Gisterenavond samen met enkele andere bloggers afgezakt naar Brussel – nabij Vorst Nationaal om precies te zijn – om naar Renault’s nieuwe Z.E. reeks te gaan kijken (en ermee te rijden).
Z.E. staat voor Zero Emission en voor wie nog niet mee is – Renault lanceert hiermee zijn 100% elektrische voertuigen die dus geen schade aan het milie toebrengen (althans niet direct, want die elektriciteit waarmee je je auto bijlaadt, komt ook van ergens en niet alle bronnen zijn vandaag “groen” te noemen).
In eerste instantie zal de Fluence Z.E. en de Kangoo Z.E. beschikbaar zijn (nu al te bestellen) om later gevolgd te worden door een kruising tussen een scooter en een auto – de Twizy – en een kleinere hatchback type “Clio” – de Zoë.
Wij hebben de Fluence Z.E. mogen testrijden en ik was daar eigenlijk best wel van onder de indruk. Net zoals in andere elektrische wagens en hybrides, hoor je geen motor meer starten als je de sleutel in het contact steekt. Er gaat een lampje branden dat je klaar bent voor vertrek en that’s it.



Binnenin de wagen heerst er daardoor een serieus “zen” gevoel. Rust. Stilte. Erg aangenaam om naar muziek te luisteren of gewoon een fijn gesprek te hebben. Schakelen hoeft niet dankzij de automaat en voor de rest is er niets anders in een Z.E. model ten opzichte van de “thermische” tegenhanger.
OK, er is geen toerenteller. Ter vervanging zie je een metertje dat toont hoeveel energie je vraagt, maar ook hoeveel energie er terug naar de batterijen gaat bij het afremmen op de motor. Onder dit metertje heb je een aanduiding van je rijstijl – zuinig, normaal of sportief. Onnodig te zeggen dat hoe meer “eco-driving” je toepast, hoe verder je raakt op een lading elektriciteit.
Oh en vergis je niet, zo een auto bolt vlotjes. Het koppel is direct voor 100% beschikbaar, waardoor je het gevoel hebt met meer pk’s op weg te zijn dan dat er in werkelijkheid onder de motorkap verstopt zit. Zeer aangenaam rijden dus.
En hoe ver is dat nu hoor ik u al denken? Ongeveer 160km. Niet super ver, maar ook niet onmogelijk eigenlijk. Want zeg nu zelf, hoeveel mensen leggen per dag méér dan 160km af woon-werk-verkeer? Vertegenwoordigers / consultants / … vaneigens niet meegeteld.
Ik zie er in ieder geval een markt voor. Vooral als tweede auto zou ik het zien zitten: de kindjes afhalen van school, naar de bakker, naar de winkel in de nabijliggende stad,… waarom niet.
Combineer zo een auto met zonnepanelen op je dak, en je rijdt gratis. Gewoon zorgen dat je iets meer panelen hebt dan nodig voor je eigen verbruik, kwestie dat je over hebt voor je auto vol te tanken. Hoe makkelijk kan het zijn?
Op verplaatsing kan je de wagen bijladen via een gewoon stopcontact (duurt wel langer), via laadpalen (die her en der gaan opduiken doorheen het land, hiermee is je auto volledig opgeladen op 8u tijd), via snelladers (30 minuten en volledig vol) en ze denken er zelfs aan om batterij-stations te plaatsen waar je batterij volautomatisch verwisselt wordt met een andere. Dit duurt dan maar 3 minuutjes.
Voor thuis kan je best een laadpaal later installeren (kost omgerekend een 600€ met belastingsvoordeel er al af), want anders gaat het veel te lang duren om je auto bij te laden.
Met zulke wagen moet je in feite de filosofie aankweken om telkens je ergens komt, je auto in het stopcontact te steken. De wagens gebruiken batterijen zonder geheugen, dus je kan de capaciteit niet verlagen door altijd met kleine beetjes bij te laden. Nice.
Is dit product klaar voor de markt en meer specifiek, voor onze markt? Zeker weten! Als twee auto, voor mensen die met 160km heen & terug toekomen als eerste / enige auto (onder voorbehoud dat er laadpalen komen), voor BPost bijvoorbeeld (die rijden hier nu met Kangoo’s rond trouwens),…
De Fluence Z.E. (gezinswagen voor vijf personen, wel met kleine koffer gezien de batterijen) kost om en bij 27000€. Valt goed mee hoor ik u denken. Klopt, maar dat is zonder de batterijen! Renault kiest ervoor om deze in “leasing” te verhuren aan de klanten. De prijs hangt af van je aantal kilometers.
Mogelijk een sterk plan, want zo ben je altijd zeker van goede batterijen, heb je geen kosten om ze te vervangen en als je de auto verkoopt, moet je niet veel van de prijs laten vallen omdat de batterijen “oud” zouden zijn… het contact voor de batterijen gaat mee met de auto.
Het concept is geslaagd, nu moet de eerste stap gezet worden in de echte wereld. Gesteund door de overheid lijkt me dit alvast een goed begin. De autonomie is iets waar nog aan gesleuteld kan worden uiteraard, maar ik vind het al een goede eerste poging die meer is dan een idee. Dit product kan je kopen en is dagdagelijks bruikbaar.
Bestellingen kunnen nu al geplaatst worden en vaneigens kan je de Z.E. reeks gaan bekijken op het eerstvolgende Autosalon! Doe eens een proefrit, al is het maar om te ervaren hoe zo een elektrische wagen rijdt.