Telling stories for a living

GTI vs R32

Veel jongens/mannen zijn gek op auto’s en andere gemotoriseerde voertuigen. Sommigen zijn er totaal niet in gëinteresseerd. Zelf behoor ik tot die eerste groep, en toen ik vorige zondag de kans kreeg om twee leuke bolides aan de tand te voelen, stond ik met plezier om 9u ‘s morgens op… en dat op een zondag!
De uitverkorenen waren allebei van VW: de Golf GTI en de Golf R32. De GTI heeft een 2.0 bezinemotor met daarop nog een turbo gemonteerd, goed voor 200pk en een mooie 285Nm koppel. Mijn exemplaar was de handgeschakelde versie (je kan hem ook krijgen met een halfautomatische DSG bak). Waar de GTI nog een betaalbaar exemplaar is (vanaf 25.000€) en met regelmaat verkocht wordt, is de R32 een exclusief beestje. Het exemplaar waar ik mee rondgecrossed heb, had een prijskaartje van net geen 44.000€ en was niet full option! Waarom is ie dan zo duur hoor ik je denken? Wel, bij het openen van de motorkap vind je een 3.2 liter V6 motor terug die maar liefst 250pk uitspuwt met een koppel van 320Nm (net zoveel als de 2.0TDI van VW)! De R32 was ook uitgerust met de DSG bak en beschikt standaard over een 4motion systeem dat toelaat om de kracht gedeeltelijk over te hevelen naar de achterwielen indien de voorste neiging tot wielspin vertonen.
Ik zou hier nog enkele bladzijden kunnen neerpennen over beide wagens, maar dat ga ik bewust niet doen. In the end vond ik de GTI een fijnere auto. Ook al was hij niet zo snel als de R32, menig andere auto’s kunnen dit beestje niet bijbenen! Neem daar nog eens het fijne geluid van de turbo bij, de “duw in de rug” die je krijgt zodra de turbo aanslaat, het lagere verbruik (14 liter / 100km tegenover 18 liter / 100km op de R32, beide bij zeer sportief rijden), de lagere aankoopprijs en de gehalveerde BIV en de keus is snel gemaakt. De R32 is een prachtig staaltje van techniek, en met zijn 5.6 seconden van 0-100km/h denk ik niet dat er veel “normale” auto’s meekunnen, maar de prijs is gewoon véél te hoog voor iets wat nog altijd “maar” een Golfke blijft.
Eén kanttekening: die BMW 530i die nog nooit van een R32 gehoord had tot vorige zondag, is volgens mij de dag erop naar zijn garage gegaan om te checken dat zijn motor echt wel ok is… ;).

1 Comment

  1. G

    uw kan nu uw boetes komen afhalen in de garage 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑