Daarnet een RMA aanvraag gedaan. Het zit namelijk zo, ik heb ergens in 2004 een Western Digital harde schijf gekocht van 120GB, maar bij thuiskomst bleek deze al defect te zijn. Wegens geen tijd, luiheid, … ben ik er nooit toe gekomen om met de schijf naar de winkel terug te gaan en nu ben ik het factuur verloren dus is het ook tevergeefs. Gelukkig voor mij bieden de meeste fabrikanten een RMA (Return Material Authorization) procedure die de klant toelaat om een defect product terug te sturen en een nieuw exemplaar in de plaats te krijgen. Na het serienummer ingevuld te hebben en de fijne boodschap gelezen te hebben dat ik tot eind 2009 kan rekenen op garantie, heb ik een “advanced RMA” aangevraagd.

Western Digital HDD


Nu hoor ik u al denken, wat is het verschil met de gewone? Bij de “Advanced RMA” sturen ze direct een vervangexemplaar op en heb je 30 dagen om het defecte exemplaar terug te sturen. Bij de gewone RMA moet je zelf eerst het defect toestel opsturen alvorens zij je een nieuw sturen. Na het opgeven van een geldige kredietkaart (kwestie dat ze mij kunnen factureren voor de nieuwe schijf wanneer ik in mijn vergeteligheid de oude niet zou terugsturen). Ondertussen heb ik via de tracking al gezien dat mijn RMA “Getting ready to ship” is en zou mijn nieuw schijfje binnen 3-5 werkdagen moeten aankomen. Nu nog een leuke externe enclosure zoeken voor weinig geld en we hebben er een mobiel schijfje bij. Cool.