waar ik woon haal ik via adsl maximum 1Mb omdat maar klein dorpje is en ver gelegen van verdeelkast van belgacom heb contact opgenomen met dommel en belgacom maar zeggen beide niks aan te doen in verre toekomst snellere verbinding pas mogelijk niet eerste jaren wegens te weinig klanten bij belgacom raden ze hun light abo aan dus hier enkel voordeel met telenet anders idd dommel beste volgens mij

  21. Keukentafel

    Op mijn blog heb ik overstappen van Telenet naar Dommel in stappen uitgelegd.
    Uiteraar zeer tevreden van Dommel! En kwaad op Telenet.
    http://blog.keukentafel.be/2008/de-overstap-van-telenet-naar-dommel/

  22. Unexpected

    Dit al gezien mensen? http://www.unexpected.be/?p=1089

  23. karen

    ik probeer al een maand naar dommel te gaan, en ik moet zeggen, mijn keuze voor deze provider was iets heel DOM: klantservice is zo goed als nul.
    emails worden 3 dagen later geantwoord (1 keer) of nooit (5 keer)
    telefoon wordt niet opgepakt (meestal) en als er iemand aan de lijn komt (in 5% van de gevallen) heeft die geen technische kennis en gaat geen meter vooruit.
    ik wil niet weten hoeveel geld heb ik al verloren door 20+ minuten on hold te staan op een 070 nummer,
    hoeveel telefoontjes voor niets…
    het is onvoorstelbaar dat ze ooit een licentie gekregen hebben om hun (non-existent) diensten aan te bieden hier in belgie. zo een amateuristische aanpak heb ik nooit meegemaakt.

  24. Unexpected

    Het moet inderdaad gezegd zijn dat de service desk van Dommel niet zo goed is als zou moeten… maar losdaarvan is het een goede provider mijn insziens.
    wat natuurlijk niet wil zeggend dat ze daar niet aan moeten werken…
    Note: het 070 gaat weg en wordt vervangen door een zonaal nummer! Kijk hier: http://dommel.com/nl/contact/index.php?cust=home (het 011 nummer)
    Succes Karen! Probeer ook userbase.be en hun forum als je vragen hebt, daar word je ook altijd goed geholpen.

  25. karen

    http://www.ombudsmantelecom.be/xml/index_nl.html
    voor een klacht tegen dommel

  26. Robin

    Ja Dommel is zonder cityconnect duurder dan Belgacom??? toch als je 40g voldoende vindt.
    En ik wacht al maanden op adsl2+ maar nu is het augustus en het ging overal aansluitbaar zijn in juli en nog niets…? Dus hoe lang kan je nog wachten op die dingen? Belgacom beheert, met hun monoply zullen ze niet rap zijn.
    Adsl2+ zou dan weer wel bereikbaar zijn met XTREME adsl wat mij wel verbaast, heel weinig info op hun site maar wel gevonden dat het zou moeten werken op mijn adres! Voor die prijs is dat erg ongeloofwaardig en nergens informatie of je een discovery-line nodig hebt of niet? Iemand ervaringen??

  27. Rogel

    Ik ben sinds enkele maanden ben ik klant bij Dommel Homeconnect. Wat de telefonie betreft heb ik voortdurend problemen gehad. De telefoon valt soms een hele dag uit. Mijn broer is ook een Dommel klant en ik kan hem gewoon niet telefoneren, ik krijg namelijk ALTIJD bezet toon. Via mijn GSM of andere vaste lijn lukt het nochtans wel. Sinds 1 week een nieuw probleem: ik kan nog wel telefoneren, maar niemand begrijpt mij nog. Leuk, een telefoon die je niet kan gebruiken. Na uren aan de telefoon ben ik toch bij de helpdesk binnengeraakt. Hun eerste reactie: “het is een slechte verbinding want ik begrijp u niet”. Grappig niet? Toen viel de verbinding weg. Ik heb 3x moeten terugbellen om mijn probleem uit te leggen. Volgens medewerker 1 was de vrieskou de schuld. Volgens medewerker 2 waren er gekende problemen met de verbindingen, maar er werd aan gewerkt. Volgens medewerker 3 was het een software instelling en hij zou het doorgeven aan de techniekers. Wat het niet kunnen telefoneren naar mijn broer betreft, dat is blijkbaar een gekend probleem, maar het zou in het eerste kwartaal van 2009 opgelost worden. Als jullie willen overschakelen naar Dommel, kom mij achteraf niet vertellen dat ik jullie niet verwittigd heb.

  28. Lunatic

    Nou ben dan via het googlelen dan maar deze site tegen gekomen en dacht, zal hier dan ook maar eens iets achter laten;)Nou ben klant bij dommel sinds september 2007 en ben er nog steeds tevreden over!Na veel ellende met belagcom gehad te hebben en eindelijk die discovery lijn (6euro/maand) in orden te hebben kon dommel dan eindelijk verder zijn werk doen!Wat een mizerie bij belgacom zeg na 6 jarige klant te zijn nog steeds geen snelheden en valse beloftes en ipv gewoon het nummer te behouden van de vorige eigenaar en dan gewoon de naam te veranderen nee lekker onproffesioneel doen toch en maar blijven zeuren over die internet aansluiting en dat pakket van 50 euor (all in mezerie)!Nu het heeft in totaal zo een 3/4 weken geduurd eer dat alles in orde was en geduld is een schone deugd en zeker bij dommel!Wat een snelheden zeg ik zit op Adsl Net Connect =>4.60 Mb/sec dowload (100MB(yte) op 4 min) en 256 Kb/sec upload (geen interresse…), sites lijken niet meer te hoeven laden en verschijnen meteen!Ook het volume was aardig zo’n 75 gig dat nu 200 gig is geworden zonder een eurie voor betaald te hebben, dat is pas service!Ok heb in het begin wat dommilciërings problemen gehad, maar na eens goed men gedacht te hebben gezegd tegen de verantwoordelijke bij dommel was dit in een week opgelost hoor!Nu vandaag een upgrade te hebben aangevraagd voor van 4.60Mb naar 9.0/12Mb te gaan, zou geen probleem mogen zijn, wegen de ligging van het huis dichtbij de centrales ;)en dit voor nog geen “50 euries” (43 euro om precies te zijn) in totaal.Dus geen overbodige kastjes tegen je muur geplamuurd,vervelende telefoontjes (die we en in de weg staande digicoders (lang leve sataliet binnenkort!) Nee gewoon internet en thja wil je dan snelheid en volume dan is dommel zeker een aanrader! Thnx Dommel 😀

  29. anoniem

    ik zelf werk bij telenet en krijg het aan 15 euro per maand alles in digitale tv enz heb zelf dommel citty connect plus genomen omdat telenet gewoon met hun download niets van plan zijn en nog lang niet
    enigste waarom ik telenet nog heb is voor de tv en omdat ik de turbu lijn erbij heb die ik zelf gebruik om te game en serverke draaid op dommel en als ik de twee tegen elkaar zet wint mijn dommel lijn dik van mijn turbo lijn dus dit zegt genoeg

  30. Rogel

    Ik ben een jaar gelden overgeschakeld van Telenet naar Dommel Homeconnect (hoofdzakelijk wegens de ongelimiteerde download).
    – De eerste 4 maanden was het onmogelijk naar een andere Dommel abonnee te telefoneren (sic)
    – De telefoonverbinding is nog steeds onstabiel. Zij valt minstens 1x per maand uit, soms voor een hele dag, maar dat weet je pas als iedereen op je GSM begint te telefoneren.
    – De kwaliteit van de telefoonverbinding is soms heel slecht (nauwelijks verstaanbaar)
    – Internet is trager dan Telenet, maar dat is niet echt een probleem, want zoals gezegd ik kan ongelimiteerd downloaden.
    – Ongeveer twee weken geleden is de verbinding 4 dagen volledig uitgevallan. Volgens Dommel was dit te wijten aan een technische panne. Sindsdien hab ik veel problemen; zo valt mijn snelheid regelmatig op nu (de verbinding wordt niet verbroken). Sinds 4 dagen loopt hiervoor een ticket bij de helpdesk, met de belofte dat een technieker mij zou telefoneren. Ik wacht nog altijd. Vandaag opnieuw getelefoneerd, en opnieuws wachten.
    Mijn Nederlandse collega’s kunnen dit verhaal niet geloven. Zij begrijpen niet waarom wij zoveel geld betalen voor zoveel slechte kwaliteit en slechte service. Ik trouwens ook niet.

  31. John Dom-mel

    Ik schreef op 24 januari 2008
    EUR 106.31 over op de bankrekening 734-0028170-49 van Dommel
    Ik heb echter nooit een dienst van Dommel gekregen
    Kunt u me helpen dit geld te recuperen ?

  32. Unexpected

    Beste John,
    Deze website is mijn persoonlijke blog, geen ombudsdienst of wat dan ook…
    Voor klachten en andere problemen raad ik u dan ook aan om klacht neer te leggen bij Dommel (aangetekend schrijven?) of naar de ombudsdienst voor telecom te stappen (Google dit eens). Maar als dit “probleem” zich heeft voorgedaan begin 2008, dan begrijp ik niet goed waarom u hier pas bijna 2 jaar later een oplossing voor zoekt hoor…

  33. John Dom-mel

    De ombudsman van het BIPT heeft reeds aangetekende brieven gestuurd naar Dommel.
    Dommel heeft deze brieven nooit beantwoord.
    Ik zal niet de enige zijn.
    Eigenlijk zoek ik een advokaat die Dommel wil aanpakken.

Leave a Reply to karel Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑