Telling stories for a living

Staken

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik ben al die vakbonden, de ambtenarij en hun gestaak meer dan grondig beu. Ja de economie gaat slecht, ja we krijgen allemaal slaag, maar met staken gaan we dat zéker en vast niet oplossen.
Integendeel. U maakt het als overheidsbedrijf (denk NMBS, denk De Lijn,…) alleen maar onmogelijk voor vele niet-stakers om te gaan werken.
Mensen die niet aangesloten zijn bij een vakbond en die geen vakbondspremie krijgen (om die op een terrasje op te drinken, gekleed in een gekleurde vuilniszak). Mensen die verlofdagen mogen opofferen voor uw gezever.
Jullie klagen over pensioen. De jeugd is daar niet mee bezig hoor ik in interviews met een staker. Awel, u vergist zich!
Ik ben wel bezig met mijn pensioen. Of beter gezegd, met dat van u. Want ik ga werken om uw pensioen te betalen en als dank krijg ik er nog een hoop miserie bovenop.
Mijn pensioen, daar denk ik zelfs niet aan. De kans is toch redelijk klein dat er voor mij nog geld in dat “Zilverfonds” zal zitten nadat al de ambtenaars en pre-pensioeners met hun geldzak gepasseerd zijn.
Jullie stakers zijn helemaal niet solidair. Eerder het omgekeerde. Vuile egoisten is het eerste waar ik aan denk, gezien de vorige uiteenzetting. Eigen pensioen eerst, vergeet de economie. Vergeet al de anderen. Maar die “anderen” moeten wel begrip tonen voor jullie acties?
Schaam jullie ten opzichte van mensen die met plezier langer zouden werken, maar hun job verloren zijn door omstandigheden (denk aan Opel als meest recente voorbeeld).
Ik ben verre van tevreden van wat “de Blauwen” ons gelapt hebben de laatste maanden (en ze zijn niet alleen voor alle duidelijkheid, de Sossen zitten er voor zeker zoveel tussen), maar ik hoop oprecht dat Vincent (u weet wel, de mediaminister van pensioenen) geen strohalm toegeeft en zijn veranderingen doorvoert.
En laat die excuses over minder loon bij de overheid maar achterwege. Kijk er de recente statistieken maar op na, die lonen zijn al lang de privé bijgebeend.
En laat ons niet de werkzekerheid vergeten te vermelden die jullie genieten en die anderen (lees: niet-ambtenaars) niet genieten. Ja, dat wisten we op voorhand, anders hadden we ook maar bij de overheid moeten gaan werken. Maar to be honest, in zo een ambtenarijproletariaat zou ik mij zéér slecht voelen.
Suck it up en draag uw steentje bij. Al de rest moet dat ook doen. Ziet u trouwens die “privé” werknemers met bedrijfswagen de economie platleggen omdat ze meer voor dat voordeel moeten betalen vanaf nu? Of ziet u de mensen die subsidies mislopen op straat komen en onze economie nog meer de dieperik injagen?
Solidariteit? Verlengd weekend eerder.

5 Comments

  1. golb

    +1

  2. Matthieu

    Volledig akkoord, maar niet alle ambtenaren staken. Ik ben zelf ook ambtenaar (docent) en ga donderdag gewoon gaan werken, zoals bij alle voorgaande stakingen. En net zoals de meeste van mijn collega’s.
    Wel ben ik volledig akkoord dat een gelijktrekking tussen de privé en de overheid zeker mag en dat ambtenaren inderdaad vaak overbeschermd zijn (vaste benoeming, hoger pensioen …).

  3. Koen

    Ook al zitten er zaken in het betoog waar ik mij in kan vinden -en even ter duiding; ik werkte achtereenvolgens in de privé, de overheid, de privé en terug in de overheid- toch zitten er wat zaken in die duidelijk tot het rijk der slogans behoren. Laat ons beginnen met het loon dat “gelijk” zou zijn. Tot op heden hebben alle studies eigenlijk bewezen dat dit niet zo is. Het kan als gelijk beschouwd worden als je een geldelijk bedrag plakt op de statutaire benoeming. Aangezien er meer en meer contractuelen zijn (met veel minder pensioenrechten etc) gaat dit al niet op. Ter illustratie, één van de redenen dat ik uit de IT van de overheid naar de privé ging was het loon. We gaan niet flauw doen maar een netto-verschil van meer dan 500€ zonder rekening te houden met de bedrijfswagen, tankkaart, volledige ziekteverzekering, ferme groepsverzekering is volgens mij niet wat ik als “gelijk” beschouw…u wel? Passons, toen een klant (overheid) mij vroeg om daar an de slag te gaan moest er een speciale bevorderingsprocedure aan te pas komen om mij in te schalen in de graad van Directeur (er zijn er nog twee boven mij en dat zijn de graden van directeur-generaal en secretaris-generaal, gewoon om u een idee te geven), anders kon ik nooit een vergelijkbaar loon houden. Hiervoor waren wel 3 selectierondes nodig en 2 dagen assessment bij Hudson. Geloof mij, je wordt gemakkelijker CEO bij Dexia…
    Ook de opmerking over het meer moeten betalen voor uw bedrijfswagen; hoeveel betaalt u momenteel? Gemiddeld gaat het om een bedrag van 50 of 70 € per maand. Ooit al eens zelf een wagen gekocht en de maandelijkse kost bekeken (aanschaf, verzekering, belasting, onderhoud, benzine,…). Om uw woorden te gebruiken “suck it up en draag uw steentje bij” want het is nog steeds veel minder dan wat ik als particulier/ambtenaar uit mijn eigen zak betaal. Ik heb het dan nog niet eens over de mobiliteitsproblemen en impact op het milieu want laat ons eerlijk zijn in België zijn er gewoon te veel bedrijfswagens. En neen, niet iedereen heeft die nodig voor zijn job (ik was consultant dat ging nog maar ik heb vrienden genoeg die meer op een bureau zitten dan ikzelf en dat vlak naast het station). In mij n vorige privéjob had ik een Fransman die niet bijkwam van het lachen over het geklaag van de Belgische collega’s die vonden dat ze veel moesten betalen. Hij was het Franse stelsel gewend en dat is precies toch iets anders.
    Laat ons positief eindigen, zoals je zelf aangeeft “elk voordeel heb zijn nadeel”. Als het in de ambtenarij (of het onderwijs) allemaal zoveel beter is (nooit werken! veel verlof! hoog pensioen!) waarom kan ik dan geen mensen vinden in mijn dienst? Ik probeer ze rechtstreeks van school te plukken, leid ze op om… ze dan aan de privé te verliezen omwille van het gelijke loon (zucht).
    Iemand met jouw motivatie zou ik anders ook wel kunnen gebruiken dus waarom niet stoppen met kreften en samen werken aan iets beters?

  4. Unexpected

    Beste Koen,
    In de eerste plaats, hartelijk dank voor jouw bijdrage en insteek “from the other side”.
    Ik ga akkoord met het feit dat er “meer” extra-legale voordelen type bedrijfswagen zijn in de prive. Maar meestal ook omdat je effectief veel op de baan moet voor je werk: consultancy gaat nu eenmaal niet met het openbaar vervoer en al zeker niet als ze meer staken dan werken, nooit op tijd rijden,…
    Die 70-80€ die je aanhaalt, moet ik toch weerleggen en ik zou zeggen doe dat gerust x 2. Uiteraard klaag ik daar niet over, want ik heb zelf wel degelijk al meerdere wagens zelf gekocht, gefinancierd, onderhouden en volgetankt om maar al te goed te beseffen dat die 200€ per maand helemaal niet opweegt tegen de kosten van er zelf een te kopen en op de weg te zetten.
    In de bedrijven waar ik werkzaam ben / was, werden er geen auto’s “uitgedeeld” tenzij nodig voor de job. Maar goed, overal zijn er uitzonderingen op die regels, anders zouden we niet in België wonen ;-).
    De verlofregelingen, de werkdruk,… bij de ambtenaars is toch wel aanzienlijk anders dan bij de prive sector. Ik heb nooit puur voor de overheid gewerkt, maar genoeg in soortgelijke omgevingen gezeten en mijn ervaring is toch dat daar eerder een sfeer hangt van “rustig aan, niet te rap, morgen is er een nieuwe dag en we zijn niet extra betaald om meer te werken”. Meermaals mensen om 16u naast de prikklok zien klaar staan…
    Ik heb nooit beweerd dat ambetenaars, onderwijzers nooit / niet werken en enkel maar verlof hebben (ik heb in de familie meerdere onderwijzers, ik ken de keerzijde van die medaille) maar zoals je aangeeft – die sector / jobs hebben ook voordelen. Andere dan de prive, en ook andere nadelen.
    Het is een kwestie van te kiezen en u dan ook neer te leggen bij het totale plaatje.
    Ik heb altijd de insteek gehad “als ik niet tevreden ben, dan los ik dat op”. Niet door te staken en anderen te gijzelen. Door ofwel intern het op te lossen ofwel door uit te kijken naar een nieuwe uitdaging. In tegenstelling tot vele ambtenaars, ga ik uit van het feit dat ik mijn problemen zelf moet oplossen en niet dat iemand anders ergens een geldschuif gaat opentrekken en mij het op een schoteltje gaat brengen.
    Dus Koen, ik versta uw argumentatie en ik ga er zelfs deels mee akkoord. Maar ik heb toch wel enkele punten aangehaald die serieus de vinger op de wonde leggen.
    Ik ben nog altijd gemotiveerd en ga er dan ook voor. Samen werken aan iets beter: ik ben volledig PRO – maar niet door te staken en te zagen, wel door het positieve erin te zien en gas bij te geven.

  5. Peter

    Ik hoop echt dat jullie niet moeten gaan werken tot uw 70 jaar. Want op dit moment is dat wel het geval. Denk daar maar eens aan binnen 40 jaar . Dus profiteer er maar van je leven. Door grote fouten van Europa,

Leave a Reply to Matthieu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑