Unexpected.be

Telling stories for a living

Stardust

Het begint een gewoonte te worden om op vrijdagavond de DJ booth in gang te trekken.

Bij deze de recording van vorige week vrijdag. Je kan ook gewoon op Soundcloud followen, dan heb je de updates heet van de pers.

I Broke My Treadmill AGAIN

Mijn Domyos TC-5 die ik eind 2015 kocht heeft opnieuw de geest gegeven. Opnieuw, want eind 2016 had ik er ook een probleempje mee dat toen prima en binnen garantie werd gefixed door de mensen van Domyos. Maar nu is mijn loopband dus buiten garantie en vrees ik ervoor dat de kosten niet gaan opwegen tegen de originele aankoopprijs.

Het zit namelijk zo: vorige maand besloot ik terug in actie te komen en mijn loopschoenen van stal te halen. Om er terug in te komen besloot ik een kort loopje op de loopband te doen, maar na een goede 3km kwam er een raar geurtje van het toestel en viel het uit. Daarna nooit meer aangekregen dus ik heb een vermoeden dat in het beste geval een zeker de geest gegeven heeft, maar worst case de motor eraan is voor de moeite.

En in dat laatste geval zal de kostprijs inclusief de werkuren van de technieker waarschijnlijk hoger uitvallen dan de restwaarde van het toestel…

Ik heb een support ticketje geopend bij Domyos. We zullen zien wat die mannen zeggen, maar als hij effectief per total is, moet ik mijn positieve mening toch herzien, want ik heb mijn loopband niet overmatig gebruikt en dus zou het toestel zeker niet zo snel stuk mogen zijn.

Wordt vervolgd…

Jetlagged

Wat doe je als thuiskomt van dertien uur reizen en 7 uren tijdverschil te overwinnen hebt?

Jep. Mixing time.

Trek Farley 5 – First Look

Toen ik een aantal weken terug met een bestelbon voor een Trek Farley 5 bij de fietsenwinkel buitenwandelde, leken 6-8 weken wachten op het nieuwe speelgoed een eeuwigheid.

Geduld is namelijk niet mijn sterktste eigenschap.

Twee weken geleden kreeg ik, perfect op schema, het langverwachte telefoontje: mijn fat bike was klaar om afgehaald te worden! Awesome!

Fietsenrek op de trekhaak gemonteerd en richting fietsenwinkel! Daar aangekomen eerst en vooral mijn pedalen laten monteren, daarna de fiets afstellen op mijn lengte en een testritje maken op de parking.

Dit zou het eerste voorproefje zijn van wat later zou blijken als standaard gedrag bij toeschouwers: een fat bike trekt aandacht, doet mensen wijzen en is een regelrechte “conversation starter”.

Eerste hindernis: de fiets thuis krijgen!

Die “gootjes”op een fietsenrek (type: Thule voor drie fietsen, goed materiaal daar niet van!) zijn duidelijk niet voorzien voor banden van een fatbike, waardoor ook die riemen die de wielen vastgespen in die gootjes veel te korten zijn.

Conclusie: ik kon de fiets enkel vastmaken met die grijparmen op het frame en dat vond ik niet betrouwbaar genoeg.

MacGyver-gewijs de wielen vastgemaakt met snelbinders (handig als je op de parking van een fietsenwinkel staat) en klaar was kees.

Eenmaal thuisgekomen had ik weinig tijd om mijn Farley te dopen, want ik werd op een feestje verwacht en de klok was aan het tikken. Echter de vijftien minuten dat mijn fiets voor de deur stond, zag ik mensen letterlijk vertragen bij het voorbij rijden om naar de fiets te staren.

Conclusie: als je een fietsenwinkel uitbaat, bestel dan een paar fat bikes om in uw toonzaal te zetten! Ondanks dat zo een type fiets voor de meeste kopers geen goede match is, zal het toch mensen naar uw winkel trekken en eenmaal de prooi binnen is, kan de verkoper het overnemen niet waar ;-).

In tussentijd heb ik al enkele ritjes op de nieuwe fiets achter de rug en ik kan alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben van mijn aankoop! Ik ben me wel degelijk bewust van het feit dat een fat bike in onze contreien niet meteen de logische keuze is en dat een gewone mountain bike meer geschikt is, maar soms moet je toch gewoon je zin doen en bij je gedacht blijven!

Uiteraard zal je sneller fietsen met dunnere banden en uiteraard zal je minder hard moeten trappen, maar als ik snel en gestroomlijnd wil fietsen, dan rij ik wel met de racefiets. En eerlijk gezegd valt die weerstand en harder trappen allemaal wel goed mee. Heb er al tochtjes van rond de 20km mee gedaan en dat bolt allemaal erg soepel hoor… je rijdt gewoon geen gemiddelde van 30km/h, maar dat is ook mijn bedoeling niet.

Mijn fat bike is mijn fun bike en boy does it deliver! Ondanks dat ik geen vering heb, voelt het dankzij de dikke banden toch aan alsof je op een geveerde fiets rijdt en kan je mits wat behendigheid leuke moves doen. En dankzij die banden kan je ook prima op zand en sneeuw rijden zonder direct weg te zakken!

Ik heb ondertussen al enkele accessoires en nieuwe fietskledij aangeschaft waar ik in aparte blogposts wat dieper op in zal gaan.

Als je mij nu wil excuseren, ik ga mijn bunny hops wat verder oefenen ;-).

In The Mix

Een week of drie terug was ik aan het improviseren met mijn DDJ-1000 en voor de verandering heb ik eens op record gedrukt.

Verre van perfect, maar ter mijn verdediging was er ook geen geprepareerde playlist en meestal zelfs zonder voorbeluisteren wegens gewoon amuseren en in the heat of the moment tracks erin droppen.

Enfin ik deel het maar. Like it or leave it.

Satan’s Tricycle

Mijn “healthy life movement” plan is nog altijd op kruissnelheid en ik blijf investeren in mezelf. Om een betere versie van mezelf te worden.

Vanzelfsprekend.

Met dat het hardlopen op een wat lager pitje kwam te staan sinds de zomer en ik tijdens de wintermaanden ook geen enkele motivatie kon vinden om door weer en wind te ploeteren, ging ik op zoek naar alternatieven om die vetverbranding te blijven voeden. Af en toe roeien blijft op de agenda staan, maar ik had ook zin in iets nieuws. Fietsen misschien? Maar mijn (race)fiets op “rollekes” zetten, boeit me maar weinig en een spinning fiets spreekt me ook niet direct aan. Tijdens een van mijn Youtube momentjes, duik ik “Alice In Wonderland gewijs” van de ene konijnenpijp in de andere en ontdek ik regelmatig nieuwe dingen. Af en toe blijft er zo eentje plakken en wil ik er meer van weten en zo kwam ik terecht bij Satan’s Tricycle oftewel een air bike.

Als je de link naar het artikel gevolgd hebt, dan weet je ondertussen waarom men een air bike een duivels toestel noemt. Voor zij die het korte antwoord willen: omdat je super hard afziet op dat ding en jezelf heel erg tegenkomt! Rogue Fitness is een gevestigde waarde en hun versie van de air bike, de Rogue Echo Bike, is pretty much de logische keuze als je overweegt om jezelf een marteltuig te kopen dat gemaakt is om een leven lang mee te gaan.

Look & feel gewijs is een air bike als een home trainer waarbij het vliegwiel vooraan vervangen is met een gigantische ventilator waarvan de bladen tegen de wind staan voor maximale weerstand en waar aan de transmissie ook nog eens twee armen zijn bevestigd zoals je op een cross-trainer hebt en die tegelijkertijd dienst doen als “stuur”.

Op het wereldwijde web vind je crazy mofo’s die op hun air bike 100 cal verbranden op 1 minuut! Jep. Dat las je goed. En het kan. Maar ik garandeer je dat je dan letterlijk van je fiets valt.

Kortom dit toestel is een krachtpatser als het aankomt op cardio en vetverbranding en terwijl toch spieren kweken! Er zit geen “uitbol” functie op de Echo – de pedalen blijven roteren en kan je niet stilhouden, idem met de armen en doordat de ventilator haaks op de windrichting staat, valt ie zo goed als direct stil als je nog maar denkt aan stoppen met trappen en armbewegingen maken.

Ja, je kan je voeten op de steuntjes zetten en enkel met je armen werken. Omgekeerd ook en enkel trappen en je armen naast je lijf laten bengelen. Maar dan moet alle kracht en moeite van die ene spiergroep komen – afzien!

Ik spendeer gemiddeld elke dag een half uurtje op de air bike en ik voel het verschil al na een paar weken van training. Op vlak van calorie-verbranding wint de air bike vlotjes van het hardlopen: 20 minuten fietsen op de Echo komt overeen met 30 minuten hardlopen met een gelijkaardig inspanningsniveau. Efficient dus ;-).

Soit. Ik zal nog eens een toertje gaan racen op mijn Duivels driewielertje…

PS: Wie zelf interesse heeft: Rogue levert aan huis en alles tesamen heeft mijn Echo mij net geen 1000 EUR gekost. Let op want ik heb al gehoord dat er soms lange wachttijden zijn – blijkbaar is de Echo een gewild beestje.

Start To Fatbike

Al sinds fatbikes op de markt zijn zit ik ze te “eye-ballen”. In essentie zijn het mountain bikes met absurd dikke banden. Tenzij je het serieuzere offroad terrein op zoekt, meer specifiek heel erg losse ondergrond, zand, sneeuw, rotsen en zo meer, is een fatbike eigenlijk geen logische keuze.

Dikkere en bredere banden betekenen meer gewicht en meer rolweerstand. Maar ook meer comfort en een gigantische hoop fun!

Soms moet je de ratio en logica los laten en gewoon springen.

Enfin. Binnen zes weken heb ik mijn Farley 5. I’ll keep you posted.

How To Buy A Mountain Bike

Funny. Mostly cause it’s true.

Youtube FTW

Ik weet niet hoe het bij u zit, maar ik merk een opwaartse trend van Youtube in mijn dagdagelijks leven.

Ja, natuurlijk kijk ik al jaren music video’s op Youtube. Of fail movies. Of andere tijdverslindende, nutteloze vertier biedende video’s.

Maar dat is niet wat ik bedoel met een opwaartse trend.

Mijn consumptie van “braindead” Youtube materiaal is er met de jaren eerder op achteruit gegaan. En das een goede zaak in een wereld van nooit genoeg tijd hebben.

De shift die ik gewaar word, is er eerder een van de klassieke media vervangende soort: ik volg meer en meer Youtube kanalen die dagelijks of wekelijks nieuwe content aanbieden. Sommige kanalen worden gemaakt door amateurs, als hobby project. Echter regelmatig zijn het professionele kanalen waar je kan zien dat er heel wat werk aan te pas komt. Die makers zijn dan ook professioneel bezig met Youtube en verdienen er hun boterham mee.

Reclame

Waar ik me nog het meest van al aan erger op de klassieke TV: reclame.

In de meeste YT kanalen die ik volg zit er zelfs geen reclame. Of toch niet zoals je dat kent van op TV.

Af en toe is er eens een reclamefilmpje voor de eigenlijke content van start gaat, maar die kan je in 95% van de gevallen skippen na een paar seconden. Zeer uitzonderlijk zit er een onderbreking in de video zelf.

De meeste reclame of beter gezegd de inkomsten om de video’s te kunnen maken, komt van video sponsors. Bv. Samsung dat een tech kanaal sponsort om vanop CES verslag uit te brengen. Maar daar is altijd full disclosure over en dan heb ik er eigenlijk geen probleem mee.

De reclame zoals we dat kennen op de klassieke TV bestaat er gewoon niet. En ik mis dat ook totaal niet. Integendeel. Ik erger me er nog meer aan als ik nog eens live naar iets op TV kijk. Het liefst van al neem ik iets op zodat ik de reclame kan doorspoelen.

Trouwens: voor zij die het willen kan je een YouTube Premium abonnement nemen waardoor je helemaal geen reclame meer te zien krijgt! Ja, dan betaal je voor de content, maar vergeet niet dat je voor je huidige TV thuis ook al betaalt… en daar zit nog altijd reclame bij.

Altijd & Overal

Om te kunnen kijken wanneer jij het wil, moet je het programma opnemen en dus een digicorder huren of kopen. Wil je on-demand kijken dan heb je altijd een extra abonnement nodig (de zogenaamde terugkijk-TV). En alle content die je vandaag via digitale TV binnenkrijgt is ocharme 720P kwaliteit, terwijl YouTube technisch gezien al tot 8K kan streamen. In realiteit zijn de meeste kanalen 1080/1440P met links en rechts al makers die hun materiaal in 4K uploaden.

En je kan kijken waar en wanneer je wil. Vanop elk toestel met een internetverbinding. Want alles zit in de cloud weet je wel. Bij bv. Telenet is dat zo simpel niet en moet je via hun eigen app gaan. Vroeger werkte dat zelfs enkel als je op Telenet wifi zat. Oh en vergeet vanop elk toestel maar, want je moet het toestel registreren bij hen en je kan maar een aantal toestellen registeren…

Initiatieven zoals VRT.NU zijn een stap in de goede richting en nog net op de valreep om niet overbodig te worden gemaakt denk ik. VTM, Vier en de rest van de Vlaamse zenders komen nu ook allemaal op de proppen met hun apps en dan zijn er nog de overkoepelende mediabedrijf gestuurde oplossingen zoals Stievie. Allemaal goed en wel, maar ofwel zijn ze betalend, ofwel zijn ze heel beperkt, de kwaliteit is nog altijd niet om naar huis te schrijven en je hebt een handvol apps nodig om je “kanalen” te kunnen volgen. En met uitzondering van VRT.NU zit er bij iedereen nog altijd reclame in (tip: er zit minder reclame in dan via de gewone weg, dus als je op VTM iets wou bekijken dat je niet had opgenomen, is kijken via de app minder pijnlijk dan via terugkijk-TV). Had ik trouwens al gezegd dat ze niet allemaal de optie hebben om te streamen via AirPlay of te casten naar een Chromecast?

Zucht.

Uiteraard snap ik deze doodstrijd wel: elke zender wil jou in hun app houden. Als ze je niet via de TV kunnen “locken” voor hun reclame, dan zullen ze je via hun app proberen vast te zetten. Reclame door je strot en aangezien je altijd een account moet maken, hebben ze ook data over wie je bent en waar je wanneer naar kijkt. En wees maar zeker dat ze die data verkopen of op zijn minst gebruiken om weer iets met reclame te gaan doen ;-).

FTW!

Geef mij dan maar YouTube. Betere content. Betere kwaliteit. Een platform dat altijd en overal werkt en integratie heeft met elk toestel dat je kan bedenken. Ja Google zit achter YouTube en die zullen de data ook wel in hun voordeel gebruiken. Maar dat doen ze uiteindelijk allemaal en dan verkies ik degene die mij het meeste voor mijn “geld” geeft.

YouTube For The Win. En VRT.NU voor de betere Vlaamse content.

I rest my case.

Podcasting: Behind The Scenes

Ondertussen zitten we al aan aflevering zeven van de One For The Road podcast!

In deze aflevering blikken we terug naar de voorbije acht afleveringen (de piloot + 7 afleveringen) en bespreken Stijn en ikzelf hoe wij een episode van onze podcast in elkaar boksen. Workflow, bits en bytes, materiaal, onze gasten,… het komt allemaal aan bod.

Te beluisteren via Soundcloud, Spotify of jouw favoriete podcast app!

« Older posts

© 2019 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑