Telling stories for a living

Wegpiraten

Gisterenavond 21u op de E40 van Gent naar Brussel. Wintertaferelen. Glad. Verkeersborden die aanmanen tot matigen van snelheid. OK, mensen die opeens 30km/h beginnen te rijden op de autosnelweg zijn niet goed bezig.
Maar als vrachtwagens mét opleggers gewone auto’s en collega vrachtwagenchauffeurs beginnen voorbij te steken aan 90-100km/h, dan heb ik daar een serieus probleem mee.
Ja, gij daar met uw 10-tonner (of meer). Ge voelt u hoog en droog in uw “cabine”. Uw zwaargewicht heeft ongetwijfeld betere grip door het gewicht dat u op uw banden kan neerploffen. Maar als u bruusk moet remmen, zal u ook schuiven of zal uw oplegger in “schaar” gaan.
Over de chaos en extra file zwijg ik nog, maar als u in uw roekeloosheid mij of een andere automobilist die 70km/h rijdt meesleurt en mogelijk dodelijk verwond, zijn het dan weer die arme sukkelaars van vrachtwagenchauffeurs?
Bende zotten op de weg! Uit het verkeer halen, rijbewijs maandje intrekken en 1000€ boete. Raken waar het pijn doet dus.
Degoutant.

4 Comments

  1. Wim

    Ik kan dit enkel maar beamen. Ik zag het vanmorgen ook en had veel zin om naar Schouppe te bellen om te vragen wat hij er aan wilt doen? Maar ik had zijn telefoonnummer niet.

  2. Lode

    En uiteraard ook volledig verboden, want er is een inhaalverbod voor vrachtwagens bij neerslag. (Al wordt dat meestal even fluitend genegeerd als het inhaalverbod op snelwegen met twee rijstroken tussen 6u en 19u.)
    Bij echt flagrante gevallen, zoals deze bel of mail ik meestal naar het bedrijf dat op de vrachtwagen staat. (Of smijt ik het op Twitter – naming and shaming.)
    Wat me in dat opzicht trouwens opvalt is dat chauffeurs van Colruyt en Van Dievel echt voorbeelden zijn voor de rest. Die heb ik werkelijk nog nooit zoiets weten doen, terwijl je ze toch enorm veel ziet rijden. Als het goed is mag het ook gezegd worden.

  3. karim

    je vergeet de camionetten uit den bouw, die zo snel mogelijk thuis willen zijn, veel erger

  4. herman dailybits

    Deze morgen in Lokeren dan ook 2u. stilgestaan door één van de wegpiraten die de gracht in was gegaan (nog 3 andere vrachtwagens betrokken):
    http://www.dailybits.be/wp-content/2010/12/takelen.jpg
    Ik vraag me ook af waarom die net in de ochtendspits diende getakeld te worden (laag mooi in de decor zonder hinder)?
    Colruyt heeft volgens mij zijn vrachtwagens op 88km/u begrensd (dacht ik eens gelezen te hebben)?

Leave a Reply to Lode Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑